Kanavia
Valkeakosken kanavatyömaa käynnistettiin 19. maaliskuuta. Asiasta oli tehty esitys vuonna 1861 ja riitainen päätös valtiopäivillä 1864. Säädyt myönsivät hankkeeseen tuolloin 255.000 markkaa, mutta töiden aloittaminen lykkääntyi valtion liian pienten verotulojen vuoksi.
Valkeakoskeen, joka yhdisti Mallasveden ja Vanajaveden, haluttiin kanava, koska varsinkin puutavaran kuljetus pohjoisesta Hämeestä Hämeenlinnan lisääntyi nopeasti. Myös höyrylaivaliikenne oli aloitettu edellisinä vuosina. Työt aloitettiin kaivamalla Apianvirtaa syvemmäksi.
Tänä vuonna oli käytössä kuusi suluilla varustettua kanavaa. Niiden läpi kulki seuraavat määrät aluksia:
- Taipaleen kanava 686 alusta
- Konnuksen kanava 597 alusta
- Kajaaninjoen kanava 1.850 alusta
- Viannon kanava 438 alusta
- Saimaan kanava 2.709 alusta
- Muroleen kanava 423 alusta
Kaikkien muiden paitsi Saimaan kanavan liikenne lisääntyi edellisestä vuodesta. Uusia kanavia suunniteltiin koko ajan.