Oulun linjuriliikennettä 20-luvun alussa

Reijo Valta on julkaissut jälleen tuloksia ahkeroinnistaan Pohjois-Suomen liikenne- ja ajoneuvohistoriaa koskevan lähdeaineiston parissa. ”Lavakyytiä Rainierilla - Hurstiautokauden liikennöitsijä Oulun Auto Oy 1920 - 1924” kuuluu tekijän mukaan mikro- tai miniatyyrihistorian kategoriaan. Yhden ja vieläpä lyhytikäisen yhtiön vaiheiden kuvaus on kuitenkin aseteltu taitavasti paikalleen. Lukija saa vankan käsityksen siitä toimintaympäristöstä, johon Oulun Auto Oy perustettiin, ja jossa se toimi.

Valta, Reijo: Lavakyytiä Rainierilla- Hurstiautokauden liikennöitsijä Oulun Auto Oy 1920-1924. Ok Jyväs-Ainola, 2004. 318 sivua. ISBN 952-5353-17-6.

Reijo Valta on julkaissut jälleen tuloksia ahkeroinnistaan Pohjois-Suomen liikenne- ja ajoneuvohistoriaa koskevan lähdeaineiston parissa. ”Lavakyytiä Rainierilla – Hurstiautokauden liikennöitsijä Oulun Auto Oy 1920 – 1924” kuuluu tekijän mukaan mikro- tai miniatyyrihistorian kategoriaan. Yhden ja vieläpä lyhytikäisen yhtiön vaiheiden kuvaus on kuitenkin aseteltu taitavasti paikalleen. Lukija saa vankan käsityksen siitä toimintaympäristöstä, johon Oulun Auto Oy perustettiin, ja jossa se toimi.

Ajoneuvohistoriaa harrastaville tutut vaikeudet ovat tässä tutkimuksessa esillä. Virallisia asiakirjoja on tehty ja koottu, mutta kun niitä ei enää olekaan. Oulun Auto Oy:stä on onneksi säilynyt yllättävänkin hyvin aineistoa. Valta käyttää sen oikein tehokkaasti. Ajankohtaan liittyvää muutakin aineistoa, viranomaislähteitä ja lehdistöä, on myöskin käytetty. Mieleni tekee sanoa, että vielä enemmän olisi voinut käyttää. Nyt lukijasta tuntuu siltä, että varsinainen aihe, linjuriliikenne Oulun seudulla 20-luvun alussa, jää turhankin vähälle osalle kirjan kokonaisuudesta.

Valta on liittänyt tutkimukseensa vanhaa lainsäädäntöä ja arkistoaineistoa ajoneuvoista. Liikennehistorian harrastajalle tutkimuksen liitteillä on melkoinen lähdearvo. Tietysti samat tiedot saisi muualta, mutta tässä ne ovat helposti käsillä.

Kirjan viimeistelyssä on valitettavasti tainnut jäädä viimeinen vaihe tekemättä. Useat kielelliset ja muutamat asialipsahdukset olisivat vielä yhdellä tarkistusluvulla todennäköisesti korjautuneet. Valta ilmeisesti on kärsinyt samasta kuin tämän kirjoittajakin, eli ´hermo ei tahdo kestää´ sitä viimeistä silausta. Mahdollisesti harhauttavin virhe on Argos Oy:stä puhuminen. Kyseinen maataloustarvike- ja koneliike oli nimeltään Agros Oy.

Lyhyenä lisäopastuksena mainitsen vielä, että Rainier oli usa:lainen automerkki, joka esiintyi 20-luvun alun Suomessa suhteellisen paljon. Hurstiauto taas tarkoittaa linja-autoa, jonka matkustamossa on katto, mutta seininä on kangasta tai pressua, joskus jopa ns. ikkunoillakin varustettuna.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *