Ekologisuutta esteettisesti

Tekstiilitaidetta luonnosta on tekstiilitaiteilija Soili Arhan näyttävistä ja oivaltavista teoksista koottu elämäntyön esittely, mutta se tarjoaa myös monipuolista tietoa luonnon materiaalien keräämiseksi ja muokkaamiseksi. Kaunis ja innostava kirja sopii lisäksi sekä luonnossa kulkemisesta nauttiville että luonnon materiaaleista esteettisiä teoksia tekeville. 

Arha, Soili ; Isohauta, Teija: Tekstiilitaidetta luonnosta. Maahenki Oy, 2015. 159 sivua. ISBN 978-952-301-049-9.

Kulttuurikustantamo Maahenki jatkaa kauniiden, informatiivisten ja usein hieman valtavirrasta poikkeavien kirjojen kustantamista. Soili Arhan teoksista ja Teija Isohautan teksteistä koostuva kirja jatkaa mainiosti tätä sarjaa. Tekstiilitaidetta luonnosta voidaan sijoittaa taidekirjojen joukkoon, mutta myös luontokirjojen ja ehdottomasti taidekäsityökirjojen ryhmään. Aukeaman kokoiset kuvat, ja erityisesti myös monet lähikuvat, sekä Tiina Ripatin ulkoasun suunnittelu ovat olennainen osa onnistunutta kokonaisuutta.

image

Kuva: Soili Arha: Litusarja, 1991.

Kirja esittelee Soili Arhan yli 20-vuotisen elämäntyön, jota hän on tehnyt luonnon äärellä, luonnon materiaaleja värjäten, punoen, solmien ja ommellen. Kirjassa luonnon materiaali tarkoittaa kaikkea luonnosta kerättävissä olevaa materiaalia, kuten oksat, siemenet, lehdet, kukat, marjat ja juuret. Kirja antaa lisäksi tietoa kasvien ja kasvinosien keräysajoista ja vinkkejä siitä, kuinka materiaaleja tulee kohdella, jotta ne kestäisivät erilaista käsittelyä, kuten kuivattamista, taivuttamista, värjäämistä ja puhdistamista. Erityisesti metsälehmuksen nilan käsittely, joka on Arhan teoksien päämateriaali, saa kirjassa merkittävän osan.

Arhan teokset esitetään temaattisesti ja samalla ne tulevat käsitellyiksi kronologisesti. Mielikuva jää, että 1990-luvun teokset ovat olleet massiivisempia ja kokeellisempia niinen suhteen kun taas 2000-luvulla hän olisi monipuolistanut materiaalivalintaansa. Erityisesti kaksipuoleiset ryijyt Hede I, II ja III (1991) ja Litusarja (1991) pitää muistaa, kun seuraavan kerran otetaan esille suomalaisten ryijyjen kavalkadia. Molempien sarjojen ryijyt ovat kiertäneet monet kansainväliset näyttelyt, ja ryijyissä on aivan omanlaista, raskaalta näyttävää keveyttä ja värien loistokkuutta. Lisäksi ryijyn kaksinukkaisuus ja siis kaksipuoleisuus on aivan liian vähän käytetty visuaalinen mahdollisuus.

Arhan taide on sukua mm. Kaarina Kellomäen, Anni Rapinojan, Airi Snellman-Hännisen, Lea Eskolan, Maija Lavosen, Irma Kukkasjärven ja Janna Syväojan kuitu- ja ympäristötaidetta – kuten tekstissäkin mainitaan. Pohtia olisi voinut, miksei tähän sarjaan tunnu löytyvän nuorempia tekijöitä. Tai millä materiaaleilla nuorempi polvi rakentaa omia luontokokemuksiaan, vai rakentaako ollenkaan.

image

Kuva: Nokia Oyj:n pääkonttoriin suunnitellun 2-osaisen taidetekstiilin toinen osa 2001. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy.

Kirja jatkaa luonnon estetiikkaa ja kierrätystä käsittelevien kirjojen jatkumoa. Teksti käsittelee raapaisten tekstiilitaiteen historiaa ja luonnon materiaalien käytön filosofiaa.  Kirjan tärkeimmäksi elementiksi nousee Arhan teoksien esittely, jotka todellakin ansaitsevat tulla nähdyksi myös kirjan sivuilla. Jos kirja olisi tehty 1900-luvun puolella, siinä tuskin olisi ollut kattavaa esittelyä siitä, kuinka teokset valmistetaan, kuten kirjassa nyt on tehty. Se on mielenkiintoinen piirre, joka on tullut ominaiseksi 2000-luvun kuluessa. Nyt voidaan näyttää ja selostaa, että teokset todella tehdään käsin – käsityönä. Ne eivät vain synny taiteilijan intention tuloksena.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *