Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Kanavia :: 1846 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Kanavia

Saimaan kanavan kartta Lappeenrannan kohdalla. Suomi-Tidskrift 1845. Lehti ilmestyi vasta vuoden 1846 puolella.

Saimaan kanavan kartta Lappeenrannan kohdalla. Suomi-Tidskrift 1845. Lehti ilmestyi vasta vuoden 1846 puolella.

Koivuja Ämmäkosken kanava Kajaanissa avattiin liikenteelle syyskuun 9. päivänä.

Helsinfors Tidningar ja Teknologenlehdessä aloitettiin keskustelu rautateiden rakentamisesta. Etusija liikennesuunnittelussa oli kuitenkin kanavilla. Rautatie olisi tarkoituksenmukainen siellä, missä kanavaa ei voitu rakentaa.

Saimaan kanavan rakennustyöt olivat täydessä käynnissä. Töitä johti kanavapäällikkö, joksi valittiin kapteeni J.U. von Törne. Lisäksi palkattiin järjestysmies valvomaan 2.000 miehen joukkoa. Työssä olevia vankeja vartioi erityinen poliisiosasto. Miehille piti rakentaa myös asuntoja.

Suomi-aikakauskirjan liitteenä oli hieno kartta Saimaan kanavasuunnitelmasta Lappeenrannan kohdalta, Saimaan ja Juustilan yhdistämisestä. Sulun rakentajia alettiin kouluttaa omassa koulussa Lauritsalassa.