Urjalan poika maailmalla

August Uotila ehti lyhyessä ajassa maalata itsensä Suomen taiteen historiaan. Nyt julkaistussa teoksessa hänen tuotantonsa ja elämänkaarensa saa oikeutta kauniina värikuvina ja kiinnostavana tekstinä. Julkaisu toimii hyvin näyttelykirjana, mutta myös itsenäisenä teoksena lisäämässä taidehistoriallista tietämystämme.

Malmström, Synnöve (toim.): August Uotila 1858-1886 Appelsiinitytön maalari Apelsinflickans målare. SKS, 2013. 238 sivua. ISBN 978-952-222-440-8.

Näyttelykirjaksi kohdennettu teos August Uotila 1858-86 Appelsiinitytön maalari kertoo lukijalleen kiinnostavasta taiteilijasta, joka on jäänyt suhteellisen tuntemattomaksi, vaikka hänellä mielenkiintoinen tuotanto onkin. Taiteilija oli kotoisin varakkaasta maalaistalosta Urjalasta. Hänelle myönnettiin pitkin uraansa apurahoja ja hän sai luotua tuttavaverkoston, joiden avulla hänen uransa lähti etenemään. Uotilan 1800-luvun loppupuolelle sijoittuva tuotanto jäi kilpailemaan huomiosta taiteen ”kansallisgallerian” suurten nimien ja kansallismielen nousun kanssa. Koska taiteilija vietti suuren osan aikuisiästään ulkomailla opiskellen tai tutustuen ajan taidesuuntauksiin, hän kokeili uusia vaikutteita omassa tuotannossaan. Näin häntä voikin pitää varhaisena kotimaisena impressionistina sekä koloristina. Onneksi hänen tuotantonsa on säilynyt ja saanut myöhemmin ansaitsemaansa arvostusta.

Teos on jakautunut kolmeen osaan. Ensimmäisen osan muodostaa Tiina Penttilän kokoama taiteilijan elämäkerta. Teoksen toisessa artikkelissa Hanne Selkokari pohtii taiteilijoiden elämäkerran rakentumista ja museotyön merkitystä tutkimukselle ja kolmannen osan muodostavat teosanalyysit. Penttilä rakentaa kirjassa kuvaa suhteellisen tuntemattomasta, nuorena menehtyneestä taiteilijasta (voisi olla maagisen 27-kerhon jäsen!) aika niukoilla tiedoilla, mikä tuodaan toistuvasti esille. Lukijaa muistutetaan näin kirjoittajan tekemästä elämäkerran aktiivisesta rakentamisesta käytettävissä olevan materiaalin avulla. Kirjan perusteella saa kuitenkin mielenkiintoisen kuvan tästä aikanaan edistyksellisestä maalarista ja hänen tuotannostaan, mikä on tarkoituskin. Teos myös tukee hyvin Amos Andersonin taidemuseossa esillä ollutta näyttelyä ja tekee Uotilan taidetta tunnetuksi edustavine kuvineen. Tiina Penttilän kiinnostus Uotilan taiteeseen on koeteltua ja kestävää; hän on tehnyt jo 15 vuotta sitten aiheesta opinnäytetyönsä.

Miksi toiset saavat elämäkerran?

Kirjan mieltä kutkuttavin osa on Hanne Selkokarin teksti, joka haastaa meitä pohtimaan miksi joistain taiteilijoista kirjoitetaan elämäkertoja, miksi jotkut näyttelyt saavat palstatilaa, mikä kulloinkin koetaan tärkeäksi tai säilyttämisen arvoiseksi ja mikä rooli museoilla ja taiteilijoiden retrospektiivisillä näyttelyillä on tutkimukselle ja taidehistorian kirjoitukselle. Kirjoittaja on kirjannut 2011 Helsingissä pidetyn taidehistoriallisen kokoontumisen jälkimaininkeja ja pohtinut asiaa poleemisesti tekstissään. Tarkasteltuaan Uotila-materiaalin luotettavuutta ja aiempaa käsittelytapaa hän tulee johtopäätökseen elämäkerran merkityksellisyydestä, muoto olkoon vaihtelevainen.

Erityisesti näitä kysymyksiä on syytä pohtia laajemmin juuri nyt, kun taiteilijoilta (kuin myös kaikilta muiltakin ihmisiltä) jälkeen jäävä materiaali niukkenee jatkuvasti. Jo vaihdettaessa uudempaan tietokoneeseen tai saati sitten työpaikkaa osa mielenkiintoisesta materiaalista tulee katoamaan väistämättä. Harvat kirjoittelevat enää kirjeitä tai päiväkirjaa, Face Book on korvannut tuonkin foorumin. Tulevatko taiteilijoiden teokset olemaan yhä suuremmassa roolissa tulevaisuuden tutkimuksessa jäljitettäessä elämän- tai uranvaiheita?

Taidekirjojen hankala iso koko on usein lukijalle haasteellinen. Isokokoiset kirjat eivät sovellu yöpöytälukemistoksi, vaan niitä on selailtava pöydän ääressä. Tällä kertaa kokoa kompensoimaan on valittu keinonahkainen selkämys, joka jarruttaa käden otetta ja pehmentää kosketusta. Tätä kirjaa on mukava tunnustella!

 

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *