Tulihevonen
"Hämeenlinnassa on tänäpänä ollut suuri riemu, ensimmäinen tulihevonen Lemminkäinen tuli tänne kello 11 epp., tuoden seurassansa usiampia vaunuja. Kansaa oli asemahuoneessa ja sen vaiheilla pitkin tietä kokoontunut suuresti, tervehtimään tätä ensimmäistä rautatien junaa. Hurraahuudot kaikuivat iloisista sydämistä. Kaupunkilaiset olivat asemahuoneissa toimittaneet sopivat tuliaiset ja sen ensimmäinen malja juotiin tälle ensimmäiselle tulihevoselle, omistain sen rautatien päällikölle, kenraali Stjernvallille, sitte toine rautatien upseeristolle. Vilkas elämä syntyi, kaikki riemuitsivat ja malja "Maallemme" tyhjennettiin varsin kilvan riemulla. Kenraali... lupasi taas ylihuomenna, jos ei esteitä satu, tuottaa tulihevosen tänne."1
Ensimmäinen juna Helsingin ja Hämeenlinnan välisellä radalla kulki 31. tammikuuta. Säännöllinen junaliikenne alkoi 17. maaliskuuta. Kaikilla asemilla alettiin noudattaa Helsingin paikallisaikaa. Asemien kellot tarkistettiin lennättimen avulla. Juna kulki 108 kilometrin matkan 4-5 tunnissa. Syksyllä se alkoi liikennöidä joka päivä kumpaankin suuntaan.
Maan kirkoissa luettiin hallitsijan antama armollinen julistus rautatien vahingoittamisesta, jossa todettiin, että "olemma nähneet tarpeelliseksi tämän kautta varoittaa yleisöä sanotun tien päälle luvattomasti menemästä...". Rautatien vahingoittamisesta sai sakkoa jopa 100 hopearuplaa eli miehen vuosipalkan verran.