Sami Raninen kirjoitti:Tuo on todella mielenkiintoinen tapaus. Ovatkohan syrjäkylien asukkaat paikallishistorian ja perimätietojen innoittamina keksineet itselleen uuden identiteetin vasta viime vuosikymmeninä?
Ilmeisesti kyseessä on vanhempi juttu; vielä 1800-luvulla Venäjän väestönlaskennassa oli Saarikiven mukaan vaihtoehto ”tšuudi”, ja nykyiset lienevät sen aikaisten tšuudien peruja. 1800-luvun osalta on tietysti vaikea sanoa, koska silloin muinaisuutta jo tutkittiin ja ainakin teoriassa jonkun identiteetti voi olla oppitekoinenkin. Joskin on huomattava, että 1800-luvulla ”rahvas” ei tiennyt vielä tieteestä tai sen tuloksista tuon taivaallista.
Mutta kun viimeiset ”oikeat” eli kielelliset tšuudit venäläistyivät vasta 1600-luvulla, perimätieto voi olla todellistakin. Suku- ja paikannimistössä on runsaasti itämerensuomalaista ainesta, joka lienee kollektiivisestikin tajuttu ei-venäläiseksi. Niinpä tšuudeilla lienee ollut myös laajemman kollektiivin (sis. venäläisetkin Pohjois-Venäjän asukkaat) tunnustus erilaisuudelleen tukenaan.
Jälkikäteen on tietysti mahdotonta sanoa, ovatko myöhempien aikojen tšuudit todellisten tšuudien jälkeläisiä vai vain venäläisiä, joiden esivanhemmat ovat muuttaneet alueelle jossa ovat omaksuneet tšuudilaista nimistöä.
Identiteetissä voidaan priorisoida eri asioita: käsittääkseni meidän ”normaalien” suomalaisten näkökulmasta äidinkieli on yleensä tärkeämpi tekijä kuin valtiollinen raja, ja uskoakseni olemme yhtä mieltä siitä, että suomalaisia voi asua myös Suomen rajojen ulkopuolella. Vähemmistöillä muissa maissa, kuten meänkielisillä, voi kuitenkin olla erilaista priorisointia: heille valtionraja voi riittää osoittamaan, etteivät he ole suomalaisia. Kieli taas osoittaa, etteivät he ole ruotsalaisia.
Kielitieteen kannalta meänkieli kuuluu suomen kielen peräpohjalaiseen murreryhmään, joka on syntynyt muinaishämeen, muinaissuomen ja muinaiskarjalan pohjalta ja lienee ollut ”valmis” joskus 1200-luvulla. Pian tämän jälkeen ruotsalaisasutuskin ehti Perämeren länsirannalle. Identiteetin kannalta sallittakoon se, että meänkieliset eivät koe olevansa suomalaisia sen enempää kuin ruotsalaisiakaan.