Murtaja
Suomen ulkomaankauppa rajoittivat talviaikaan jääolot. Normaalitalvina Hanko oli ainoa satama, jonne voitiin purjehtia. Kovina talvina sekin jäätyi. Höyrylaivat pystyivät liikkumaan vaikeissa oloissa, mutta tarvitsivat avukseen erikoisvahvoja laivoja eli jäänmurtajia. Laivoja jäi Itämerellä jäihin ja tuhoutui. Toisinaan ne olivat jäissä kiinni kuukausia.Kauppaneuvos G.A. Serlachius esitti vuonna 1887 jäänmurtajahöyrylaivan hankkimista Hankoon. Senaatti otti asian omakseen ja laiva tilattiin. Sen valmisti Tukholman Bergsundin konepaja. Laivan pituus oli 47,5 metriä ja se tuotti 1.200 hevosvoimaa. Nimeksi tuli Murtaja. Sen tehtävä oli pitää väylä auki Englantiin ja Tukholmaan.
Kuvassa jäänmurtaja on saapunut Helsingin satamaan. Ensimatkan ruotsalaisvalmisteinen laiva teki Hankoon, minne se saapui kevätjäiden aikaan 1. huhtikuuta. Hangon satamaa alettiin laajentaa, koska liikenteen odotettiin kasvavan.