"Matkalla tulevaisuuteen" oli tänä vuonna Tieteen päivien yleisteemana Arkistojen "Tieteiden yön" (14.1.1999) ohjelmaan tulevaisuuden tarkastelu ei kuitenkaan sisältynyt. Jos olisi, millaisena se olisi voitu esittää? Uskallammeko me asiakirjahallinnon, tietopalvelun ja arkistotoimen ammattilaiset pohtia yhdessä, miten muuttuu nykyinen 50 vuoden kuluessa? Mitä haasteita ja uhkia tulevaisuus tuo meille ammattikuntana? Millaisia keskeisiä trendejä on jo nyt nähtävissä?
Millaisia skenaarioita niiden perusteella voidaan hahmotella? Mitä
johtopäätöksiä skenaarioiden perusteella tulisi tehdä?
Työhön ei tarvitse tarttua tyhjin käsin. Valtiovallan kymmenien
tulevaisuusraporttien ja -selvitysten lisäksi on Suomessa julkaistu
tutkimuksia, esim. Tulevaisuuden tutkimuksen seuran julkaisusarjassa.
Ruotsin arkistolaitos on julkaissut ohjelmavihkosen Arkiven inför
tvåtusen talet (ks. Erik Norbergin artikkeli De närmaste 25 åren).
Amerikkalainen asiakirjahallinnon asiantuntija David O. Stephens on
esittänyt 10 varteen otettavaa megatrendiä asiakirjahallinnon
tulevalle kehitykselle (ks. Records Management Quarterly, vol. 32,
1/1998, s. 3-9). Christine M. Ardern on pohtinut, kuten monet muut
ennen häntä, asiakirjahallinnon ammattilaisten roolin muuttumista
vuosituhannen vaihtuessa (ks. em. julkaisu, s. 10-18).
Kotimaisen keskustelun pohjaksi rohkenen esittää joitakin
skenaarioita, perustelematta niitä vielä juuri millään tavalla.
Tulevaisuuden tutkimuksesta artikkeli ei käy, mutta ehkä
keskustelualoitteesta. Etsitään yhdessä todennäköisimmältä näyttävät
skenaariot ja niihin johtavat trendit. Arkistolaitoksen postituslista
"Arkistolaitos" (osoite: arkistolaitos@listserv.funet.fi) sopii hyvin
keskustelufoorumiksi.
Millainen asiakirjahallinto on vuonna 2050?
"Suomi tietoyhteiskunnaksi - Kansalliset linjaukset" -raportissa
valtiovarainministeriön asettama työryhmä hahmotteli vuonna 1994
vision Suomesta tulevaisuuden tietoyhteiskuntana. Vision mukaan Suomi
on verkostomaisesti toimiva tietoyhteiskunta, joka kilpailee tieto- ja
viestintätekniikan soveltamisessa ja tietoteollisuudessa maailman
ykkössarjassa. Tietoteollisuuden menestyksen osalta visio on ehkä
ihanneskenaario. Joka tapauksessa Suomi lienee ensimmäisten joukossa
Euroopassa soveltamassa uusinta tieto- ja viestintätekniikkaa.
Vuoteen 2050 mennessä julkishallinnon asiakirjahallinnosta yli 95
prosenttia perustuu sähköisten tietojärjestelmien hyväksikäyttöön.
Viranomaisten välisessä yhteydenpidossa käytetään laajasti yhteisiä
tietojärjestelmiä ja -verkkoja. Kansalaisten yhteydenotoista
viranomaisiin enää alle 10 prosenttia tapahtuu paperiasiakirjojen
avulla. Kansalaiset asioivat viranomaisten kanssa kotipäätteen,
monitoimikännykän tai julkishallinnon palvelukeskuksissa olevien
päätteiden avulla.
Eri viranomaisten sähköiset tietojärjestelmät ovat,
mikäli hyvin tiukasta yksityisyyden suojasta on luovuttu, keskenään
yhteen sopivia tai jopa yhteisiä. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi verkko jonka muodostavat poliisi+syyttäjälaitos+oikeuslaitos+vankeinhoito+sosiaaliviranomaiset. Tai se voisi olla valtakunnallinen sairaanhoidon yksilötason tietorekisteri, vastaavanlainen verotietorekisteri, ympäristötutkimuksen, -hoidon ja
-käytön valtakunnallinen ympäristötietorekisteri jne.
Suomen viranomaiset ovat mukana lukuisissa kansainvälisissä
YK:n ja EU:n tietojärjestelmissä: kuten
Europol, Unesco, OECD, kansainvälinen ympäristövalvontaorganisaatio,
patentti- ja tekijänoikeusvalvontaorganisaatiot jne. Suomea ja
suomalaisia koskevia tietoja leviää laajalti muihin maihin.
Vastaavasti Suomen viranomaisille kertyy runsaasti tietoa
kansainvälisestä yhteistyöstä sekä ulkomaista ja -maalaisista.
Sähköiset tietojärjestelmät nähdään strategisena ja kilpailukykyyn
vaikuttavana voimavarana. Sen vuoksi valtiovalta ja yritykset
panostavat niiden kehittämiseen ja ylläpitämiseen huomattavia
voimavaroja. Sen sijaan vanhat paperiarkistot, joita on lähinnä yli 50
vuoden takaa, jäävät vähemmälle huomiolle ja saavat niukalti
resursseja. Poikkeuksena julkishallinnon ja yritystoiminnan kannalta
tärkeät, strategiset tietovarannot, kuten ympäristö-, väestö-,
tekijänoikeus- ja omistukseen liittyvät tiedot.
Asiakirjahallinto/tietohallinto kehittyy nopeasti IT-innovaatioiden ja
ohjelmistomarkkinoiden kilpajuoksun tahdissa. Julkinen hallinto
seuraa yrityssektorin asiakirjahallinnon jalanjälkiä 2-3 vuoden
viiveellä. Arkistotoimen vaatimuksia asiakirjahallinnolle/tietohallinnolle muistutetaan arkistolaitoksen ohjeissa ja määräyksissä, jotka on laadittu suurelta osin EU:n yhteistyöprojekteissa.
Mikäli arkistolaitokselle ei ole annettu
riittäviä henkilöresursseja, se on pudonnut ohjeistuksessa "kehityksen
kelkasta". Sähköisiä tietojärjestelmiä suunniteltaessa tehtyjä
virheitä voi olla teknisesti ja/tai taloudellisesti hyvin vaikea
korjata. Joitakin näin syntyneitä sähköisiä tutkimusdata- ja
hallinnollisia arkistoja ei voida tai ei kannata säilyttää miltään
osin pysyvästi. Julkishallinnon dokumentaatiopeittoon
näin syntyvät aukot on pakko hyväksyä.
Arkistolaitoksen kriittisiä
menestystekijöitä julkisen asiakirjahallinnon/tietohallinnon
ohjauksessa näyttävät olevan resurssien määrä ja valvontajärjestelmän
tehokkuus (tiukkuus). Resurssitilanteesta riippuen voimistuvat
keskustelut siitä, miten ohjaus- ja valvontajärjestelmää tulisi
muuttaa. Saatetaan esittää ohjaus- ja valvontavastuun siirtämistä
valtiovarainministeriölle tai valtioneuvoston kansliaan (vrt. Viron
malli 1990-luvun lopulla).
Paperiasiakirjoista virtuaalidokumentteihin
David O. Stephens viittaa artikkelissaan selvityksiin, joiden mukaan
sähköisten asiakirjojen vuosikasvu oli Yhdysvalloissa 1990-luvulla
20-60 %, paperiasiakirjojen vuosikasvu enää 10 %. Sama megatrendi
muuttaa Suomen julkishallinnon arkistonmuodostuksen sähköiseksi
nopeassa tahdissa. Sähköiset tietojärjestelmät sisältävät perinteisten
staattisten dokumenttien (tekstinkäsittelyohjelmilla tuotettujen tai
kuvamuodossa skannattujen) lisäksi virtuaalisia dokumentteja, monen
tyyppistä integroitua dataa: tekstejä, liikkuvia ja stillkuvia, ääntä
ja grafiikkaa. Julkishallinnon ja yritysten yhdessä luomat
virtuaalikaupungit sisältävät kymmeniä tuhansia linkkejä toisaalla
säilytettäviin tietovarantoihin. Virtuaalikaupungit ja muut
virtuaaliympäristöt palvelevat esim. yhdyskuntasuunnittelun ja
kaikenlaisen yritystoiminnan tarpeita.
Viranomaisten sisäisten ja ulkoisten tietovarantojen välinen raja on
hämärtynyt. Viranomaisilla on paljon yhteisiä tietojärjestelmiä,
joista dataa siirretään yhä uusiin tietojärjestelmiin. Data on
kirjaimellisesti jatkuvassa uusiokäytössä. Toki on myös "palomuurein"
suojattuja tietovarantoja, joiden tiedoista vain osa tarjotaan
yleiseen käyttöön tietoverkkojen kautta. Miljoonilla linkeillä Suomen
julkishallinnon tietovarannot on solmittu tiheäksi kudokseksi, jolla
on lukemattomat säikeet myös kaikkialle maailmaan. Tiedot "roikkuvat
kiinni" toisissaan.
Kun tietoverkkoihin tarjottujen tietojen määrä on
hyvin suuri, tietojen ajantasalla pidosta ei pystytä kunnolla
huolehtimaan. Kenen tulisi säilyttää tietoverkossa pyörivä data? Mikä
osa datasta kuuluisi arkistoon, mikä osa kirjastoon? Suomen ja Ruotsin
kirjastolaitokset ryhtyivät jo 1990-luvulla säilyttämään
Internet-kotisivuja; Suomen arkistolaitos on 11.11.1997 edellyttänyt
valtionhallinnon organisaatioiden dokumentoivan Internet-kotisivunsa
kehitystä ottamalla siitä pysyvään säilytykseen yksittäisiä näytteitä,
tulosteita, harkinnan mukaan.
Millainen data, millä hetkellä ajan
tasalla oleva data, mihin julkisen hallinnon toimenpiteeseen
liittyvä data tulisi säilyttää tutkimusta varten
pysyvästi? Miten laajasti arkistolaitos sitoutuu
säilyttämään tutkimusta varten yksityisen sektorin, vapaan
kansalaistoiminnan ja yksityishenkilöiden sähköisiä tietoaineistoja?
Historiattomaan tietoyhteiskuntaan?
Suomen omaa historiaa akateemisella tasolla tutkivien määrä oli suurin
1990-luvulla. Historianopiskelijoiden määrä on vuoteen 2050 mennessä
vähentynyt, historia ei ole yliopistoissa "muodissa". Vuonna 2050
tutkijoita kiinnostavat lähinnä 2000-luvun tapahtumat ja ilmiöt.
Julkisin varoin ja säätiöiden apurahoin rahoitetut tutkimuksetkin
kohdistuvat lähivuosikymmenien (viimeisten 20-30 vuoden) kehitykseen.
Tietoyhteiskuntaa leimaa "historiattomuus". Yhteiskunta ja kansalaiset
ovat kiinnostuneet nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, globaaleista
ilmiöistä, elämysmatkailusta ja kansainvälisestä viihdetarjonnasta.
Suomeen saapuneet siirtolaiset ovat kiinnostuneita lähtömaansa
historiasta. Toisen ja kolmannen polven siirtolaiset tutkivat
mieluummin isovanhempiensa maata (somali Somaliaa ja venäläinen
Venäjää) kuin Suomea.
EU rahoittaa Euroopan yhdentymisen kehitysvaiheisiin kohdistuvia
tutkimushankkeita. Ne ovat hyvin haluttuja, koska hankkeisiin
osallistuville maksetaan reilusti. EU rahoittaa myös
tutkimushankkeita, joissa analysoidaan koko EU-yhteisöä samoilla
mittapuilla (tutkimusteemoina esim. rikollisuus ja työttömyys
2000-luvulla). Tällöin haetaan yhteismitallisia tilastollisia ja muita
tietoja, jotta ilmiöiden vertailu maittain olisi mahdollista.
EU-maiden arkistolaitosten on tehostettava yhteistyötä
asiakirjallisten tietoaineistojen säilytysperiaatteiden ja -kriteerien
yhtenäistämiseksi.
Tuhoutuvaa tietoa
Suomen arkistolaitoksella oli 1990-luvulla julkishallinnon
asiakirjojen seulonnan tavoitteena säilyttää noin 10 prosenttia
vuosikasvusta. 2000-luvulle tultaessa julkishallinnon
asiakirja-/tietotuotannon seulontaongelmat muuttuivat yhä vaikeammiksi
ratkoa. Sähköiset tietojärjestelmät muuttavat alinomaa muotoaan ja
rakennettaan. Laitteistojen ja ohjelmistojen elinkaari on lyhyt, mutta
niillä aikaansaatujen keskeisten tietojen tulisi "elää" satoja vuosia.
Julkishallinnon arvokkaimpia tietoja joudutaan todennäköisesti
tallentamaan yhtä aikaa useammalla tavalla ja useilla
tietovälinetyypeillä. Tietojen tärkeydestä, rakenteesta ja
käyttötavoista riippuu, mihin ratkaisuihin milloinkin päädytään:
paperi, mikrofilmi, magnetisoidut tai optisesti luettavat
tietovälineet, kenties vielä jokin uusi testit läpäissyt
tallennemuoto. On vaikea ennustaa, mikä tallennemuoto on vuonna 2050
vallitseva.
Päällimmäisiä ongelmia ovat edelleen yhä monimutkaisemmat
multimediasovellukset, relaatiotietokannat, joihin on integroitu monen
tyyppistä dataa, sekä tietojen integriteetin, autenttisuuden ja
kontekstin varmistaminen. Sähköisten dokumenttien metadata on tiedon
hyväksikäytön A & O. Tietoa siirretään pitkäaikaissäilytykseen
seulontapäätösten mukaisesti. Pitkälle kehitettyjen, integroitujen
järjestelmien dataa siirretään pitkäaikaissäilytykseen tavoitellen
toisaalta suhteellisen laitteisto- ja ohjelmistoriippumatonta muotoa
ja toivoen samalla, että data alkuperäistä huomattavasti
pelkistetymmässäkin muodossa täyttäisi erilaisten tutkimusten
tietotarpeet.
Arkistolaitoksessa on mukauduttu tosiasiaan, että
sähköisessä muodossa olevia tietoja tuhoutuu väistämättä konversioiden
yhteydessä sillä täydellinen konvertointi olisi liian kallista, lisäksi tietoa tuhoutuu myös erilaisten laiminlyöntien ja onnettomuuksien
tuloksena. Pysyvästi säilytettävä tieto menettää siten koko ajan
luotettavuuttaan. Tiedon käyttäjän tehtävänä on etsiä samaa
tietoa esimerkiksi väestötietoa useammasta lähteestä ja eri
tietovälineiltä, jotta hän voisi perustaa johtopäätöksensä vähän
luotettavammille faktoille.
Suomen arkistolaitos on säilyttänyt 1900-luvulta alkaen pysyvästi
julkishallinnon henkilöasiakirjoja syntymäpäiväotantamenetelmällä
valittuina otoksina (kuukauden 8., 18. ja 28. päivinä syntyneiden
tiedot). Tämä suuri tutkimuspoliittinen ratkaisu on lopultakin
käytännössä testattu. Tutkijat ovat 2000-luvulla saaneet käyttöönsä
henkilötietosuojasta vapautuneita sairauskertomuksia, veroilmoituksia
jne. Mutta ovatko niihin tarttuneet muutkin kuin sukututkijat? Ovatko
valitut kohortit eli väestöryhmät soveltuneet eri tieteen- ja
tutkimusalojen tutkimuskohteiksi? Aiheuttiko pitkä salassapitoaika
sen, että säilytetyt henkilötiedot olivatkin potentiaalisille
tutkijoille jo liian vanhoja?
Mitä johtopäätöksiä arkistolaitoksen tulisi tehdä em. trendeistä ja
haasteista? Miten ankarasti julkishallinnon 1900-luvun asiakirjoja
tulisi seuloa? Ajanjaksolta 1950-2000 on viranomaisille kertynyt
valtavasti paperiasiakirjoja; kokonaisluku selviää vuoden 2001 alussa
tehtävällä kyselyllä.
Arkistolaitos 2050
Vallitsevasta (so. muodissa olevasta) hallintokulttuurista riippuen
tutkimuksen kannalta keskeiset arkistot on vuonna 2050 joko koottu
yhteen tai ne ovat hallinnollisesti erillään. Hallinnon "uudistajat"
hämmentävät organisaatiokaavioita yhä tiheämpään tahtiin. On
mahdollista, että Kansallisarkiston johtamaan arkistolaitokseen on
sulautettu niin valtioneuvoston arkisto, sota-arkisto kuin UM:n
keskusarkistokin. Perustelut yhdistämiselle: toimintoja ja tietotaitoa
keskittämällä ja byrokratiaa karsimalla saadaan aikaan
kustannussäästöjä ja tietopalvelun tehostumista. - Ruotsissa
sota-arkisto yhdistettiin arkistolaitokseen jo 1900-luvun lopulla.
Arkistolaitos kerää valtion virastojen/laitosten pysyvästi
säilytettäviä tietoaineistoja suojiinsa. Vuonna 2050 julkishallinnon
suurimmat paperimuodossa syntyneet arkistot on jo siirretty
arkistolaitoksen yksiköihin. Virastot/laitokset voivat muuttaa
paperiarkistoille varaamansa tilat sähköisten tietovälineiden
säilyttämiseen sopiviksi ja loput tilat muuhun käyttöön.
Helsingin Kruununhaassa maan alle 2020-luvulla Kansallisarkistolle
louhittu suuri arkistoluola on täyttynyt. Lisätilaa on jouduttu
hankkimaan muualta. Keskustan kiinteistökustannukset ovat kohonneet
valtavasti. Arkistojen säilytyskustannukset olivat 1990-luvun lopulla
100mk/hm/vuosi, vuonna 2050 noin 500 euroa/hm/vuosi.
Kustannussäästöjen vuoksi lisätilat on kunnostettu entisestä
tehdasrakennuksesta 50 kilometrin päässä Helsingistä (vrt. Ruotsin
Valtionarkiston Arningen toimipiste vuonna 1999).
Arkistolaitoksessa perinteisillä tietovälineillä olevia asiakirjoja ja
niiden hakemistoja on vuoteen 2050 mennessä digitoitu laajasti.
Digitoitu aineisto ja niihin liittyvä arkistotietokanta ovat yleisessä
tietoverkossa. Arkistotietokanta kattaa 90 prosenttia arkistolaitoksen
asiakirjoista. Sen ulkopuolella ovat viimeksi tulleet
virastojen/laitosten ja yksityisten arkistosiirrot ja -luovutukset
sekä yksityisarkistot, joita tehtyjen sopimusten mukaan ei saa vielä esitellä arkistotietokannassa.
Asiakirjojen digitointisuunnitelmia on laadittu viisivuotissuunnitelmina. Millä
kriteereillä digitoitavat aineistot on valittu? Valtasiko
arkistolaitoksen 2000-luvun alussa "digitoinnin huuma", halu siirtää
koko Suomen asiakirjallinen kulttuuriperintö digitaaliseen muotoon ja
tietoverkkoihin (vrt. Juhani Tikkasen artikkeli Digitoinnin huumaa
vai todellista sisältöä?, Arkistoviesti 4/1998)? Oliko
tarkoituksenmukaista digitoida systemaattisesti 1900-luvun
alkupuoliskon ja sitä vanhempia asiakirjoja? Useimmat pitivät
järkevänä digitoida kaikki keskeiset arkistohakemistot, ml. diaarit ja
niitä vastaavat erityisrekisterit.
Miten arkistolaitos on onnistunut
sovittamaan suunnitelmansa yhteen niiden väestötietokantahankkeiden
kanssa, joita on ollut esim. Suomen Sukututkimusseuralla ja
Karjala-tietokantaprojektilla?
Muodostuiko arkistolaitoksen Internet-kotisivusta 2000-luvun alussa
helppokulkuinen käytävä muualla säilytettäviin suomalaisiin
data-arkistoihin ja EU:n data-arkistoihin? Suomen elektroninen
Kansallisarkisto olisi paljolti virtuaaliarkisto, pääosin muualla
säilytettävän datan tarjoilupöytä kaikkine herkkuineen.
Arkistolaitoksen arvokkaimmiksi katsottuja, huonokuntoisia ja eniten
käytettyjä virka- ja yksityisarkistoja on mikrokuvattu vielä
2000-luvulla (turvakopiointi). Mikrokuvauksesta luovutaan vähitellen,
mutta itse tekniikka ja laitteistot ovat yhä käyttökelpoisia.
Asiakirjojen digitointi syrjäyttää mikrokuvauksen.
Arkistolaitoksen yhteydessä toimii REPRO-niminen yritys (vrt. Ruotsin SVAR), joka
valmistaa ja myy mm. optisia levyjä ja mikrojäljenteitä. Näille on
tallennettu väestöluetteloita ja muita henkilöhistoriallisia
tietoaineistoja sekä Suomen historian ja Euroopan yhdentymiskehityksen
tutkimuksen kannalta keskeisiä tietoaineistoja. Optisilla levyillä voi
saada tietokokonaisuuksia lukuisista teemoista, kuten Suomen
itsenäisyyden historia, Talvi- ja Jatkosota, siirtolaisuus Suomesta,
vähemmistöt Suomessa ja Suomen kartografia. Optisten levyjen
tietosisällön voi ostaa myös tietoverkon kautta. - VN:n selonteossa
eduskunnalle pitkän aikavälin tulevaisuudesta (Suomen tulevaisuus ja
toimintavaihtoehdot. Helsinki 1993, s. 69) ennakoitiin julkisen
sektorin ja yksityisen sektorin raja-aidan madaltuvan. Tulevina
vuosikymmeninä syntyy sen mukaan aivan uudenlaisia julkisten ja
yksityisten palvelujen, rahoituslähteiden ja voimavarojen samoin kuin
ammattilaisten, maallikoiden ja vapaaehtoisten yhdistelmiä.
Vuoden 2050 suomalaiset ovat tottuneet saamaan julkishallinnon ja
yritysten palvelut tietoverkkojen kautta, multimediasovelluksina,
optisina levyinä tai vastaavilla tietovälineillä. Voiko arkistolaitos
2050-luvulla tukeutua asiakaspalvelussaan mikrofilmijäljenteisiin?
Paperitulosteiden käyttöä pysyvästi säilytettävän tiedon
tallennusmuotona joudutaan harkitsemaan vain poikkeuksellisen
arvokkaiden tai hyvin suppeiden tietoaineistojen yhteydessä? Ovatko
Suomen väestötiedot vuoteen 1900 asti jo syötetty yhtenäiseksi
tietokannaksi vai sadoiksi erillisiksi tietokannoiksi, joista tietoa
voi silti hakea yhtä aikaa? Onko arkistolaitos päättänyt hävittää
joitakin alkuperäisiä asiakirjoja sen jälkeen, kun niillä olevat
tiedot on luotettavasti siirretty digitaaliseen muotoon?
Vuoteen 2050 mennessä on kolme maakunta-arkistoa lakkautettu pahimman
talouslaman aikoina. Perustelut: julkishallinnon säästötarpeet,
väestöpohjan huomattava väheneminen Tampere-Kouvola-linjan
pohjoispuolella ja etäasiakkaiden lisääntyminen. Jäljelle jääneitä
maakunta-arkistoja (lääninarkistoja) on laajennettu huomattavasti.
Niillä on kullakin oma profiilinsa arkistolaitoksen sisällä (osa
yhteisistä tehtävistä). Toisaalta on perustettu Vähimmistökulttuurien
tietokeskus (kirjasto+arkisto+museo), joka palvelee voimakkaasti
lisääntyneitä siirtolaisryhmiä. Sen perustamiseen johtivat poliittiset
paineet.
Onko Kansallisarkistosta kehittynyt "täyden palvelun" arkistolaitos?
Tarjoaako Kansallisarkisto asiakirjallista kulttuuriperintöä yhtä
laajasti kuin esim. Yhdysvaltain ja Kanadan kansallisarkistot? Laajoja
kuva-, elokuva- ja äänitekokoelmia? Tuskinpa. Kansallisarkistosta
tuskin löytyy vuonna 2050 museaalista aineistoa (esim.
rikoksentekovälineitä; erään väitteen mukaan JFK:n aivoja on
säilytetty Yhdysvaltain Kansallisarkistossa), ei taidekokoelmia (kuten
Kanadan Kansallisarkistossa), tuskin väestön DNA-data-arkistoakaan
(säilyttäjänä kansanterveyslaitos). Todennäköisesti Kansallisarkisto
säilyttää perinteisten aineistojen lisäksi suuria julkishallinnon
data-arkistoja. Niiden siirto Kansallisarkistoon on
sopimuksenvaraista, ei niin systemaattista kuin oli paperiasiakirjojen
siirto Kansallisarkistoon 1900-luvulla.
Miten arkistolaitoksen tulisi reagoida em. haasteisiin, miten
suunnitella toimintansa ja toimitilansa? Suuri osa
arkistotutkimuksista tehdään tietoverkkojen kautta
(asiakaskontakteista yli 50 %) sekä kotiin hankittujen optisten
levyjen ja mikrojäljenteiden avulla. Paikan päällä tutkitaan niitä
arkistolähteitä, joita ei ole skannattu eikä mikrokuvattu. Niitäkin
koskevat hakemistot ovat tietoverkossa. Miten paljon atk-työasemia ja
mikrofilmilukulaitteita olisi hankittava tutkijasaleihin? Sallitaanko
laserlukukynien kaltaisten skannauslaitteiden käyttö? Mikä on
itsepalvelun osuus tutkijasaleissa? Mikä osa itsepalvelusta on
maksullista palvelua?! Millaiset tietotaidot
tutkijasalin päivystäjät tarvitsevat?
Asiakirjahallinnon, tietopalvelun ja arkistotoimen ammattilaisen rooli 2050
Edellä kuvatut kehityslinjat ovat valtavia haasteita
asiakirjahallinnon, tietopalvelun ja arkistotoimen ammattilaisille,
toimivatpa he arkistolaitoksessa tai julkishallinnon muissa
virastoissa/laitoksissa. Haasteet sisältävät virassa oleville sekä
mahdollisuuksia että uhkia. Jatkuva itsensä kehittäminen on raskasta
mutta välttämättömyys. "Oravanpyörästä" pudonneet ajautuvat vähemmän
arvostettuihin ja matalapalkkaisiin, paperiarkistoihin liittyviin
järjestämis-, kansiointi- ja selvitystehtäviin.
Millaisiin tietotaitoihin kiinnitetään päähuomio vuonna 2050 uusia
virkamiehiä rekrytoitaessa? Ylemmillä virkamiehillä ja
erityisasiantuntijoilla on korkeakoulututkinto, mutta mitä oppiaineita
siihen sisältyy? Onko useimpien pääaineena ollut informaatiotutkimus,
information management/records management, atk vai joku humanistinen
oppiaine? Mikä asema arkistotieteellä ja -toimella on ollut
koulutuksessa? Ammattikunnan edustajien pääsy mukaan
viraston/laitoksen toiminta- ja tietojenkäsittelyprosessien
kehittämishankkeisiin on arkistotoimen tavoitteiden kannalta "tuhannen
euron kysymys". Vaatimattomampiin alan tehtäviin valitaan "reippaita
ylioppilaita", jotka sisäisen koulutuksen kautta voivat yletä
keskivaativiin tehtäviin. Ammattikunnan sisäiset palkkaerot voivat
muodostua huomattavan suuriksi.
Amerikkalainen David O. Stephens pitää mahdollisena, että sikäläinen
asiakirjahallinnon ammattikunta hajoaa kahtia: parempi- ja
huonompiosaisiin (ks. em. Records Management Quarterly, s. 9).
Kansallisarkiston asiakirjahallintoyksikön johtajan Jari Lybeckin
mukaan suomalaisen ammattikunnan tulevaisuus voitaisiin nähdä vähän
optimistisemmin. Suomen runsas ja monipuolinen koulutustarjonta
asiakirjahallinnon ja arkistotoimen alalla sekä profession
suhteellinen kiinteys ja yhteinen ammatti-identiteetti vaikuttavat
sen, ettei kahtiajako meillä muodostune ammattikunnan keskeiseksi
tunnuspiirteeksi (Sähköinen asiakirja tiedon välittäjänä ja
säilyttäjänä, Arkistoviesti 2/1998, s. 8).
Arkistotilat 2050
Mitä muutoksia 50 seuraavaa vuotta voi tuoda arkistotilojen
rakentamiseen? Rakennetaanko makasiinitilat maan päälle vai alle? Mitä
uusia vaatimuksia kestävän kehityksen periaatteet asettavat
arkistorakentamiselle? Miten turvallisuus- ja taloudellisuusnäkökohdat
vaikuttavat? Sanoma Osakeyhtiön keskusarkiston joutuminen mutaveden
alle oli kaikkia puhutteleva katastrofi (ks. Pekka Anttosen artikkeli
Sanoma Osakeyhtiön keskusarkisto veden vallassa, Arkistoviesti
3/1998 sekä Kai Luukkosen artikkeli Vettä arkistossa!, Faili 3/1998). Toisaalta Jas-hävittäjän mereen syöksy lähellä Ruotsin valtionarkistoa kannusti pitämään ainakin arvokkaimmat asiakirjat maan alla. Ruotsin valtionarkiston arkistoluolaan sijoitetut asiakirjat ovat suurelta osin viereisen meren pinnan alapuolella.
Suomen Kansallisarkiston asiakirjoja on ollut 1950-luvulta alkaen sekä maan
päällä että alla. Sodat ja tulvat eivät ole päässeet vahingoittamaan
niitä. Neuvostokoneiden pommit silppusivat ja polttivat
maakunta-arkistojen maanpäällisissä tiloissa säilytettyjä asiakirjoja.
Muissa maissa 1900-luvun lopulla on rakennettu valtavia
arkistobunkkereita maan päälle (esim. Lontoon lähellä PRO Kew'ssa ja
Kanadan Gatineaussa, ks. Kari Tarkiaisen artikkeli Käynti Kanadan
Kansallisarkistossa Ottawassa, Arkistoviesti 3/1998).
Suomen Kansallisarkisto on vuoteen 2050 mennessä saanut lisää
kokemuksia maanalaisista arkistoista. Kruununhaan alle louhittu
arkistoluola on ollut käytössä noin 30 vuotta. Tilat ovat täynnä
keskushallinnon paperiasiakirjoja. Kansallisarkiston sähköisten
asiakirjojen säilytystilojen rakentamis- ja ylläpitokustannukset
riippuvat pitkäaikaissäilytyksessä käytettävien tallenteiden
ominaisuuksista (ilmastovaatimuksista). Virastot/laitokset
(arkistonmuodostajat) saavat säästöjä siitä, että arkistotilan tarve
vähenee huomattavasti. Vuosituhannen vaihteessa käytetyt magnetisoidut
tietovälineet edellyttivät kuitenkin kalliita erikoistiloja (tarkoin
säädellyn ilmaston). Niinpä virastot/laitokset etsivät mahdollisuuksia
säästää näissäkin kustannuksissa.
Vuosituhannen vaihteessa syntyi Suomessa palveluyrityksiä, jotka
tarjosivat asiakirjojen/tietojen, erityisesti datan säilytys- ja
tietopalveluja yrityksille ja viranomaisille. Liiketoimintaperiaatteet
haettiin Yhdysvalloista ja Ruotsista. Osa yrityksistä on ollut
kotimaisia, useammat kansainvälisiä. Yritykset houkuttelevat sellaisia
julkisen hallinnon organisaatioita, jotka keräävät ja joutuvat
ylläpitämään erittäin suuria sähköisiä arkistoja. Kansainvälisillä
yrityksillä on käytettävissään monipuolisimmat ja uusimmat IT- ja
ohjelmistopalvelupaketit. Julkishallinnon sähköisten arkistojen
konvertointi- ja muut ylläpitotehtävät on useissa tapauksissa
kilpailutettu, eivätkä julkishallinnon omat, vastaavia palveluja
tarjoavat organisaatiot ole pärjänneet kilpailussa. Euroopan unionin
ja kansallisen ulkoasiain-, puolustus- ja poliisihallinnon sähköisten
arkistojen säilytys- ja ylläpitotehtäviä ei Suomessa ole vielä
ulkoistettu.
Katse tulevaisuuteen
Suomalaisen yhteiskunnan avautuminen kansainväliseen yhteistyöhön
muuttaa oman taloutemme ja hallintomme toimintatavat. Avautuminen ja
kansainvälistyminen tuovat muutoksia myös meidän ammattikuntamme
tehtäviin ja työoloihin. Julkiselta hallinnolta edellytetään
luotettavuuden ohella joustavuutta ja reagointiherkkyyttä. Julkisen ja
yksityisen sektorin rajat madaltuvat. Joudumme koko elämän mittaiseen
"koulutusputkeen". Olemme osaltamme vastuussa oman organisaatiomme
asiakirjahallinnon, tietopalvelun ja arkistotoimen kehityksestä ja
tuloksellisuudesta. Meidän tulisi tehdä oikeita ja oikea-aikaisia
valintoja. Valinnat, jotka joudumme tekemään aina puutteellisin
tiedoin, ovat kauaskantoisia, joskus peruuttamattomia.
Toimintaympäristön kehityssuuntia tunnistamalla ja
skenaarioita hahmottamalla ja analysoimalla parannamme
mahdollisuuksiamme kestävien, oikeiden valintojen tekemiseen.
Kansakunta ja ammattikunta hakee suuntaa tulevaisuudelleen.
Tulevaisuus syntyy valinnoista. Menneisyyden olemme jo kokeneet, nyt
on aika tehdä tulevaisuutta.
Helsingissä 4.1.1999
Markku Leppänen
ylitarkastaja
Kansallisarkisto
Sisällysluettelo 1/99
Agricolan Tietosanomien pääsivulle