Teollisuus

P.A. Kruskopf, Fiskarsin ruukki. Kuva julkaistiin teoksessa La Finlande pittoresque. Helsingfors, Imprimerie de H.C. Friis. 1853. Kuva on tehty 1830-luvun lopulla ja muotoiltu uudelleen 1840-luvulla.
Manufaktuurijohtokunta
Manufaktuurijohtokunta eli Manufactur-Directionen sai virallisen aseman 7. joulukuuta. Tämän viraston tehtävä oli valvoa ja edistää maan teollisuutta. Sen toimialaan kuului tehdasteollisuus eli manufaktuurit. Sahat ja ruukit, jotka olivat suurempi teollisuudenhaara, olivat muiden viranomaisten valvonnassa.
Manufaktuurijohtokunta alkoi kerätä tilastietoja julkaistaakseen niitä vastedes vuosikertomuksissaan.1
Uusi konepaja
Fiskarsin konepajan osakkaina olleet skotlantilainen mekaanikko David Cowie ja ruotsalainen konepiirtäjä Thalus Ericsson perustivat Turkuun uuden konepajan.
Kehruukone
Englanti vapautti kehruukoneiden viennin. Tämä helpotti Venäjän puuvillateollisuutta, joka kärsi konepulasta. Englannin kiellon johdosta mm. James Finlayson oli aikanaan muuttanut Venäjälle ja sieltä edelleen Tampereelle, missä alkoi rakentaan kutomakoneita vuonna 1820. Osa koneista rakennettiin valtion laskuun.
Patentti
16. huhtikuuta myönnettiin Suomen ensimmäinen patentti (patentti no 1). Sen sai L.G. Ståhle höyrykoneen ja vasaran risteytyksestä.
Paperikone
Suomen ensimmäinen paperikone saatiin 1. toukokuuta koekäyttöön Frenckell & pojan paperitehtaalla Tampereella. Uutta konetta varten oli rakennettu myös uusi tehdasrakennus. Tehtaalla oli yhteensä 127 työntekijää,joista lähes oli puolet naisia. Heidän työnään oli paperiarkkien lajittelu, kuivaaminen ja pakkaaminen.
Sunnuntaikoulut
19. tammikuuta määrättiin useimpiin kaupunkeihin perustettavaksi ns. sunnuntaikouluja. Niissä käsityöoppilaiden ja kisällien tuli saada kristinopin, kirjoitusja lukutaidon, sekä eräissä kouluissa piirustuksen opetusta. Tavoite oli maan teollisuuden edistäminen kohentamalla työmiesten koulutusta. Tällainen koulu perustettiin mm. Tampereelle. Siellä aloitti myös kaupunkilaisten kustantama alkeiskoulu. Sille palkattiin venäjänkielen opettaja, jotta lapset voivat jatkaa yläalkeiskoulussa.