Hannu Salmen valitut

Kriisi, kritiikki, konsensus -projektin julkaisuna on ilmestynyt Hannu Salmen valittujen kirjoitusten kokoelma. Kirja sisältää 11 suomalaisen elokuvan historiaa käsittelevää kirjoitusta, jotka yhtä lukuunottamatta ovat aikaisemminkin julkaistuja. Nyt kirjaksi koottuja artikkeleita on kuitenkin jossain määrin uudistettu ja täydennetty uuden tutkimuksen tiedoilla. Suomalaisille elokuvatutkijoille nämä kirjoitukset ovat kuitenkin varsin tuttuja.

Salmi, Hannu: Tanssi yli historian. Tutkielmia suomalaisesta elokuvasta. Turun yliopiston historian laitos, Kulttuurihistoria, 1999. 233 sivua. ISBN 951-29-1534-0.

Kriisi, kritiikki, konsensus -projektin julkaisuna on ilmestynyt Hannu Salmen valittujen kirjoitusten kokoelma. Kirja sisältää 11 suomalaisen elokuvan historiaa käsittelevää kirjoitusta, jotka yhtä lukuunottamatta ovat aikaisemminkin julkaistuja. Nyt kirjaksi koottuja artikkeleita on kuitenkin jossain määrin uudistettu ja täydennetty uuden tutkimuksen tiedoilla. Suomalaisille elokuvatutkijoille nämä kirjoitukset ovat kuitenkin varsin tuttuja.

Vaikka verkkojulkaiseminen on viime vuosina suuresti lisääntynyt, ilmestyvät Salmen valitut kirjoitukset kuitenkin kirjan muodossa. Se on hieman outo asia, koska verkkojulkaisemisesta esitetyt skenaariothan ovat juuri korostaneet artikkelien korvautumista verkkojulkaisuilla. Salmen kirjoituksista on itse asiassa yksi artikkeli ilmestynyt aikaisemmin vain verkkolehdessä. Nyt sekin on painettu. Mitään erityistä lisäarvoa kirjoituksien julkaisemiselle kirjana ei tule. Verkossa niiden yhteyteen olisi voinut liittää kuvia tai videoleikkeitä, joka tosin olisi maksanut, mutta olisi silti ollut käyttäjälle varsin havainnollista. Verkossa artikkelien päivittäminen uusilla tiedoilla olisi myös ollut paremmin mahdollista.

Salmi tarkastelee artikkeleissa suomalaista elokuvatuotantoa mykän kauden varhaisimmista fiktiivisistä töistä televisiokauden elokuviin. Kokoelmaan on koottu yhteen varsin monenlaisia kirjoituksia. Mykän filmin menneisyyttä käsittelevät huolelliset ja perusteelliset analyysit ja selvitykset ovat mielenkiintoista luettavaa. Salmi jatkaa Sylvi elokuvan analysoinnillaan vanhimman suomalaisen elokuvan peruskartoitusta, jota hän on aikaisemmin ansiokkaasti tehnyt jo varhaisimmasta näytelmäelokuvastamme Salaviinanpolttajat. Yhden arikkelin kohteena on ensimmäinen suomalainen äänielokuva Sano se suomeksi. Vaikka nämä filmit eivät ole säilyneet, on Salmi onnistunut löytämään niistä yllättävänkin paljon tietoa. Puuttuvan tiedon rekonstruointi on hyvä esimerkki historiantutkimuksen päättelystä.

Valitettavasti kaikki kirjoitukset eivät ole yhtä perusteellisia. Osa uudempaa elokuvatuotantoa käsittelevistä kirjoituksista on vain suppeita ja lyhyitä selvityksiä aiheestaan. Niissä analyysit ovat jääneet ohuiksi. Perusselvityksinä ne ovat kuitenkin paikallaan.

Vaikka kirja koostuu vain yhden kirjoittajan teksteistä, osoittaa se silti nykyisen suomalaisen elokuvatutkimuksen monipuolisuuden. Vaikka keskeisenä teemana näissä kirjoituksissa on suomalaisen elokuvan historia, sivutaan niissä monia muitakin aihepiirejä. Ilmari Unhon vaiheista on varsin laaja elämäkerta. Scipio Africanuksen suomalainen tulkinta laajentaa tarkastelua ulkomaiseenkin elokuvaan. Lännen filmeistä kirjoittaessaan Salmi tutkii tätä lajityyppiä laajemminkin ja lisäksi hän tarkastelee suomalaisia mainosfilmejä.

Kokoomateokselle tyypilliseen tapaan tässäkin kirjassa samat asiat toistuvat jossain määrin. Kovin häiritsevää se ei kuitenkaan ole. Kaikki artikkelit ovat joka tapauksessa itsenäisiä kokonaisuuksia ja siksi yhtenäisiä esityksiä.

Aikaisemmin julkaisematon kirjoitus käsittelee varhaista suomalaista matkailuelokuvaa Finland vuodelta 1910-1911. Vaikka kirjoitus on lyhyt, esittelee se hyvin tämän harvinaisen vanhan maisemaelokuvan, jossa on koottu yhteen näkymiä vuosisadan alkupuolen Suomesta.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *