Tekstiilitaiteilija DORA JUNG

Kauppatieteiden maisteri Pirkko Timosen kokoama Dora Jung -kirja on kauan odotettu julkaisu. Kuten kirjaa esittelevässä tekstissä mainitaan, julkaistua tietoa tekstiilitaiteilija Dora Jungista (1906-1980) on saatavilla niukasti, vaikka kyseessä on omana aikanaan kansainvälisesti palkittu ja kiitelty taiteilija. Lehdistä olemme voineet lukea monien taiteilijoiden 100-vuotistapahtumista, mutta viime vuonna, jolloin Dora Jungin syntymästä oli kulunut nuo pyöreät vuodet, jäivät huomionosoitukset vaatimattomiksi. Odotukset kirjaa kohtaan ovat siis korkealla.

Timonen, Pirkko: DORA JUNG Tekstiilitaiteilija - taidekäsityöläinen - teollinen muotoilija. Tampereen museot, 2007. 192 sivua. ISBN 978-951-609-335-5.

Kauppatieteiden maisteri Pirkko Timosen kokoama Dora Jung -kirja on kauan odotettu julkaisu. Kuten kirjaa esittelevässä tekstissä mainitaan, julkaistua tietoa tekstiilitaiteilija Dora Jungista (1906-1980) on saatavilla niukasti, vaikka kyseessä on omana aikanaan kansainvälisesti palkittu ja kiitelty taiteilija. Lehdistä olemme voineet lukea monien taiteilijoiden 100-vuotistapahtumista, mutta viime vuonna, jolloin Dora Jungin syntymästä oli kulunut nuo pyöreät vuodet, jäivät huomionosoitukset vaatimattomiksi. Odotukset kirjaa kohtaan ovat siis korkealla.

Julkaisu on paljon kuvia sisältävä, tutkijan otteella tehty teos. Se valottaa Dora Jungin elämää näyttelyiden kautta ja etenee kronologisesti nostaen esiin tärkeimpiä teoksia. Kuvamateriaalina on käytetty historiallisia kuvia Dora Jungin sisaren arkistoista, sekä Designmuseon ja Tampereen museoiden kuva-arkistoista. Julkaisua varten on otettu myös uusia kuvia. Alaotsikon mukaisesti kirja pyrkii esittelemään Dora Jungin suomalaisena tekstiilitaiteilijana, taidekäsityöläisenä ja teollisena muotoilijana. Lukija johdatellaan mukaan Dora Jungin elämään lukuisten aikalaiskirjoitusten, lähinnä aikakauslehtien välityksellä. Julkaisun liitteinä ovat Dora Jungin henkilöhistoria ja luettelo tunnetuista, hänen kutomonsa tuotteista. Dora Jungin Tampellalle suunnittelemista pellavadamastiliinoista ja pyyhkeistä on kuvallinen luettelo.

Kirjaa voi tutkia ja lukea eri positioista: se on hakuteos, lähinnä Tampellan tekstiilien osalta, ja toisaalta se on elämänkertateos. Sen voi selata nopeasti, lukea tai kirjan seurassa voi viipyä kauemmin ja tutkia alaviitteitä, joita tekstissä on runsaasti. Lukijalle selviääkin melko nopeasti, että kyseessä on aiheeseensa paneutunut kirjoittaja, joka haluaa tuoda esille sitä kieltä ja tunnelmaa, joka Dora Jungin aikana vallitsi. Kirja on tarkoitettu suurelle yleisölle, mutta siitä on varmasti hyötyä myös keräilijöille ja jopa tutkijoille.

Kirjan aihe on siis tärkeä ja esitystapa kunnianhimoinen. Dora Jungin elämä ja tuotanto oli niin rikasta ja moninaista, että lähes aina jonkinlaisen näkökulman valitseminen ja rajauksen tekeminen on tärkeää. 50-vuotisen uransa aikana hän suunnitteli reilusti yli 1 000 erilaista tekstiiliteosta (1679 lointa), vastaanotti kaikki tärkeimmät palkinnot ja kunniamerkit, sekä esitteli töitään kotimaassa ja ulkomailla. Timosen painopiste on Dora Jungin Tampellan tuotannossa ja hän etenee kirjassa niiden monien, kuuluisiksi tulleiden näyttelyiden ja kilpailujen kautta, joihin Dora Jung otti osaa. Se on ymmärrettävä ja selkeä rajanveto, sillä kirjan on julkaissut Tampereen museot ja se liittyy Vapriikissa 5. joulukuuta (2007) avattuun näyttelyyn Dora Jung – Pellavan lumo. Painopisteen valinta on myös ajankohtainen, sillä Dora Jungin damastipöytäliinojen arvostus on kohonnut viime vuosien aikana. Kronologisuus Dora Jungin kohdalla on hankala valinta, sillä on vaikea päättää, mitä kertoa lukijalle ja mitä ei. Timonen on tehnyt hyviä valintoja. Toisaalta esimerkiksi sivut 52-54 häiritsevät hyvin rakennettua tekstin kulkua. Juuri kun lukija kiinnostuu siitä, miten Tampellan uudistettu pellavadamasti-ilme sai alkunsa Timonen siirtyykin Katarina Jagellonica -teokseen ja radiokankaisiin.

Kirjassa kuitenkin teksti soljuu jouhevasti kuvaan ja kuvasta takaisin tekstiin. Teksti ei varsinaisesti pohdi, mutta valaisee ja kertoo sitäkin tehokkaammin. Taiteilijan omaa puhetta ja ajatuksia on löytynyt paljon. Aikalaiskirjoittelu on ollut kritiikitöntä ihailua, kuten Timonenkin huomaa. Hän on tarkastanut asioita monesta eri lähteestä, jaksanut käydä läpi myös vaikeasti luettavia kudontakortteja ja löytänyt joitakin tärkeitä asioita sitä kautta. Esimerkiksi sen, että Dora Jung kutoi itse kuuluisan H 55 damastin Helsingborgin näyttelyä varten. Kyseessä on nimittäin taiteilija, joka valmisti äärimmäisen harvoin omia suunnitelmiaan. Kirjan kokoaminen ja tietojen etsintä osui onnelliseen aikaan, jolloin Dora Jungin pitkäaikaisen kutojan, Marita Mattssonin, uskomattoman kirkasta muistia voitiin vielä hyödyntää. Marita Mattsson kuoli tämän vuoden (2007) syyskuussa.

Julkaisun liitteenä on Dora Jungin Tampellalle suunnittelemien mallien kuvallinen luettelo. Se on varmasti kauan kaivattu selvennys siihen, mitä kaikkea Dora Jung todellakin on Tampellalle suunnitellut. Pöytäliina- ja pyyhemallien aakkosellinen luettelointi niiden suomenkielisen nimen mukaan ei ole paras mahdollinen esitystapa. Nyt pikkuliinat, pöytäliinat ja pyyhkeet ovat sekaisin. Lisäongelmaa tällaiseen luettelointitapaan tuo nimettömät liinat ja pyyhkeet. Isojen pöytäliinojen lautasliinoista olisi toivonut myös kuvia. Dora Jung suunnitteli kauniita, yhteen sopivia kokonaisuuksia, joissa lautasliinoilla oli usein omintakeinen kuvaornamentiikka.

Taitollisesti Dora Jung -kirja on paikoitellen ahdas, vaikka kuvat ovat hyviä, ja tekstin ja kuvituksen suhde on selkeä. Kirja on kokonaisuutena erittäin tervetullut ja jatkaa omalla panoksellaan Riikka Ryökäksen aloittamaa tutkimusta Dora Jungin taiteen eri osa-alueisiin.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *