histseura kirjoitti: ↑02.05.19 21:34
Kyse on myös siitä, että jos periaatteessa hyväksytään, että jostain paikasta museoon /ulkomaiseen museoon/ yksityisen henkilön kokoelmiin/ viedyt tavarat pitää palauttaa alkuperäiseen paikkaan, avataan aikamoinen Pandoran lipas.
Kysymys on tosiaan hankala ja monimutkainen. Varmaan tapauskohtaisesti näistä pitää sopia. On kyllä totta, että melkoinen soppa syntyisi, jos kaikki aikojen saatossa toisaalle siirretyt esineet palautettaisiin niiden alkuperäisille paikoilleen. Mitähän esineitä Suomeenkin on päätynyt 30-vuotisen sodan seurauksena? Mutta sitten toisaalta. Oliko päätös sijoittaa saamelaiskokoleman esineet Siida-museoon oikein vai olisiko ne pitänyt jättää Helsinkiin? Tuleeko juutalaisilta ryöstetyt ja museoihin sijoitetut taideteokset palauttaa niiden aiemmille omistajille? Näitä kysymyksiä on vaikka kuinka paljon ja kiinnostavaa luettavaa löytyy tästä teemasta löytyy mm sivulta:
http://www.elginism.com
Parthenonin marmoreista kirjoitti
Muinaistutkija-lehteen Mika Rissanen (2/2010)
Minne Parthenonin marmorit kuuluvat? .... ja jossa hän yhteenvedossa toteaa:
Museoesineiden palauttamista miettiessä käytännön realiteettina voitaneen pitää, ettei museoita voi täysin tyhjentää. Miksi sitten Parthenonin marmorit olisivat erityisasemassa kaikkien palautuspyyntöjen joukossa?
Ensimmäisenä perusteena pidän kokoelman yhdistämistä. Kun samaan veistoskokonaisuuteen, joskus jopa samaan veistokseen, kuuluvat osat ovat nyt hajallaan, ei tilannetta voi pitää optimaalisena. Kärjistäen tapausta voisi verrata siihen, että Michelangelon Daavid-patsaan osat olisivat useassa eri museossa: jalat Firenzessä, jonka renessanssiajan vapausihannetta veistos symboloi – pää ja ylävartalo taas toisen maailmansodan aikaisten amerikkalaissotilaiden viemänä Yhdysvalloissa.
Toiseksi, British Museumissa säilytettävien veistosten palauttaminen Ateenaan ei pelkästään yhdistäisi veistoskokoelmaa, vaan myös toisi yhtenäisen marmorikokoelman osaksi Akropoliin kulttuurikokonaisuutta. Kulttuuriperintö kuuluu alkuperäisympäristöönsä.
Kolmanneksi, Akropolis-museo tarjoaa veistoskokoelmalle sille varta vasten suunnitellun näyttelytilan, jossa veistokset pääsevät mahdollisimman hyvin esille alkuperäisen sijoittelunsa mukaisesti. Ateenassa veistokset palvelevat parhaiten museovieraiden ohella myös antiikintutkimusta vuorovaikutuksessa muuhun aikakauden kulttuuriperintöön.
Minne Parthenonin marmorit kuuluvat?
Olisin taipuvainen päätymään siihen, että tässä tapauksessa ne Elginin sieltä hankkimat ja British Museumille myydyt marmorit tulisi palauttaa Ateenaan.