Hevosrata
Suunnitelmat rautatien rakentamisesta olivat jatkuvasti esillä maan johtavissa piireissä. Asiasta oli kirjoiteltu lehdissä jo kolme vuotta sitten. Senaatissa oli vallalla kaksi erilaista käsitystä.Toisten mielestä piti kaivaa lisää kanavia ja toisten mielestä aloittaa rautateiden rakentaminen. Niistä oli kokemuksia sekä Englannista, Yhdysvalloista että myös Venäjältä. Suomessa arveltiin, että rautateiden avulla voidaan yhdistää toisiinsa suuria vesistöjä ja ne edelleen mereen.
Tieja vesirakennusten insinöörikunnan päällikkö C.A. Stjernvall esitti keväällä, että Hämeenlinnan eteläpuolelta Turkhaudasta rakennettaisiin Helsinkiin hevosvetoinen rautatie. Sitä pitkin matka taittuisi yhdessä päivässä.
Tieja vesirakennusten insinöörikunnan esimies, kenraalikuvernööri Menshikov antoi tehtäväksi vieläkin laajemmat selvitykset. Sen lisäksi, että oli tutkittava mahdollisuus rakentaa kanava Vanajavedeltä Suomenlahdelle, oli selvitettävä varsinaisen rautatien rakentaminen samalle välille. Tutkimukset aloitettiin, mutta oli selvää, että hanke ei voisi toteutua kovin pian, koska parhaillaan oli menossa Saimaan kanavan rakennustyö, joka vaati suuria summia.
Hämeenlinnan ja Helsingin radan kilpailija oli suunnitelma Pietarin radasta, jota pidettiin valtakunnan kannalta tärkeämpänä.