Rautatie

General karta öfver jernvägen emellan Helsingfors och Tavastehus, osa. F. Liewendal sculp. & lith. Helsinki 1857. Kansallisarkisto.
Rautatien rakentaminen oli ollut vireillä jo vuodesta 1849. Suunnitelma kustannusarvioineen oli valmis kaksi vuotta myöhemmin, mutta Saimaan kanavan rakennustyön ollessa vielä kesken uusien hankkeiden aloittaminen oli mahdotonta. Lisäksi edelleen oli ratkaisematta, pitäisikö rautateitä ylipäätään rakentaa. Viime vuonna asetettu senaatin komitea oli kuitenkin vahvasti sen kannalla. Työt maastossa voitiin aloittaa vuoden kuluessa. Ratatyöhön varattiin 2,2 miljoonaa ruplaa Suomen valtionvaroista.
Ratatyötä varten laaditun yleiskartan osa kuvaa radan pohjoista päätä Hämeenlinnan seudulla. Vesireitin vuoksi rataa ei vedetty kaupungin keskustaan kuten tehtiin radan toisessa päässä Helsingissä.