Sataman historiaa kuvin

Kivikautisen lahdenpoukaman kehitys nykyaikaiseksi satamaksi on kiehtova kertomus, jonka kautta on mahdollista tehdä samalla aikamatka satamakaupungin elämään kautta aikojen, sen yhteiskunnalliseen, taloudelliseen ja kulttuuriseen kehitykseen. Lapsille suunnattu Sataman suojassa -teos kertoo tarinansa tekstein ja erityisesti kuvin. Voittoisista kuvituksistaan tunnettu taiteilija Steve Noon ja tuottelias kirjailija Anne Millard, joka on tunnettu varsinkin historiallisista aiheistaan, ovat julkaisseet samassa tietokirjasarjassa aikaisemmin teokset Kadun varrella, Niilin varrella ja Keskellä kaupunkia. Ulkoisesti ja sisällöllisesti yhtenäinen sarja kattaa siis erityisesti urbaanin ja länsimaisen historian, ja tekee myös yksittäisen retken Niilin varrelle.

Noon, Steve - Millard, Anne: Sataman suojassa. 10 000 vuoden aikamatka luonnonsatamasta merisatamaksi. Käännös: Itkonen, Mirja. Schildts, 2007. 32 sivua. ISBN 978-951-50-1641-6.

Kivikautisen lahdenpoukaman kehitys nykyaikaiseksi satamaksi on kiehtova kertomus, jonka kautta on mahdollista tehdä samalla aikamatka satamakaupungin elämään kautta aikojen, sen yhteiskunnalliseen, taloudelliseen ja kulttuuriseen kehitykseen. Lapsille suunnattu Sataman suojassa -teos kertoo tarinansa tekstein ja erityisesti kuvin. Voittoisista kuvituksistaan tunnettu taiteilija Steve Noon ja tuottelias kirjailija Anne Millard, joka on tunnettu varsinkin historiallisista aiheistaan, ovat julkaisseet samassa tietokirjasarjassa aikaisemmin teokset Kadun varrella, Niilin varrella ja Keskellä kaupunkia. Ulkoisesti ja sisällöllisesti yhtenäinen sarja kattaa siis erityisesti urbaanin ja länsimaisen historian, ja tekee myös yksittäisen retken Niilin varrelle.

Sataman historia esittää muutoksen kivikautisesta asutuksesta nykyaikaiseksi laivasatamaksi. Teos koostuu yhdestätoista aukeaman kokoisesta pääkuvasta, ja tarinan kaari kantaa aina roomalaisajasta nykypäivään. Tekstiä teoksessa on niukasti ja siinä on selitetty vain olennainen kuvatusta aikakaudesta, mutta kirja toimiikin juuri kuviensa kautta. On muistettava, että kirja on suunnattu nimenomaan pienille lukijoille. Kuviin on liitetty – samaan tapaan kuin esimerkiksi Mauri Kunnaksen Koiramäki-kirjoissa – selventäviä tekstejä rakennuksista, ihmisistä ja esineistä. Kuvissa tapahtuu, ja ne vangitsevat nuorten lukijoiden huomion sekä mielenkiinnon. Kuin huomaamatta teos tekee tutuksi historiallista esineistöä, karttoja, termejä (rautakausi, pronssikausi) ja laivojen kehitystä. Menneisyydestä kiinnostuneelle lapselle kirja on aarreaitta, mutta pienemmillekin teoksesta löytyy lähes loputtomasti katseltavaa ja ihmeteltävää. Kirjassa esitellään myös kaupankäynnin ja merenkulun nurjat puolet, kuten orjakauppa ja laittomat siirtolaiset. Näistä voisi halutessaan saada hyvän lähtökohdan keskustelulle asioita pohtivan ja uutistulvassa harhailevan lapsen kanssa.

Eräs kirjan ehdottomista ansioista on sen värikylläisyyden ja mukavaan muotoon pakatun tiedon ohella sopivuus monenikäisille lukijoille. Aikuisen seurassa jo alle kouluikäinen lapsi innostuu tutkimaan kuvia ja kyselemään, mutta vielä alakoulun ylemmilläkin luokilla olevat lapset ovat yhtä kiinnostuneita kirjasta. Lapsilta kiitosta saavat juuri kuvat.

Aikuista lukijaa häiritsee se, että kirjan satamaa ei sijoiteta maantieteellisesti, edes löyhästi, mutta siitä huolimatta puhutaan esimerkiksi Välimereltä tulevista seikkailijoista. Teoksesta on muutenkin löydettävissä toistuvia viittauksia Iso-Britanniaan, sillä roomalaiset valloittavat sataman ja viikinkiryöstäjiä pelätään. Samoin mainitaan valtakunnan laajentuneen jo joihinkin Afrikan osiin. Myös kuvitus viittaa siihen, että kirjan satama on hakenut esikuvansa ja innoituksensa Iso-Britannian kaupungeista. Kautta historian merimahtina tunnetussa valtakunnassa satamakaupungeilla onkin aina ollut oivat mahdollisuudet taloudelliseen ja kulttuuriseen kehitykseen. Kirja kertoo silmiinpistävästi juuri länsimaisesta kehityksestä, mutta onneksi kirjan lopusta löytyvä ”Kaupan maailma” listaa merkittävimmät kauppakaupungit myös muilta mantereilta ja kertoo tiivistetysti niiden historiasta. Luvusta löytyy maininta Hansa-liitosta ja Gdanskin (Danzig) esittely, mutta esimerkiksi Lübeck (Lyypekki) ja pohjoismaiset kaupungit loistavat poissaolollaan.

Kaupan maailma -luvussa teoksen kuvitus onnahtaa ainoan kerran. Pallonmuotoon yläosastaan taivutettu kartta ei tee oikeutta Pohjoismaille, sillä karttaa katsellessa voisi kuvitella Itämeren olevan sisämeri. Juutinrauma ei tosin ole ainoa vesireitti, joka maailmankartasta näyttäisi puuttuvan, ja myös esimerkiksi Japani sekä Malakan niemimaan ympäristö on kuvattu erittäin epätarkasti. Istanbul on sijoitettu Mustanmeren rannalle, mutta kartta antaa olettaa matkan sieltä Välimerelle olevan useita satoja kilometrejä. Kirjassa, joka on luotu kuvien ympärille, olisi voitu panostaa myös suurempaan maailmankarttaan, jotta mainio informaatio maailmanhistorian tärkeimmistä kauppakaupungeista ja satamista olisi saanut arvoisensa kuvituksen.

Kirja on suunnattu pienille lukijoille ja heiltä teos saa runsaasti kiitosta. Parasta antia ovat taidokkaasti piirretyt ja yksityiskohtaiset kuvat, joista riittäisi lapsen kanssa keskusteltavaa loputtomiin. Sylissä luettavaksi kirja kuitenkin on aivan liian suuri (350 x 270 mm), vaikka juuri sillä tavalla olisi mukava tutustua yhdessä lapsen kanssa kiehtovaan historiaan ja sataman menneisyyteen.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *