Artikkelit

Eurooppalainen kulttuuriperintöhanke kertoo humalan merkityksestä Euroopan historiassa

Humalasalkoja Ruotsin Älvdalenissa 1928. Gösta Berg, Nordiska museets arkiv.

Europeana Common Culture -hankkeen tarkoitus on lisätä tietoisuutta eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä. Osana hanketta Europeana ja Ruotsin kansallisperinnön virasto Riksantikvarieämbetet ovat julkaisseet blogitekstejä, joissa tarkastellaan humalan merkitystä Euroopan historiassa. Viljelykasvina humala oli merkittävä arjen ja yhteiskunnan kannalta.

Oluen historia on lähes yhtä pitkä kuin maanviljelyn historia. Lähes alusta asti oluen perusraaka-aineet ovat olleet vesi, hiiva ja mallastettu vilja. Ensimmäiset todisteet humalan käytöstä Euroopassa ovat peräisin 700-luvulta, ja sydänkeskiajalla humala yleistyi useista syistä. Humalointi paransi oluen säilyvyyttä, ja humalalla oli antibioottisia eli bakteereja torjuvia ominaisuuksia. Tämä oli tärkeää erityisesti kaupungeissa, joissa vesi oli usein saastunutta. Humalan tuoma katkera aromi ei ollut välttämättä humaloinnin alkuperäinen tarkoitus, eikä aina edes toivottava ominaisuus. Ennen humalaa oluen maustamisessa käytettiin muun muassa koiruohoa tai gruit-nimistä yrttiseosta.

Humalaa kasvatetaan tai on kasvatettu lähes koko Euroopassa, aina eteläisestä Lapista Pyreneiden niemimaan keskiosiin. Humala kasvaa osin luonnonvaraisena, mutta ihminen on vaikuttanut sen levinneisyyteen. Humala levisi varsinkin munkkien mukana, sillä keskiajalla olutta valmistettiin erityisesti luostareissa. Humalaa käytettiin myös lääkekasvina sen rauhoittavan, vatsan toimintaa lisäävän vaikutuksen takia. Humala oli kuitenkin merkittävä viljelykasvi erityisesti oluen vuoksi: olut oli ja on yhä edelleen Euroopan juoduimpia juomia, joskin entisaikoihin se oli keskimäärin nykyistä vähäalkoholisempaa.

Humala kasvaa keskimäärin 7–9 metrin korkeuteen, ja humalan kukinnot oli kerättävä käsin. Humala on vaativa kasvi, ja sen kukintojen määrä ja laatu vaihtelevat ilmaston mukaan. Humalan viljely vaati siis ruumiillista työtä, ja ihmiset saattoivatkin muuttaa työn perässä sinne, missä humala kasvoi hyvin. Humalan kasvattamista säädeltiin jopa lailla. Kristoffer Baijerilainen, Tanskan ja Norjan kuningas 1440–1448 ja Ruotsin kuningas 1441–1448, määräsi, että Ruotsissa jokaisella maatilalla on ylläpidettävä vähintään neljänkymmenen humalasalon suuruista humalatilaa. Olut ja humala olivat jopa poliittisia ja uskonnollisia asioita: Mika Rissasen ja Juha Tahvanaisen kirjassa Kuohuvaa historiaa: tarinoita tuopin takaa (2014) kerrotaan, että reformaation aikainen protestanttien ja katolisten välinen jakolinja kulki perinteisten olut- ja viinialueiden rajalla. Protestantit kasvattivat mielellään humalaa, sillä katolinen kirkko ei perinyt siitä veroa, toisin kuin gruitiin vaadittavista yrteistä.

Lokaalista globaaliksi ja takaisin

Perinteinen humalanviljely jatkui lähes muuttumattomana 1900-luvun alkuun saakka, jolloin humalan keruuseen kehiteltiin mekaanisia laitteita. Vuosisadan aikana oluen ympärille kasvoi maailmanlaajuinen teollisuuden ala. Humalaa alettiin kasvattaa lähinnä Yhdysvaltojen, Saksan ja Tšekin kaltaisissa olutmaissa, joissa sijaitsi suuria panimoita ja joissa sadot olivat suuria. Samalla oluen valmistuksesta tuli Riksantikvarieämbetetin mukaan ennen kaikkea miehinen ammatti; entisaikaan naisväki osallistui yhtä lailla oluen valmistukseen, ja lapsetkin laitettiin humalan korjuuseen.

Blogitekstien mukaan 1990-luvulla alkanut käsityöolutliike on tehnyt maailmanlaajuiseksi muuttuneesta oluen valmistuksesta ja humalan kasvattamisesta jälleen paikallisen ilmiön. Nykyiset pienpanimot eivät vain kehittele uutta, vaan myös tuovat esiin perinteisiä reseptejä ja jo unohdettuja menetelmiä. Esimerkiksi Ruotsissa panimojen määrä on yli kahdenkymmenen vuoden aikana kaksikymmenkertaistunut; vähintäänkin osa pienpanimoista suosii paikallista pienviljelyä, jossa keskitytään suurten satojen sijasta laadukkaisiin lajikkeisiin. Humalan lisäksi pienpanimojen valikoimista voi löytää muun muassa koiruoholla ja gruitilla maustettuja oluita. Blogitekstien pohjalta on siis selkeästi nähtävissä, että Euroopan kulttuuriperinne ja yhteinen historia ovat nykypäivänä hyvin näkyviä, ja oluen valmistuksessa on osittain palattu siihen, mitä se ennen panimoalan teollistumista oli.

Blogitekstit ovat osa Europeana Common Culture -hanketta, jonka tarkoitus on lisätä tietoisuutta eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä blogien ja sosiaalisen median kautta sekä kehittää eurooppalaisten kulttuuri-instituutioiden välistä yhteistyötä ja avoimen datan saatavuutta. Suomesta projektissa mukana ovat Kansalliskirjasto ja Helsingin yliopisto. Riksantikvarieämbetetin ja Europeanan blogitekstit julkaistiin elokuun ensimmäisenä perjantaina 3. elokuuta, kansainvälisenä olutpäivänä.

Ruotsalaisen suurpanimo Prippsin olutta 1965. Örebro Kuriren, Örebro läns museum, public domain.

Lisätietoja

Europeanan blogiteksti
Riksantikvarieämbetetin blogiteksti
Luonnontieteellistä tietoa humalasta

Yksi kommentti artikkeliin “Eurooppalainen kulttuuriperintöhanke kertoo humalan merkityksestä Euroopan historiassa

  1. Ruotsin valtakunna vuoden 1734 laki antaa humalan kasvattamisesta seuraavat määräykset:

    VII. Lucu. Cuinga humalisto pitä istutettaman ja woimasa pidettämän.

    1.§. Joca talolla pitä humalisto oleman, ja istuttacon talonpoica hywiä juuria neljällekymmenelle salwolle joca wuosi, sijhen asti että nijtä tule caxi sataa coco talolle. Jos ei se tapahdu; wetäkön sackoa joca wuodelda yhden talarin, ja istuttacon cuitengin cuin sanottu on, ellei se löydy, ettei humalistoa sijnä taida istutettaa, eli ylöspidettää.

    2.§. Nimitysmies candacon syys Käräjäsä sen päälle, joca humalistoa ei ole nijn istuttanut, ja ottacon sacon ulos ennen Tuoman päiwää. Jos Nimitysmies sen laiminlyö; andacon itze sen sacon ulos.

    3.§. Nyt on cukin tontins kyläsä saanut; nijn jaetan cullengin hänen osans pellosa ja nijtusa, ja caikisa muisa tiluxisa, nijn paremmasa cuin huonommasa: ja olcon tontti caiken jaon ja osimisen perustus kyläsä, jonga jälken caicki muut tiluxet jaettaman pitä. Jocaitzen pitä osans saaman, toinentoisens jälken, nijncuin hänen tonttins macaa auringon ja ilmain jälken, ja olcon sillä eli nijllä walda, joilla suurin osa on kyläsä, cuinga moneen osaan peldo ja nijttu pandaa mahta; cuitengin että cukin saa yhtä hywän toisen suhteen.

    4.§. Ei kenelläkän pidä oleman waldaa sitä kylää hajottaa, joca oikein ilmain jälken laskettu on, ellei caicki maan-isännät sijhen suostu. Jos jocu, olcon hänellä enämbi eli wähembi osa kyläsä, walitta, että hän on saanut wähemmän eli huonomman osan, cuin hänen saada tulis; etzikön laillista catzelmusta sen päälle, ja tasatcon Tuomari heidän wälilläns.
    http://agricolaverkko.fi/vintti/julkaisut/julkaisusarja/kktk/lait/1734/l175909.html?fbclid=IwAR2yyQ4xItEy-fzHz8s_VDhup0uFMTjR6oN8ybOC-Rm20X6iRcrdH8bU7RQ

Vastaa käyttäjälle Tapio Onnela Peruuta vastaus

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *