Mastopuut

J.A. Atkinson, Finland Wood Barks. Teoksessa: A Picturesque Representation of the Manners, Customs and Amusements of the Russians II, London 1812 Museovirasto, dia 4433.
"Julistus, peridö-maan Asujamitten nautindo-oikeudeista niihin heidän tiluxillansa kaswawaisiin Mastoja muihin Isombiin puihin."
Koska vain harvat ja parhaat puut sopivat mastopuiksi, talonpoikia oli kielletty kaatamasta niitä, jotta tarvittaessa kruunu saisi mastopuita riittävästi. Rajoituksella oli estetty myös niiden hinnan nousu sekä myynti ulkomaille. Määräys ei ollut enää valtion kannalta tarpeellinen.
Yleisin talonpoikien rakentama ja käyttämä laivatyyppi oli kolmimastoinen kuutti tai kaksimastoinen kaljaasi. Ne olivat tavallisesti kannettomia, leveitä ja matalia aluksia, joilla oli helppo kuljettaa mm. halkoja, joita vietiin sekä Tukholmaan että Pietariin. Kuvassa on englantilaisen J.A. Atkinsonin ikuistama suomalainen halkolaiva Nevalla.
Talonpoikien laivanrakennustoiminta oli ollut vilkasta rannikolla jo pari sataa vuotta. Koska puulaivan käyttöikä oli alle 10 vuotta, niitä piti jatkuvasti uusia. Vuosittain Suomessa rakennettiin noin 50 uutta merikelpoista alusta.1