Lappi
Metsätalous
Lapin metsistä hakattavan puutavaran määrä ja arvo oli tasaisesti noussut viime vuosina. Keväällä päättyneellä hakkuukaudella kaadettiin yli viisi miljoonaa kuutiometriä puuta. Hankintatekniikan kehittyminen, metsäautotieverkoston laajentuminen, puunjalostusteollisuuden laajennukset sekä puunjalosteiden ja raakapuun kysynnän kasvu vaikuttivat myönteisesti siihen, että metsistä maakuntaan saatavat tulot edelleenkin nousivat. Hakkuutöissä käytettyjen moottorisahojen määrä oli neljässä vuodessa yli kolminkertaistunut ja traktorien määrä lähes kolminkertaistunut.
Liikenne
Lapissa oli kaksi rautatielinjaa: rannikkorata haarautui Kemissä Rovaniemen kautta Kemijärvelle ja Sallaan johtavaksi sekä Tornion– - Kaulirannan rataan, jonka jatkaminen Kolariin oli vielä työn alla. Torniosta oli yhteys Ruotsiin.
Lentoliikenneyhteydet olivat erinomaiset: Kemistä ja Rovaniemeltä oli kaksi päivittäistä lentovuoroa Etelä- ja Keski-Suomeen ja Ivalosta neljä kertaa viikossa talvella ja kesällä vuorokautinen yhteys, joka tänä kesänä jatkettiin Norjan Kirkkoniemeen ulottuvaksi.
Tieverkoston kehitys oli myös huomattava. Kun vuonna 1925 oli yleisiä teitä 998 kilometriä, oli niitä vuonna 1945 jo 2.923 kilometriä ja viime vuonna 4.160 kilometriä.
Matkailu
Parantuneiden liikenneyhteyksien ansiosta Lapin lääniin tulleiden matkailijoiden määrä lisääntyi nopeasti. Vuonna 1957 matkailijoita oli 600.000 ja viime vuonna jo 1.700.000.