Äitiyden monet roolit

Kuopiolainen taidehistorioitsija Suvi Niinisalo on kirjoittanut useita kauniita kirjoja erityisesti naisia kiinnostavista aiheista. Hän jatkaa näin naisista ja naisaiheista kirjoittavien taidehistorioitsijoiden joukossa. Niinisalon selkeä esittämistapa madaltaa kynnystä tutustua kirjoihin tai aiheisiin. Äidin sylissä -teoksessa aiheena on nimen mukaisesti äitiys monine ulottuvuuksineen ja näkökulmineen.

Niinisalo, Suvi: Äidin sylissä ja muita kuvakulmia äitiyteen. Atena Kustannus Oy, 2011. 224 sivua. ISBN 978-951-796-704-4.

Suvi Niinisalo on tarttunut tällä kertaa äitiyden teemaan. Hän käsittelee aihetta omien kokemustensa, kiinnostuksensa ja historian kautta kuvittaen tarkastelunsa taidekuvin. Kirjoittaja on jakanut äitiyden seitsemään osa-alueeseen, jotka on nimetty seuraavasti; salaperäisyys, pyhä, yhdessä, vaikutusvalta, huolenpito, kelvoton ja rakkaus. Vahvat tunteet ovat siis pelissä. Teemojen kautta Niinisalo on pyrkinyt kuvaamaan äitiyden erilaisia puolia välttelemättä ikäviäkään näkökulmia.

Kirjoittaja paljastaa heti esipuheessa velkansa ja inspiraationsa perheen ja naisen historiasta aiemmin tehdyille tutkimuksille ja kirjoittajille. Lähdeluettelo tarjoaa lisäksi hyvän kirjallisuuskatsauksen käytettyyn materiaaliin. Pohdittavaksi jää lähinnä, mitä uutta Niinisalo onnistuu tuomaan aiheeseen. Ehkä hänen osuutensa on aiheen päivittäminen ja aiempien tutkimusten kokoaminen omien painopisteiden mukaisesti, nykytaiteilijoiden mukaan ottaminen  ja omien kokemusten ja pohdinnan kautta tuotu tunteen ääni.

Kirjan kuvitus on enimmäkseen tuttua taidehistorian kuvastoa, rakastettua ja ihanteellista. Mukaan on mahtunut kuitenkin muutama kuva myös mainosmaailmasta ja nykytaiteilijoiden aiheeseen sopivia töitä. Usein kuvat ovat harmittavan pieniä ja tummia, joten niiden teho ja informaatio on välillä aika heikko. Taideteosten arvo nousee etenkin loppupuolella kirjan kuvateksteissä.

Äidin sylissä ja muita kuvakulmia äitiyteen jatkaa Suvi Niinisalon linjaa kauniiden aiheiden käsittelyssä. Hänen aiemmin ilmestyneet teoksensa Keijukaisten lähteillä (2004) ja Vedenneitojen lähteillä (2006) ovat aiheeltaan ja kuvastoltaan tyttöjä/naisia kiinnostavia, kiiltokuvamaisia aiheita myytteineen. Nyt kirjoittaja on astunut askeleen kohti todellisuutta, mutta kuvasto ja käsittely on yhä kaunista. Kaunista mahtuu maailmaan aina, mutta käsittelytavassa on leimautumisen vaara. Jopa teosten kansikuvat ovat hyvin toistensa kaltaisia kauniine naishahmoineen, jotka tuovat tervehdyksen omasta salaperäisestä maailmastaan lukijalle.

Lukukokemuksena Äidin sylissä oli mukava ja viihdyttävä. Kirjan mukana lukija pohtii äitiyden muuttuvia rooleja yhteiskunnallisissa muutoksissa, mutta  myös henkilökohtaisella tasolla. Jokaisella meistä on äiti tai naispuolisia sukulaisia, joilla on jokin rooli elämässämme. Roolien muotoutumista on välillä syytä pysähtyä tarkastelemaan. Kuinka paljon käyttäytymisestä on ohjattua, ylhäältä annettuja ihanteita, vaatimuksia ja velvoitteita, kuinka paljon sydämestä kumpuavaa pyyteetöntä käyttäytymistä. Näitä puolia Niinisalo herättelee lukijansa pohtimaan lukukokemuksen myötä ansiokkaasti. Roolit myös muuttuvat jatkuvasti esim. ikäkausittain äitiyden käännyttyä isoäitiyteen tai äitipuolen suuntaan. Roolien lomittaisuus tekee nykynaisen elämästä hyvin haasteellista. Toisaalta nainen voi valita monista käyttäytymismalleista itselleen sopivimman, mikä helpottaa rooliviidakossa suunnistamista edes hiukan.  Tiedostaminen lisää kuitenkin valinnan tuskaa.

Suosittelisin tätä kirjaa ehkä lahjakirjana. Se on helppolukuista, kaunista katsella ja kuitenkin se tarjoaa syvällistäkin pohdittavaa jokaiselle. En antaisi kirjaa kuitenkaan omalle äidilleni, ehkä mieluummin juuri äidiksi tulleelle tai muuten tiedostavalle nuorelle äidille. Kaunista äitiyttä kaikille!

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *