Viertotiemaksu
Helsinkiin johtavat viertotiet avattiin uusittuina liikenteelle. Entiset soratiet olivat skottilaisen John McAdamin johdolla makadamoitu,– eli päällystetty sepelillä. Kulujen kattamiseksi– kaupungin rajalla alettiin periä jokaiselta hevoselta hopeakopeekka eli neljä penniä viertotiemaksua. Viertotien avauspäivänä tammikuun ensimmäisenä päivänä Hämeen tullista ajoi 700 hevosta. Markkinoiden aikaan noin viikkoa myöhemmin kulkijoita oli jopa 2.000 hevosta päivässä. Maassa oli 226.000 täysikasvuista hevosta, joita käytettiin kuljetus- ja työjuhtina.
Suomessa oli tänä vuonna teitä noin 20.000 kilometriä. Hevoskuljetus oli edelleen monikertaisesti tärkeämpi kuljetustapa kuin rautatiet tai kanavat. Esimerkiksi Finlaysonin tehdas, joka oli Tampereella, kuljetti raaka-aineet satamista Tampereelle hevoskyydillä, samoin valmiit kankaat ja langat sieltä Pietariin. Tehtaan palkkalistoilla oli jatkuvasti kymmeniä ajureita. Rautatietä oli vasta 110 kilometriä, eli yksi rata Helsingistä Hämeenlinnaan. Juna teki tänä vuonna 84 matkaa. Se oli yön yli asemalla ennen kuin palasi.