Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Tiet :: 1803 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Tiet

Tie Helsingin edustalla kuvaa millaisia hyvätkin tiet olivat. Helsingistä pääsi Vaasaan suoraan Hämeenlinnan ja Tampereen kautta, sekä rantatietä pitkin Turkuun ja Pietariin. Louis Belanger, Vue près d–´Helsingfors. Museovirasto 177291.

Tie Helsingin edustalla kuvaa millaisia hyvätkin tiet olivat. Helsingistä pääsi Vaasaan suoraan Hämeenlinnan ja Tampereen kautta, sekä rantatietä pitkin Turkuun ja Pietariin. Louis Belanger, Vue près d–´Helsingfors. Museovirasto 177291.

Suomessa kuljettiin pääosin vesitse ja talvella jäätä pitkin. Maahan oli kuitenkin rakennettu maantieverkosto, joka palveli pääosin hallintoa, postia ja sotaväkeä. Uusia teitä rakennettiin 1700-luvun lopulla niin, että 1800-luvun niiden yhteinen pituus oli ehkä 10.000 kilometriä. Tärkein oli rannikkoa pitkin kulkenut tie. Sisämaassa tietä pitkin pääsi kaupungista toiseen, mutta maaseudulla oli pienten kyläteiden lisäksi varsinaisia maanteitä vain Lounais-Suomessa. Järvi-Suomessa tiet rakennettiin vesireittien välille.

Kruunu määräsi minne tiet rakennettiin. Talonpojilla oli teiden ja siltojen rakentamisja kunnossapitovelvollisuus. Se oli osa heidän verotustaan.

Pääteiden varsilla oli pysähdyspaikkoina vierastaloja eli kestikievareita. Niissä matkustaja saattoi yöpyä, ruokailla ja vaihtaa hevosia. Kievarikyytiä käyttivät vain virkamiehet ja varakkaat ihmiset, joilla oli varaa maksaa kyydistään. Kestikievarien ja kyytilaitoksen ylläpito kuului myös talonpoikien velvollisuuksiin.