Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Rautatie :: 1857 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Rautatie

General karta öfver jernvägen emellan Helsingfors och Tavastehus, osa. F. Liewendal sculp. & lith. Helsinki 1857. Kansallisarkisto.

General karta öfver jernvägen emellan Helsingfors och Tavastehus, osa. F. Liewendal sculp. & lith. Helsinki 1857. Kansallisarkisto.

Rautatietä Helsingin ja Hämeenlinnan päätettiin ryhtyä rakentamaan. Asiasta annettiin hallitsijan käskykirje 4. päivä maaliskuuta. Toukokuussa annettiin Rautatienjohtokunnan ohjesääntö.

Rautatien rakentaminen oli ollut vireillä jo vuodesta 1849. Suunnitelma kustannusarvioineen oli valmis kaksi vuotta myöhemmin, mutta Saimaan kanavan rakennustyön ollessa vielä kesken uusien hankkeiden aloittaminen oli mahdotonta. Lisäksi edelleen oli ratkaisematta, pitäisikö rautateitä ylipäätään rakentaa. Viime vuonna asetettu senaatin komitea oli kuitenkin vahvasti sen kannalla. Työt maastossa voitiin aloittaa vuoden kuluessa. Ratatyöhön varattiin 2,2 miljoonaa ruplaa Suomen valtionvaroista.

Ratatyötä varten laaditun yleiskartan osa kuvaa radan pohjoista päätä Hämeenlinnan seudulla. Vesireitin vuoksi rataa ei vedetty kaupungin keskustaan kuten tehtiin radan toisessa päässä Helsingissä.