Ilmapurjehdus
"Ilmapurjehduksen eli aeronautiikan kehityksessä erotamme kahta lajia lentoneuvoja, nimittäin ilmaa keveämmät (aerostaattiset) ja ilmaa raskaammat (aerodynamiset).
Ilmameren vallitsemiseksi aerodynamisilla laitteilla teki ensimäisen vakavan ja jälkimaailmalle kirjallisesti säilyneen ehdotuksen kuuluisa italialainen maalari Leonardo da Vinci jo vuonna 1500. Mutta vasta kun automobiiliteollisuuden välityksellä oli päästy kyllin keveihin räjähdysmoottoreihin, kehittyivät nykyiset leijalentokoneet. Vuodesta 1908 on kehitys ollut suurenmoinen ja on syntynyt useita eri lentoneuvomalleja.
Leijalentokoneet eli aeroplaanit vaativat lennossa pysyäkseen kovaa liikettä. Tämä aikaansaadaan vaakasuorassa akselissa pyörivällä potkurilla. Aeroplaanit jaetaan kolmeen ryhmään sen mukaan, ovatko kantopinnat yhdessä, kahdessa vai useammassa kerroksessa."
Ensimmäiset onnistumattomat yritykset lentokoneella Helsingissä teki tanskalainen Svendsen helmikuussa. Lento Vanhan kaupungin jäällä kesti 1 1/2 minuuttia.
Kuvanveistäjä Adolf Aarno puolestaan teki 20. huhtikuuta Tampereella yrityksen nousta ilmaan 30:n hevosvoiman Demoiselle-yksitasokoneellaan.1