Herran sanaa ja puhekuplia

Robert Crumb on tunnettu underground-sarjakuvapiirtäjä, ensimmäinen Mooseksen kirja eli Genesis puolestaan kuuluu Raamatun Vanhaan testamenttiin alkaen kertomuksella maailman luomisesta ja ensimmäisistä ihmisistä. Yhdistelmä vaikuttaa räväkältä, mutta ei ole sitä. Kysymyksessä on huolellisesti kuvitettu versio Raamatun tekstistä ilman irtiottoja tai piirtäjän omia tulkintoja.

Crumb, R.: Genesis [Genesis]. Käännös: Perustuu vuosien 1933 ja 1992 Raamatun suomennoksiin.. Teos, 2010. 220 sivua. ISBN 978-951-851-294-6.

Raamatun tekstin esittäminen sarjakuvana voi olla yritys levittää ja vahvistaa kristillistä sanomaa Raamattua popularisoimalla, tai toisaalta kosiskella toisentyyppistä yleisöä pilkkaamalla ja halventamalla Raamatun tekstiä. Välttämättä sen ei tarvitse olla kumpaakaan. Olipa suhde kristinuskoon minkälainen tahansa, on pakko todeta, että Raamattu on vaikuttanut erittäin laajasti länsimaiseen kulttuuriin ja kirja itsessään on klassikko, jonka tapahtumista monet ovat länsimaissa erittäin tunnettuja. Genesiksistä ovat peräisin tutut sitaatit kuten ”Olenko minä veljeni vartija?” tai ”Ääni on Jaakobin ääni, mutta kädet ovat Eesaun kädet”. Lisäksi monet muistavat, että Saara nauroi, Lootin vaimo muuttui suolapatsaaksi, Jaakob teki työtä seitsemän vuotta Raakelin tähden ja Joosef heitettiin kaivoon. Raamatun henkilösuhteet ja tapahtumat ovat inspiroineet monia kuvataiteilijoita, kaunokirjailijoita ja elokuvantekijöitä. Raamatun tekstejä on julkaistu sarjakuvamuodossa muuallakin, esimerkiksi japanilaisen manga-sarjakuvan tyyliin piirretyssä Manga-Raamatussa.

Sarjakuva-Genesikseksen suomenkielisinä teksteinä on käytetty vuoden 1933 ja 1992 Raamatun suomennoksia, joita Crumb kuvittaa huolellisesti kutakuinkin virke virkkeeltä. Paikoin tämä on onnistunut ratkaisu, paikoin ei aivan niin mainio. On tietenkin selvää, että tekstin valikoiminen ja joidenkin kohtien jättäminen pois olisi tehnyt teoksesta eri kirjan, jonka nimi ei enää ainakaan varauksetta olisi voinut olla Genesis. Ehkä kuitenkin esimerkiksi joitakin Vanhalle testamentille tyypillisistä runsaista ja toistuvista sukuluetteloista olisi vaihtelun vuoksi voinut esittää vaikka sukupuun muodossa, pakollinen Raamatun teksti olisi silti voinut kulkea sivun reunassa. Useampia sukupolvia olisi myös voinut luetella yhdellä kuvalla. Nyt sukuluettelojen kohdalla toistuvat hyvin samantapaiset perhe- ja muotokuvat, kuka syntyi kenellekin. Sukuluettelot eivät ole kuvitettuinakaan lukijan kannalta loputtoman kiinnostavia, varsinkaan, kun kuvat perustuvat täysin piirtäjän mielikuvitukseen. Eihän useimmista näistä henkilöistä saati heidän ulkonäöstään löydy mistään muualta edes mainintoja.

Sukuluetteloiden lisäksi Genesis sisältää myös juonellisia tapahtumia, joiden esittämisessä sarjakuva on omiaan. Crumb kuvaa tapahtumia ja henkilöitä realistisen tarkasti ja näyttää historiallisen maailman yksityiskohtia myöten sellaisena, kuin se on ollut tai sen olisi ollut mahdollista olla. Ihmishahmot näyttävät inhimillisiltä ja sopivat kyseisen ajan Lähi-idän asukkaiksi. Mieshahmoihin, joita Genesiksessä esiintyy todella paljon, Crumb on pystynyt saamaan jopa kohtalaisesti persoonallisuutta ja vaihtelua. Nuoret naiset muistuttavat monesti ulkonäöltään Crumbin modernimpia naishahmoja korostettuine lihaksineen ja suurine ja pystyine rintoineen. Hyvän ja pahan tiedon puuta vartioimaan asetetut kerubit Crumb on kuvannut Vanhan testamentin tyyliin sopivasti eläinhahmoisina.  

Genesiksessä Jumala esiintyy monessa kohdassa antamassa ihmisille ohjeita ja lupauksia. Eräs uskonnollisten tekstien kuvittamisen ongelmista on Jumalan kuvaaminen konkreettisena olentona. Crumb on päätynyt esittämään Jumalan parrakkaana miehenä, jollaisena tämä usein aikaisemminkin on monessa yhteydessä esitetty. Kaiken kaikkiaan Crumbin kuvitus on huolellista ja yksityiskohdissa tarkkaa, mutta melko konventionaalista ja yllätyksetöntä. Neutraalit ratkaisut eivät loukkaa herkkätunteistakaan lukijaa, mutta eivät myöskään aiheuta erityisen hykerryttäviä hetkiä kirjan parissa.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *