Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Ratasuunnitelma :: 1851 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Ratasuunnitelma

Koskenperkausinsinöörikunta tie ja vesikulkulaitosten insinöörikunta:, akti 379 angående en Communicationslinie mellan Helsingfors stad och Turkhauta Gästgifveri, förmedelst järnväg. Kansallisarkisto.

Koskenperkausinsinöörikunta tie ja vesikulkulaitosten insinöörikunta:, akti 379 angående en Communicationslinie mellan Helsingfors stad och Turkhauta Gästgifveri, förmedelst järnväg. Kansallisarkisto.

Suunnitelma rautatien rakentamiseksi Helsingin ja Hämeenlinnan välille valmistui. Hanke oli laitettu alulle vasta toista vuotta sitten kenraalikuvernööri Menshikovin käskystä. Tämä liittyi Venäjällä meneillään olevaan radanrakennuspolitiikkaan. Pietarin ja Moskovan välinen rata oli valmistumassa. Helsingin ja Pietarin radastakin oli ollut jo puhetta, mutta Hämeenlinnan suunta asetettiin etusijalle. Hämeenlinnasta etelään olevan Hausjärven Turkhaudan ja Helsingin välistä rataa ajateltiin väyläksi, joka yhdistäisi sisämaan suuret järvet mereen, koska oli ilmeistä että kanavan rakentaminen olisi aivan liian vaikea työ. Asiaa valmisteltiin hiljaisesti senaatin siitä tietämättä.

Eversti Alfred Stjernvallin kenraalikuvernöörille jättämässä rautatiesuunnitelmassa oli hankkeen kustannusarvio. Sen loppusumma on lähelle 1,5 miljoonaa hopearuplaa.Tässä ehdotuksessa oli luovuttu alkuperäisestä ajtuksesta hevosvetoisesta rautatiestä ja esitettiin höyryjunaa. Kustannukset olivat nimittäin lähes samansuuruiset. Samalla Stjernvall ehdotti, että rata rakennettaisiin Hämeenlinnaan asti. Esitystä pidettiin hyvänä, mutta se jäi odottamaan parempia aikoja.