Historian käyttö jääkiekkomainoksessa
Lähetetty: 28.10.11 09:49
Kaarina Hazard kommentoi Iltalehden kolumnissaan otsikolla Taivas, varjele MTV Median kiekkomainosta, jossa on selvää viitettä sota-aikaan:
Ilmeisesti kyse on tästä mainoksesta:Sellaisille katsojille, jotka huomaavat mainoksen parin promillen kopsuissaan, sekalainen kuvasto toimii arvatenkin hyvin. Onhan siinä kaikenmoista tunnistettavaa kansallissälää. On omat inttimuistot ja sotaelokuvat samassa ihanassa mielleläjässä ryyditettynä naamoilla, joiden tutut piirteet tuottavat jollakin epämääräisellä tavalla hyvää mieltä, ja korsuveisuna unilulla Taivas varjele. Kyllä, kaikki kiva siinä on läsnä, kaikki semmoinen, jonka lopputulema on: Hyvä jätkät! Ja mitäpä sitä muuta tarvitaankaan.
Selvinpäin jos mainosta tarkastelee, on se tietenkin rietas. Leikkipelistä rahasta työkseen juttelevat ukot rinnastetaan kuin rinnastetaankin niihin miehiin, jotka pari sukupolvea sitten jättivät kotinsa todellisessa kuolemanvaarassa. Tästä näkökulmasta ajateltuna paheksunta on ymmärrettävää – miten ne kehtaavat.