Näinköhän. Nykyaikaan kuuluu pikemminkin valitus liiasta yksilöllisyydestä ja yhteisöllisyyden puutteesta eikä päinvastoin. Yksilön etu voi toki joskus olla ristiriidassa yhteiskunnan edun kanssa. Yksilön suoja ei kuitenkaan ole Suomessa mitenkään erityisen heikko. Mm. rikollisten ihmisoikeudet on jo varsin kauan huomioitu, vaikka he rikkovat yhteisöä vastaan. Monien mielestä tässä on menty liian pitkälle. Yksilönsuojasta on olemassa lukuisia lakeja, joista mm. tietosuojaa koskevat menevät välillä joskus naurettavuuksiin asti.
Toisaalta mm. kuulumista tiettyihin erityisvähemmistöryhmiin korostetaan voimakkaasti, jopa niin paljon ettei sitä saa sanoa julkisesti mm. rikosuutisten yhteydessä, jotta ei leimattaisi koko ryhmää.
Tietenkin jos tarkoitat että tietyillä esim. etnisillä tai seksuaalisilla vähemmistöillä on liian vahva asema, niin kieltämättä ehkä joissain suhteissa yksilön oikeudet voisivat olla lainsäädännöllisesti käytännöllisempi lähestymistapa kuin vähemmistöryhmästä lähtevä tarkastelu. Lainsäätäjän oletuksena kuitenkin on, että vähemmistö on aina automaattisesti lähtökohtaisesti heikommassa asemassa enemmistöön nähden. Tasavertaisuuden vaatimus ei silti saisi johtaa kenenkään vähemistöryhmän jäsenen aseman loukkaamiseen esim. koko ryhmän vähemmistöoikeuksien nimissä.
Tämä siis nykyajasta. Näin ei ollut asian laita 1800-luvulla, jolle nykyaikainen tasa-arvon ja vähemmistöjen suojan idea oli täysin vieras. Lainsäädäntö ei yleensä lähtenyt liikkeelle kaikkien alamaisten tasa-arvoisuudesta, vaikka ajatus esiintyy jo roomalaisessa oikeudessa että kaikki ovat tasaveroisia lain edessä.