Emma-Liisa kirjoitti:Arnstad kirjoittaa: "Suomessa useimmat eivät tunne edes omia leirejää. Tunnetut sotaveteraanit voivat julkisesti väittää, ettei leirejä ollut olemassa."
Sattuneesta syystä lainasin juuri Teakin kirjastosta Lauri Kokkosen näytelmän Ruskie neitsyt, joka on "omistettu Elina Timoselle, jonka tekijä tapasi Kolvasjärven keskitysleirissä syyskuussa 1944".
Kolvasjärven keskitys/ siirtoleiri perustettiin 1942 "erittäin epäluotettaville suomenheimoisille", joita aluksi oli 58 - naisia, lapsia, vanhuksia. Ja 31/12.1943 leirillä on ollut 109. Lars Westerlundin tutkimusten mukaan 1942 menehtyi 1 ja 1944 1.
Ennen Stalinin vainoja kylässä asui (1926 census) 20 taloa ja 155 itäkarjalaista, 1989-1990 rehabilitoiduista ei
http://uhreja.onego.ru/index.php?id=206 ... =20&asel=1 ole näytelmiä kirjoiteltu.
Eipä Venäjän puolella ole näytelmiä kirjoiteltu leirillä 1942-1944 olleillekaan, mitähän lienee merkinnyt "epäluotettava suomenheimoinen", desanttien - vakoojien kanssa yhteistoiminnassa olleitako ?
Ruskie neitsyt
http://www.turunkesateatteri.fi/2007/historia.php on hyvä näytelmä 1970-luvun aatteellisine ja eettisine konflikteineenkin IKL-henkisen upseerin ja itäkarjalaisen vastarintaliikkeen edustajan välillä.
Turun Päivälehti 25/6.1974 Ruskie neitsyt- näytelmästä otsikolla: Ei vapauttajia vaan valloittajia ja miehittäjiä. Suur-Suomi, Akateeminen Karjala Seura, ylipäällikön päiväkäsky -- oivallisesti liitetty sosialismin realismin piirteisiin, sodanvastainen.
Turun Sanomat 21/6.1974:
Näytelmän asiasisältö on jossain määrin yksisuuntainen. Itse juoni on tapahtuma- ja huumoririkas.
Aamulehti kirjoittaa: Karjalaisuus on ilmeessä, liikkeessä, koko olemuksen nopeassa läikehdinnässä.
Värttinä- yhtyeen Ruskie neitsyt, Valgie neitsyt esityksessä
http://www.youtube.com/watch?v=U87nW-nE ... re=related
ruskie merkitsee aamuruskoa / punaista.
Mikael Agricolan Ruskea meri tarkoitti Punaista merta 1500-luvulla.
Veikko Palvo