Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Taistelu Viron historiasta

Heikki Jansson kirjoitti:En toisaalta näe, että se oikeuttaisi kirjoittajan väittämään toisen esittäneen päinvastaista kuin mitä tämä on esittänyt...
Ihan käytännön kysymys, Jansson... kun keskustelet ihmisten kanssa esimerkiksi kasvotusten ja kommunikaatiossa tulee hetkellinen umpisolmu, johon toinen suosiolla myöntää osallisuutensa, suuntaatko silloinkin jutustelun tällaisille urille?
Jos nyt keskustelu koskee sitä, mitä tuli kirjoitettua, voi kirjoittamaani tietysti suhtautua, kuten Jalonen tekee, eli katsomalla että ”tarkoituksesi ei siis ehkä käynyt riittävän selväksi”. Toinen mahdollisuus on katsoa, että Jalonen kaipaa selkokieltä ennen kuin tämä ymmärtää.
Aina vain paranee. Tässä yhteydessä voi todeta, että jos omaisin yhtä lyhyen pinnan kuin nimimerkki Nylander (jota muuten itse otaksuin sukunimeksi) niin paiskaisin jo ovia kiinni täyttä vauhtia.
Jouduin puuttumaan asiaan, kun havaitsin, että lisensiaatti Jalonen syytti minua sellaisesta mielipiteestä, jota minulla ei ollut vaan jossa näkemykseni oli hyvin lähellä tämän näkemystä.
"Syytti"? Tällä repliikillä retoriikka nousi taas aivan kokonaan uudelle tasolle.

Toistamiseen: satunnaiset aukkohetket ovat tavanomainen ilmiö kaikessa kommunikaatiossa. Esitän uudemman kerran pahoitteluni sattuneesta, koska ilmeisestikin onnistuin loukkaamaan näinkin syvästi tunteitasi. Ei muuta kuin hyvät viikonloput.



Cheers,

J. J.

Trilisser
Viestit: 502
Liittynyt: 24.04.06 17:03

Re:

Jouko Heyno kirjoitti: Viides käsky

"Älä tapa" - tämä on "käännös"

"Mitä se on: Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa..." Tämä on tulkintaa.

Nämä kaksi asiaa on syytä pitää erillään. Tulkinnoista on turha keskustella, jos ei ensin käännetä.
Hmm, joittenkin juutalaisten mukaan ko. käännös on väärä, sillä oikea käännös olisi "älä murhaa", ts. tappaminen itsepuolustukseksi oliis sallittua.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Keskustelusta foorumilla

Huomaan, että eräät, jotka ovat jo ilmoittaneet jättävänsä foorumin, ovat kuitenkin taas ryhtyneet sitä sulostuttamaan kirjoituksillaan. Enköhön siis minäkin voisi pitkähkön tauon jälkeen jälleen lähettää kommentteja palstalle.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”