Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Liikenne :: 1870 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Liikenne

Luotsit ja majakat

Toukokuussa annettiin asetus Luotsimajakkalaitoksesta Suomessa sekä virastoille ohjesääntö. Luotsien ja majakoiden tehtävä oli opastaa merenkulkijoita. Ylihallitus oli kuitenkin sotilastapaan järjestetty virasto, vaikka se taloudellisesti ja hallinnollisesti oli senaatin alainen. Henkilökunta ei saanut antaa ulkomaalaisille tietoja väylistä, ja heidän piti myös vahtia, että rannikoilla ei ollut epäilyttävää toimintaa. Kaikkien ulkomaalaisten alusten piti käyttää luotsia, kun ne lähestyivät Suomen rannikkoa. Kaikilta kannettiin luotsi- ja majakkamaksu.

Helsingfors Rederi Förlagin osakekirja. Museovirasto

Helsingfors Rederi Förlagin osakekirja. Museovirasto

Luotsipaikkoja oli 91 ja kultakin luotsipaikalta oli monta reittiä. Erikseen määrättiin sisävesien luotsipaikoista ja niiden hallinnosta. Ensi vuoden alusta määrättiin perustettavaksi Saimaan ja Kallaveden luotsikunta. Kullakin luotsipaikalla oli vanhempi ja nuorempi luotsi sekä tarpeellinen määrä apulaisia, jotka soutivat luotsivenettä.

Pietarin rata

Viipuri - Pietari-rata avattiin 13. helmikuuta. Asemien kellot asetettiin Pietarin aikaan, joka oli noin 20 minuuttia edellä Helsingin aikaa. Läntisellä rataosalla aikataulut tehtiin Helsingin ajan mukaan. Liikenne alkoi syyskuussa, kun Lahden ja Viipurin rataosa valmistui. Rata maksoi lopulta 22.161.246 markkaa ja 3 penniä.

Hangon rata

Helsinkiläiset kauppiaat Feodor Kiseleff, Julius Harff ja Adolf Wasenius jättivät viime vuonna hakemuksen radan rakentamisesta Hankoniemen ja Pietarin radan välille. Lisäksi he halusivat rakentaa sataman, siltoja ja muita tarpeellisia laitteita. Keisari antoi luvan, mutta ehdot olivat kovat, sisältäen mm. 430.000 markan takuutalletuksen. Osakkeita ei saanut kaupata ennen tammikuun 13. päivää tänä vuonna. Tarvikkeita rakentajat saivat tuoda tullivapaasti. Hanke kuitenkin viivästyi Saksan ja Ranskan sodan vuoksi. Uudet ehdot rautatien rakentamiselle hyväksyttiin tämän vuoden joulukuussa.

Uusi laivanvarustamo

Helsingfors Rederi Förlag perustettiin tänä vuonna.

Junaposti

Myös posti alkoi kulkea rautateitse. Keisari antoi tästä määräyksen 8. marraskuuta. Helsingin ja Pietarin välinen postiliikenne hoidettiin päivittäin Suomen ja Venäjän postilaitosten sopimuksella yhteisesti. Junaan tuli erillinen postivaunu. Suomen postitirehtööri määräsi siihen virkailijat.

Uusi kanava

Vääksyn kanava vihittiin käyttöön 1. päivä elokuuta. Se yhdisti Päijänteen Vesijärveen.