Rautatielaina
Rataosuus Riihimäeltä Lahteen avattiin liikenteelle 1. marraskuuta. Uusien asemien kellot asetettiin Helsingin aikaan, vaikka muutoin Suomessa seurattiin paikallista aikaa. Rata ei ollut vielä valmis Pietariin asti. Ratatyö valmistui nopeasti, sillä se oli aloitettu vasta viime vuoden talvella nälänhädän keskellä. Enimmillään miehiä oli työssä 12.000. Työ tehtiin lähes kokonaan miesvoimin hakuilla, lapioilla ja kärryillä. Lyhyessä ajassa ei ehditty hankkia ja rakentaa työtä helpottavia laitteita. Suuri osa työmiehistä kuoli tauteihin. Siksi rata avattiin hartain mielin ilman samanlaisia juhlia kuin ensimmäinen rata Helsingistä Hämeenlinnaan.
Laina
Pietarin radan rakentamista varhennettiin kadon vuoksi. Se saatiin alkuun Venäjän valtion lainalla. Suomen valtion oli kuitenkin otettava uusi neljän miljoonan markan laina, koska saatu raha ei riittänyt. Uusi laina otettiin kotimaasta.– Laina myytiin yleisölle ns. lainavelkaseteleinä eli obligaatioina. Niistä maksettiin korkoa 4.8 prosenttia ja lunastusaika oli kuusi vuotta. Korko maksettiin kerran vuodessa ns. kasvulippuja vastaan. Pääoma lunastettiin kerralla kuuden vuoden kuluttua. Valtio otti kuitenkin oikeuden maksaa laina takaisin aikaisemmin. Tästä tuli ilmoittaa kuusi kuukautta etukäteen.