Rautateitä
Koska maahan oli rakenteilla useita yksityisiä rautateitä, pidettiin tarpeellisena antaa määräykset niiden valvonnasta. Tällainen asetus annettiin 12. lokauuta. Siinä todettiin, että yksityiset rautatiet oli "virkamiesten tarkkaan peräänkatsantoon annettava". Sekä rautateiden rakentaminen että liikenne oli valtion valvonnan alaista. Syy tähän oli, että valtion rautateille ei haluttu kilpailijaa. Koska rautatiet olivat sotilaallisesti tärkeitä, yksityisten ratojen piti nivoutua yhteen valtion ratojen kanssa. Valtio päätti maksaa ennenaikaisesti takaisin ensimmäisen miljoonan Riihimäki - Pietari-rataa varten vuonna 1869 otetusta neljän miljoonan markan kotimaisesta lainasta.
Rata Porvooseen
Porvoo sai 26. toukokuuta luvan rakennuttaa rautatien Porvoosta Keravalle. Lupa siirrettiin perustettavalle yhtiölle, johon tuli mukaan muutamia kotimaisia ja venäläisiä rahamiehiä. Kaupunki ei saanut anomaansa suurta avustusta, mutta oikeuden laskea liikkeeseen kolmen miljoonan markan lainan tätä tarkoitusta varten. Valtiolta saatiin 50.000 markan arvosta työkaluja ja välineitä. Työt oli tarkoitus aloittaa tulevana vuonna.
Turusta Tampereelle
Turun kaupunki haki lupaa rakentaakseen radan Turusta Tampereelle ja sieltä Hämeenlinnaan. Lupaa ei saatu, koska kaupunki vaati samalla kolmen miljoonan markan avustusta. Sen sijaan luvan sai metsänhoitohallituksen kamreeri, kunnallisneuvos Robert Ullner. Ullnerilla oli todistus 720.000 markan takuusummasta Suomen Pankissa. Sitoumuksen olivat antaneet ruhtinas Espere Uhtomski, todellinen salaneuvos U. Duraskoff ja kapteeni M. Gdanowitch. Muitakin keisarin perheeseen kuuluvia henkilöitä oli mukana yrityksessä. Näiden voimien tuella Ullner voitti kilvan. Takuusummaksi määrättiin miljoona markkaa.
Ullnerin ja kumppaneiden yhtiö sai laskea liikkeelle osakkeita tai velkakirjoja seitsemän miljoonan ruplan edestä kovassa rahassa. Osakkeet eivät kuitenkaan menneet lainkaan kaupaksi ja hanke lähti hitaasti liikkeelle.
Tulli
Terijoen asemalle asetettiin rajatulliasema ja myös muille tärkeille asemille omat tullikonttorit. Matkustajien oli käytävä tullitarkastuksessa sillä asemalla mistä nousivat junaan. Asemia oli maassa 46, ja niiltä tehtiin tänä vuonna 613.000 matkaa. Rataverkon pituus oli 489 kilometriä.