Kuvataidekavalkadi Fra Ancelicosta Warholiin

Charlotte Gerlingsin 100 taiteen mestaria (100 Great Artists - A Visual Journey from Fra Angelico to Andy Warhol) esittelee eri kriteerein valittuja kuvataiteilijoita - jokaisen omalla aukeamallaan ja kahdella teoskuvalla. Tosin poikkeuksiakin tähän sääntöön teoksesta löytyy. Kirjoittajan lähtökohtana on ollut esitellä eurooppalaisen taideperinnön tulkintaa eri puolilla maailmaa, mikä on kunnianhimoinen ja lähes mahdoton tehtävä. Sadan valitun joukkoon ei kovin montaa Euroopan ulkopuolista taiteilijaa ole mahtunut: pari japanilaista ja muutama yhdysvaltalainen, mikä on ehkä hiukan kapea otos tutkia näin laajaa kysymystä.

Gerlings, Charlotte: 100 taiteen mestaria. Käännös: Muurinen, Mirja. Gummerus, 2008. 208 sivua. ISBN 978-951-20-7580-5.

Charlotte Gerlingsin 100 taiteen mestaria (100 Great Artists – A Visual Journey from Fra Angelico to Andy Warhol) esittelee eri kriteerein valittuja kuvataiteilijoita – jokaisen omalla aukeamallaan ja kahdella teoskuvalla. Tosin poikkeuksiakin tähän sääntöön teoksesta löytyy. Kirjoittajan lähtökohtana on ollut esitellä eurooppalaisen taideperinnön tulkintaa eri puolilla maailmaa, mikä on kunnianhimoinen ja lähes mahdoton tehtävä. Sadan valitun joukkoon ei kovin montaa Euroopan ulkopuolista taiteilijaa ole mahtunut: pari japanilaista ja muutama yhdysvaltalainen, mikä on ehkä hiukan kapea otos tutkia näin laajaa kysymystä. Tehtävä ylevöittää kirjan lähtökohtia, mutta herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Itse kirjan sisältö on mielenkiintoinen. Kustakin taiteilijasta on aukeamalla kaksi teoskuvaa, jotka eivät olekaan ihan ne tunnetuimmat, mutta keskeisiä töitä kuitenkin. Sivun vasenta laitaa reunustaa lyhyt, tiivistetty elämäkerta ja itse tekstissä on tuotu esiin joko ajan taidesuuntaukseen, taiteilijaan itseensä tai kuvitusteokseen liittyvää luonnehdintaa, joka parhaassa tapauksessa herättää mielenkiinnon tutkia asiaa lisää. Aukeamat ovat näyttäviä ja oiva pikasilmäys taiteilijan tuotannon ja elämän pääpiirteisiin. Jos hakee tietoa vain yksittäisestä taiteilijasta, teos toimii ihan hyvin. Mutta jos aikoo seurata taidehistoriallista kehityskaarta tai etsiä vaikutussuhteita, aakkosjärjestys saa repimään hiuksia, sillä teoksessa perättäin esitellyt taiteilijat ovat täysin eri maailmoista toistensa kanssa. Tätä kirjaa ei voi lukea kannesta kanteen, vaan on pysähdyttävä yhteen taiteilijaan kerrallaan tai poimittava taiteilijoita kulloisenkin mielenkiinnon mukaan.

Kritisoitavaa teoksessa on melko lailla. Toimitustyö olisi saanut kulkea suomalaisenkin seulan läpi, sillä eniten kirjassa ärsyttivät monet epäjohdonmukaisuudet jo alkusivuilla eli sisällysluettelossa. Taiteilijat on esitelty aakkosjärjestyksessä, tosin osa on aakkostettu etunimensä mukaan, suurin osa kuitenkin sukunimellään. Osalla taiteilijoista sukunimi on erotettu etunimestä pilkulla, osalla ei. Suomennoksetkaan eivät ole systemaattisia: Esimerkiksi Cranach on sisällysluettelossa the Elder, mikä on itse tekstissä suomennettu vanhemmaksi, mutta Holbein on saanut jo sisällysluetteloon suomenkielisen lisämääreen nuorempi. Joidenkin taiteilijoiden yhteydessä esitellään myös jokin toinen taiteilija, joten vähäinen tila onkin jaettu kahdelle (mm. Dalin kohdalta löytyy myös Gris, Corot´n kohdalta Pissarro). Näitä "kavereita" ei ole mainittu sisällysluettelossa, jotta kirjan otsikossa mainittu sadan taiteilijan määrä ei ylittyisi. Myös tekstin puolella on joitain epätarkkuuksia: Esimerkiksi samasta maalauksesta on käytetty kahta eri nimeä (Courbet: Maalarin ateljee/Taiteilijan ateljee) ja saman taiteilijan nimi on saanut kaksi erilaista kirjoitusasua (mm. Gericault/Gerigault). Erityisesti lyhyissä, vajaan aukeaman pituisissa teksteissä tällaiset "lyöntivirheet" tai epätarkkuudet pomppaavat silmille, niin sanoakseni. Kirjoittaja kertoo taiteilijoista lähes aina sukunimellä, mutta tämäkin käytäntö murtuu Claude Lorrainen kohdalla, josta kerrotaan tuttavallisesti Claudena niin hänen omalla aukeamallaan kuin muitakin taiteilijoita käsittelevissä osioissa. Harmittavia ja helposti korjattavissa olleita lapsuksia. Lukijana minua harmitti myös kuvanveistäjien tiputtaminen teoksen ulkopuolelle, sillä heidän vaikutuksensa maalaustaiteeseen ja katsomiskokemukseen on ollut suuri – vai ovatko veistokset jatko-osan aiheena?

Kirjaan on koottu edustava valikoima nimekkäitä taiteilijoita ja kirjan teksti on helposti luettavaa. Tätä kirjaa voi suositella koululaisten käyttöön ja niille, joiden kiinnostus taiteeseen on vasta heräämässä.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *