Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Liikenne :: 1931 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Liikenne

Vilho Setälä: asfaltointia. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo, Setälä 123.

Vilho Setälä: asfaltointia. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo, Setälä 123.

Eino Jokinen: tie Kuusamon kirkonkylään. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo.

Eino Jokinen: tie Kuusamon kirkonkylään. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo.

Automobiililiikenteen kasvu ja hygienian vaatimukset edellyttivät Suomessakin katujen asfaltointia.

Suomessa oli automobiileja yli 30.000, mutta se oli vielä vähän moniin muihin maihin verrattuna.

Jo muutama vuosi sitten oli automobiileja esimerkiksi:

  • –­ Yhdysvalloissa yli 23.000.000
  • –­ Isossa Britanniassa yli 1.200.000
  • –­ Ruotsissa yli 120.000.

Varsinkin keväisin monet tiet olivat varsin huonosti automobiililiikenteelle soveltuvia.

Automobiilien kehittelijät eivät tyytyneet nykyisin vallalla oleviin ratkaisuihin:

"Nykyisin käytetään myös sähköautomobiilejä. Sähkömoottori on helposti hoidettava, mutta virran lähde, akkumulaattori on edelleenkin liian raskas ja helposti vikaantuva.

Akkumulaattorit on sitäpaitsi verraten usein ladattava ja latausaikana on käytettävä toista akkumulaattoria. Kun latausasemia ei ole kaikkialla olemassa ja kun lisäksi yksi lataus riittää vain noin 70–­80 kilometrin ajoon, niin ei sähköautomobiilejä voida juuri käyttää muualla kuin kaupungeissa.

Rakettiautomobiilissa ei ole lainkaan moottoria, vaan liike saadaan aikaan räjähdyspanoksilla eli raketeilla, jotka sytytetään sähköllä. Kulkunopeus on huimaava, mutta käytännöllistä merkitystä ei näillä vaunuilla ole.

Sensijaan voi rakettimetodi tulla kysymykseen korkealle pyrkivissä lentokoneissa. Raketeilla on kokeillut saksalainen von Opel."1


  1. Iso tietosanakirja, 1931.