Valokuvaajan menestysreseptit

Juha Suonpää on tutkinut taiteessaan, työssään ja kirjoissaan valokuvan asemaa taidekentässä ja esim. matkailun edistämisessä. Tällä kertaa hän on pureutunut valokuvaajan menestystekijöiden jäljittämiseen taidepuhetta tarkastelemalla. Keskeiseksi löydöksi nousee taidepuheen merkittävävyys taiteilijan uran rakentamisessa.  

Suonpää, Juha: Valokuva on IN. Maahenki Oy, 2011. 248 sivua. ISBN 978-952-5870-39-8.

Juha Suonpää jäljittää kirjassaan niin valokuvataiteilijan menestyskonseptia kuin valokuvataiteen arvonnousuakin analysoimalla taidepuhetta Helsingin Sanomien artikkeleiden lisäksi erilaisten kansainväliseen levitykseenkin suunnattujen hankkeiden yhteydessä tehtyjen julkaisujen teksteistä. Asiaa valottaviksi esimerkeiksi on nostettu Esko Mannikön ja Elina Brotheruksen urakehitys. Kirjoittaessaan havaintojaan sanalliseen muotoon, Suonpää tekee näkyväksi niitä tekijöitä, jotka osaltaan nostavat tai laskevat taiteilijan arvostusta.

Kirjoittaja on löytänyt analysoimastaan aineistosta menestyskonstruktion, joka koostuu useasta eri tekijästä; kansainvälisyyden ja suomalaisuuden vuoropuhelu yhtenä merkittävimmistä. Suomalaisuus on kiinnostavimmillaan uhanalaisuutta, josta selvitään sisun avulla, toisaalta marginaalista, juroa miehisyyttä tai eteeristä naiseutta. Kansainvälisyyteen kytkeytyvät taiteilijan puolelta lähinnä taidehistorian kuvaston hyväksikäyttö sekä taiteilijasta riippumattomina tekijöinä rahoittajien intressit ja erilaiset kansainvälisyyteen pyrkivät projektit. Näissä merkittäväksi tekijäksi nousee taidepuheen merkitys. Kuraattorien, kriitikoiden ja muiden asiantuntijoiden rooli on varsin suuri tuotettaessa kansainvälistä tuhkimotarinaa. Tuhkimotarinat tukevat voimakkaasti taiteilija-nero-myyttiä ja sitä kautta edistää myös teosmyyntiä. Kulloinkin vallitseva teoshankintapolitiikka ja sitä myötä saavutettu arvostus luovat osaltaan taiteilijalle nostetta. Loppuvaikutelmana Suonpään tekstistä jää voimakas sattuman osuus menestykseen. Pitäisi olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta menestyksen portit aukeaisivat. Suurin osa menestyksen tekijöistä kun ei ole taiteilijasta tai hänen lahjakkuudestaan johtuvia.

Tekstin rinnalla kirjassa kulkee toisena punaisena lankana voimakas kuvitus, joka välillä kiinnittää huomion tekstiä tehokkaammin. Kuvitus on Suonpään omaa, siksi siitä puuttuu kuvatekstit (mikä häiritsi alussa ennen kuin asian huomasi). Kuvat kyllä kommentoivat tekstiä, mutta ne elävät ihan omaakin elämäänsä. Kuvat ovat pastisseja (=mukaelma tai yhdistelmäteos) ja niiden esikuvina ovat olleet niin kansalliset, symbolisen aseman saavuttaneet maalaukset (mm. Taistelevat metsot, Aino-tarusto) kuin käsiteltävinä olevien valokuvataiteilijoiden teokset. Tässä on toisaalta jekku, toisaalta ansa. Laajan kulttuuri- ja taidehistoriallisen tuntemuksen omaava saa tietämyksensä mukaisen oivalluksen ja reaktion. Toisaalta kuvia on mukava seurata ihan itsenäisinäkin teoksina, mutta silloin osa Suonpään työstä tekstin ja kuvien koukussa jää saavuttamatta.

Kirjoittajalla on hyvin intensiivinen suhde materiaaliinsa. Hän tuo itsensä persoonana hyvin näkyväksi niin tekstin kuin kuvienkin kautta. Hän esittää kuville ja analysoitavana olevalle taidepuheelle kysymyksiä. Välillä lukijan olo on kuin lukisi päiväkirjaa tai tirkistelisi jotenkin. Kuvatulkinnan luonne on toisaalta hyvin intiimiä ja henkilökohtaista. Taidepuheessa heijastuu myös ajallisuus. 1990-luvun tekstit ovat aivan toisenlaisia kuin uudemmat.

Valokuva on IN on hyvin mielenkiintoinen ja mietteitä herättävä kirja. Sen koko ei houkuttele; taidekirjan näyttävyys kostautuu hankalana käsiteltävyytenä. Kuitenkin se on kirja, jonka aihe on tärkeä. Taiteesta kirjoitetun tekstin ja taideteoksen suhde on moneen asiaan vaikuttava ja siksi herkkä. Kirjan nimi ei minulle ihan auennut, vaikka Suonpää aukaiseekin sitä selittämällä nimen viittaavan ”valokuvan asemaan yhtenä nykytaiteen näkyvimmistä välineistä”. Suonpään teos on kuvitukseltaan herkullinen ja hauska. Kiitos hykerryttävistä hetkistä!

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *