Marimekko
Näkyvimmin on aidosti suomalaisen design-muodin edustajana ulkomailla ollut esillä Marimekko-tuotanto. Marimekkotyyli on kansallisiin, lähinnä karjalaisiin, perinteisiin pohjautuvaa, siinä on annos vuosisadan alun verantaromantiikkaa, pisara mystiikkaa ja idästä tullutta väkevää bysanttilaisuutta, hieman naivismia ja verraten paljon tervettä nykyaikaista suomalaista taideteollista väritystä ja muotoilua.
Marimekkojen myynnistä suuntautuu noin 36 % ulkomaille. Viime vuonna oli ulkomaanmyynnin arvo yli 85 miljoonaa vanhaa markkaa. Viennistä suurin osa menee Yhdysvaltoihin, loput Euroopan eri maihin, Australiaan ja EteläAfrikkaan. Tukholmassa marimekoilla on oma myymälänsä. Pariisissa avattiin tänä kesänä marimekkokamari uuden Formes Finlandaises -taideteollisuusmyymälän yhteyteen.
New Yorkissa restauroidaan 100-vuotias tekokukkatehdas marityyliin ja sisustetaan myymäläksi. Vuonna 1961 esitteli kuuluisa amerikkalainen muotilehti Vogue marimekkomalleja. Jacqueline Kennedy oli mekkojen ensimmäisiä ostajia Amerikassa. Viime vuonna marimekkoja esittelivät miljoonalevikkiset Life ja Look näyttävästi isoissa artikkeleissaan.1