Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Muita aiheita... :: 1961 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Muita aiheita...

Liikenneyhteydet

Saimaan kanavan teknillisen neuvottelukunnan mietintö valmistui elokuussa. Kanavan kunto oli tutkimuksen mukaan melko hyvä pitkäaikaisesta käyttämättömyydestä huolimatta, mutta korjauksia tietysti tarvittaisiin paljon. Kanavan kunnostuksen arvioitiin tulevan maksamaan noin 15 miljardia markkaa. Aluskanta olisi kokonaan uusittava, sillä tarpeettomana se oli melko tarkalleen hävitetty. Jatkoneuvotteluissa ratkaistaisiin kysymykset vuokrattavan alueen laajuudesta, rakennuskustannusten jakautumisesta ja vuokran suuruudesta.

E. Reima: Nurmeksen leirintäalue. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo, SML 15397.

E. Reima: Nurmeksen leirintäalue. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo, SML 15397.

– 

Keväästä lähtien Moskovaan pääsi entistä nopeammin. Suihkumatkustajakoneella matka kesti alle kaksi tuntia. (video)1

Avaruuslento

Neuvostoliittolainen Juri Gagarin suoritti 12. huhtikuuta kuukausien valmennuksen jälkeen ensimmäisenä ihmisenä avaruuslennon. Häntä kuljettanut Vostok-niminen alus kiersi maapallon käyttäen matkaan aikaa tunnin ja 48 minuuttia. Gagarin teki vierailun Suomeen kesäkuun lopussa, ja hän sai mitä innostuneimman vastaanoton.

Tunneli

Jyväskylän Kangasvuoren läpi valmistui 2.735 metriä pitkä tunneli. Tämä Suomen pisin rautatietunneli avattiin 14. joulukuuta.

Siili

Siili oli vuosi vuodelta, osittain ihmisen suorittaman istutuksen avulla, laajentanut levinneisyysaluettaan pohjoista kohden. Se oli paikoin jo melko yleinen Oulun ja Kajaanin tienoilla.

Liito-orava

Onttojen puiden väheneminen Suomen metsistä oli aiheuttanut liito-oravan ja monen muunkin niissä pesivän lajin tuntuvan vähenemisen. Liito-orava olikin nykyisin erittäin harvinainen laji. Niillä paikoilla, missä sille oli rakennettu pönttöjä, sitä kuitenkin saattoi tavata varsin usein.

Retkeily

Suuren tietokirjan artikkeli Suomesta retkeilymaana ei ollut kiittävä:

"Jonkun keskieurooppalaisen mielestä koko Suomi saattaa vaikuttaa oikealta retkeilyparatiisilta, mutta karu totuus on, ettei maamme tiheimmin asutuilla seuduilla ole vaativalle retkeilijälle tarjottavana juuri muuta kuin pettymyksiä. Moottoroitu matkailu on karkottanut retkeilijät maanteiltä, alati pärisevät moottoriveneet ovat rikkoneet niin meren saaristojen kuin suurten järvienkin rauhan, ja kun pyrkii veden partaalle, törmää yhtenään aitoihin ja kieltotauluihin.

Kun karjapolutkin, samoilijan mieluisimmat kulkureitit, ovat jo kasvaneet umpeen ja metsät ovat risuja täynnä hakkuiden jäljiltä, ei ainakaan sellainen retkeilijä, joka etsii hiljaisuutta ja koskematonta luontoa, pysty ihastelemaan eteläistä Suomea minään retkeilyparatiisina.

Vasta tuntikausia matkustettuaan sekä kartan ja kompassin avulla suunnistettuaan saattaa kaupunkilainenkin löytää yksinäisen, usein umpeen soistuvan metsäjärven, joka ei ole huviloiden saartama, mutta senkään rannalle ei voi nuotiota virittää eikä pystyttää telttaa, jos ei löydä maanomistajaa, jolta luvan pyytäisi.

Viime vuosina on Etelä-Suomenkin osalta tilanne sikäli parantunut, että useimpien asutuskeskusten läheisyyteen on perustettu campingeli leirintäalueita, joilla voivat yöpyä autoilijoiden lisäksi myös pyöräilevät ja jalkapatikassa kulkevat retkeilijät. Leirintäalueita on maassamme tällä hetkellä yli 200, ja ne on pyritty sijoittamaan luonnonkauniille ja rauhallisille paikoille."

Nurmeksen leirintäalueella Kötsinmäen kankaalla retkeilijät voivat paistaa makkaransa sateenkin sattuessa.


  1. Caravellella Moskovaan, filminäyte: Oy Yleisradio Ab, TV 1:n arkisto.