Salattu törmäys

Kauppalaivojen ja sukellusveneiden yhteentörmäyksistä on vihjailtu kylmän sodan ajoista lähtien. Kotimaassa Turun telakan väki pällisteli Utön väylällä vihreisiin suojamaaleihin maalatuista kareista pohjakosketuksen saaneita aluksia 1960- ja 1970-luvuilla. Törmäilyistä vaiettiin kunnes vanha Whisky-luokan sukellusvene ajoi tai ajettiin karille lokakuussa 1981 Karlskronan sotasataman edustalla. Tästä haverista tuli todellinen mediatapahtuma.

Varimaa, Jaakko: Sukellusvene sumussa. Neuvostoliittolaisen ydinsukellusveneen ja suomalaisen kauppalaivan salattu törmäys. Revontuli, 2007. 283 sivua. ISBN 978-952-5170-67-2.

Kauppalaivojen ja sukellusveneiden yhteentörmäyksistä on vihjailtu kylmän sodan ajoista lähtien. Kotimaassa Turun telakan väki pällisteli Utön väylällä vihreisiin suojamaaleihin maalatuista kareista pohjakosketuksen saaneita aluksia 1960- ja 1970-luvuilla. Törmäilyistä vaiettiin kunnes vanha Whisky-luokan sukellusvene ajoi tai ajettiin karille lokakuussa 1981 Karlskronan sotasataman edustalla. Tästä haverista tuli todellinen mediatapahtuma.

Jaakko Varimaa on tyylillisesti tietokirjaa ja kaunokirjallisuutta yhdistelevässä kirjassaan nostanut esille Neuvostoliittolaisen ydinsukellusveneen ja suomalaisen kauppalaivan kauan vaietun törmäyksen vuonna 1963. Varimaalla on perusteelliset tiedot tapahtumista, sillä hän pääsi seuraamaan Finnclipperin ja Kirovin törmäystä ja sitä seuranneita tapahtumia osittain osallisena, osittain ”kuin kärpäsenä katossa”. Lisäksi hän on tarkastanut faktat olemassa olevista lähteistä ja tapahtumissa mukana olleiden haastatteluista.

Kirjan rakenne tekee siitä erittäin helppolukuisen. Tapahtumia seurataan milloin Finnclipperin miehistön näkökulmasta ja milloin K-33 921 ydinsukellusvene Kirovin päällystön ja politrukin näkökulmasta. Juuri dramaattisimmalla hetkellä näkökulma vaihtuu. Lukija jää miettimään mitä seuraavaksi tapahtuu, eikä malta laskea kirjaa käsistään. Kirjan henkilöt on kuvattu elävästi. Molempien alusten päällystöön kirjoittaja suhtautuu kunnioittavasti. Varustamoilla ja satamissa työskentelevät henkilöt ovat sympaattisia, vaikka heillä on pikku heikkouksia ja taipumuksia paikata omia taskujaan. Kylmän sodan politiikan taitajat saavat hekin arvonantoa osakseen. Päinvastoin arvonantoa ei heru Suomen jäykkäniskaiselle ulkoministerille, joka tajusi asian vakavuuden vasta toisella varoituskerralla. Häntä tosin on kiittäminen, että törmäyksestä on virallista arkistomateriaalia. Koomisia henkilöitä ovat sukellusveneen poliittinen upseeri ja reaktoripäällikkö. Kirjoittaja on pilke silmäkulmassa luonut toisesta kiihkoilevan politrukin ja toisesta itselleen vieraaseen ympäristöön joutuneen atomifyysikon.

Yksi kirjan anneista on lukijan perehdyttäminen kylmän sodan todellisuuteen ja siihen todella räjähdysherkkään tilanteeseen, minkä Finnclipperin ja Kirovin yhteentörmäys pitkänäperjantaina 12.4.1963 aiheutti. USA ja Neuvostoliitto olivat juuri selvinneet Kuuban ohjuskriisistä, eikä poliittinen tilanne olisi kestänyt toista vastaavaa.

Toinen mielenkiintoinen anti on asiantunteva kuvaus sen ajan rahtilaivan päällystön vastuista ja toimenkuvista. Haasteena oli sovittaa yhteen varustamon, rahdinantajan ja rahdin vaatimukset. Kapteeni vastasi reitin valinnasta ja aikataulussa pysymisestä. Yliperämies puolestaan vastasi rahdin sijoittelusta ja ehjänä perille saamisesta, josta tosin joustettiin jos aikataulu niin saneli. Pienet lastivauriot eivät rahtien korkeasuhdanteiden aikana merkinneet paljon. Sukellusveneen keulan suuruinen painuma laivan kyljessä ja mahdolliset vuodot paperirullia sisältävään ruumaan panivat Finnclipperin kapteenin ja yliperämiehen harkinnan koetukselle. Hätäsatamaan meno olisi aiheuttanut kustannuksia ja viivytyksiä, koska se olisi merkinnyt joutumista ”merten korppikotkien” ts. luokituslaitosten, vakuutusyhtiöitten ja pelastusyrittäjien kynsiin. Yhtään helpommalla ei päässyt Neuvostolaivaston ylpeyden, sukellusvene Kirovin päällystö, joka joutui Murmanskissa sota-oikeuteen.

Kirjan kieli on elävää ja merellistä. Harvinaiset meritermit on selitetty, joten erillistä sanastoa ei tarvita.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *