Pietari ja Nevski postikorteissa.

Kulttuurikävelyllä Pietarissa on hyödyllinen opas Pietarin pääkadun, Nevski prospektin kiireettömille kulkijoille. Se avaa mallikkaasti Nevskin varrella sijaitsevien rakennusten – ja vähän Pietarin ja Venäjän keskeisten tapahtumienkin historiaa.

Fagerholm, Bengt: Kulttuurikävelyllä Pietarissa. Ikkunoita Venäjän historiaan Nevski prospektin varrelta. Minerva Kustannus Oy, 2012. 184 sivua. ISBN 978-952-492-665-2.

Kulttuurikävelyllä Pietarissa -teoksen kuvitus on ainutlaatuinen. Tietokirjailija ja keräilijä Bengt Fagerholm on kerännyt kokoelmiinsa kolmetuhatta ”Pohjolan Venetsiaa” esittävää postikorttia. Niistä hän on valinnut keskeiset Nevskin arvorakennuksia esittävät kuvat – sekä laatinut rakennuksiin liittyvät pienet ja usein humoristiset historiikit. Postikortit sisältävät muutakin historiallista kuvitusta Nevskin varrelta kuin vain ylvästä rakennustaidetta.

Nevskiä pitkin Pietarin menneisyyteen

Mielenkiintoiseksi Kulttuurikävelyllä Pietarissa -kuvateoksen tekee havainto, että postikortteihin tallentuneet ja aikoinaan ylhäisölle kuuluneet Nevski prospektin talot ja koko kadunvarren arkkitehtuuri ei ole sadassa vuodessa muuttunut juuri miksikään. Siinä kenties yksinkertainen salaisuus Pietarin pääkadun viehätykselle tänäänkin.

Miksi Pietarin ydinkeskusta sitten on säilyttänyt niin hyvin kasvonsa – verrattuna vaikkapa Moskovaan? Osaksi siksi, että Moskovasta tuli jo 1922 pian rankkojen vallankumoustapahtumien jälkeen ja Neuvostoliiton perustamisvuonna maan pääkaupunki. ”Sosialistinen” uudissrakentaminen keskittyi sinne. Osaksi siksi, että Nevan soiseen suistoon ei ollut vuosikymmeniä sitten ollenkaan helppo rakentaa pilvenpiirtäjiä. Oli turvallisempaa siirtää Leningradin / Pietarin lähiöt kauemmaksi keskustasta, tukevalle kuivemmalle maalle. Ja toisaalta, kyllä bolshevikitkin osasivat kunnioittaa historiaa, jopa säilyttää niin sanotun matalarakentamisen (pääosin 3-4-kerroksiset talot) perinteen.

”Valoisan tulevaisuuden” insinöörit saattoivat kyllä räjäytellä muutamia keskeisiä kirkkoja, mutta palatsit ja muut arvorakennukset sopi ”sosialisoida”. Isot asuinrakennukset olivat tuiki tärkeitä työvoimankin kannalta. Miksi purkaa käyttökelpoisia asumiseen hyvin kelpaavia aateliston yksityistaloja. Helpompaa oli rakentaa niiden sisään, valtaviin huoneistoihin, tanssi- ja ruokasaleihin ”kommunalkoja” – useiden perheiden yhteisasuntoja tai asuntoloita väliseiniä käyttämällä.

Bengt Fagerholm on tehnyt postikorttikokoelmansa kanssa perusteellista tutkimustyötä. Nimenomaan rakennushistoriallisesta näkökulmasta. Monet tarinoista sen sijaan ovat hieman triviaaleja sekä usein kuulopuheisiin perustuvia. Mutta vähemmän Venäjää harrastaville puolifiktiiviset detaljitkin ovat varmasti kiintoisa lisämauste.

Kulttuurikävelyllä Pietarissa -kirjan käyttöarvoa nostavat rakennusten numerointi, osoitetiedot ja selkeä sijoittaminen välikartoille. Liikkeelle lähdetään Amiraliteetin maisemista ja edetään Katarinan kanavalle. Seuraava, Nevskin keskeisin osuus päättyy Fontankalle. Lopuksi tullaan Moskovan asemalle kun on vaellettu loppuosuus Fontankalta Kapina-aukiolle.

Ideana Pietari ja Nevski prospekt postikorteissa on mitä loistavin! Fagerholmin kirja kädessä kulttuurikävelyä harrastava voi todella viettää hauskan ja hyödyllisen lomapäivän historiallista Nevskiä tutkimalla. Kannattaa kuitenkin valita ajankohta, jolloin kanssakulkijoita on vähemmän, sikäli mikäli se on nykyisin mahdollista. Suosittelen anivarhaista, kevätkesäistä toukokuista aamua…

image

 

 

 

 

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *