Vetehinen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti:Olet näköjään itse määritellyt ja päättänyt asian niin, että vain etninen virolainen voi osallistua virolaisten kansalliseen heräämiseen. Mitenkään muuten en voi ymmärtää sitä, että sinun mielestäsi henkilö, joka ensimmäisenä julistaa kansainväliselle yleisölle virolaisten olevan kansa muiden joukossa, ei muka osallistu virolaisten kansalliseen heräämiseen!
En tietenkään voi tietää varmasti osallistutko mm itse henkilökohtaisesti kuolemasi jälkeisiin tapahtumiin, mutta jos osallistut, on se uusi ylösnouseminen ja hyvin harvinainen tapahtuma. Vain yksi tunnetaan.
Ei tunneta. Vähän lähdekritiikkiä peliin: raamattua (<-- muin.ven. gramata <-- kreik. grámmata 'kirjoitus') ei pidetä tuolta osin luotettavana historiallisena dokumenttina. Jos von Däniken kirjoittaa avaruusolioiden vierailleen Maapallolla, uskotko sen vain siksi, että siitä on mustaa valkoisella?
Vastaus aiheenvieruskommenttiisi: ei, minä en osallistu kuolemani jälkeen mihinkään tapahtumiin, en edes enkeleiden kansalliseen heräämiseen.
Vetehinen kirjoitti:Merkelin osallistumisen esti hänen kuolemansa. Ellei hän olisi kuollut, olisi esteenä ollut se, että vironsaksalaisen maanomistajat ajoivat hänet maanpakoon.
Olet siis valmis lieventämään määritelmääsi niin, että muutkin kuin etniset virolaiset voivat osallistua virolaisten kansalliseen heräämiseen? Hienoa.
Mitä tulee ajoittamiseen, niin äsken antamasi Wikipedian sivu kertoo:
"Sivistyneistö on usein "herännyt" ennen rahvasta, ja edesauttanut rahvaan "heräämistä" esimerkiksi kehittämällä peruskoulutusta tai kirjakieltä."
Sivistyneistö oli tunnetusti varhemmin lähinnä vironsaksalaisia, tätä faktaa vastaan tuskin sinäkään väität. (Ai niin, sinullahan on ihan oma määritelmäsi myös kielisyydelle: riittää että osoittaa kiinnostusta ja pienintäkään kielitaitoa rahvaan kielessä, niin onkin yhtäkkiä äidinkieleltään sellainen.)
Lisää eri sivulta:
"Niin kutsuttu kansallinen herääminen alkoi Virossa 1800-luvun puolivälissä. Vasta tällöin äidinkieleltään virolaisia, keski- tai korkea-asteen koulutuksen saaneita alkoi olla mainittavasti."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_hist ... C3.A4minen
Kun nämä tiedonsirpaleet yhdistetään, näemme että:
- kansallisen heräämisen alku määritetään vasta siihen vaiheeseen kun rahvaan (= tässä: enemmistökansa joka ei ole hallitsevassa asemassa) keskuudessa koulutettujen määrä ylitti kriittisen massan.
- Sivistyneistö on edesauttanut rahvaan kansallista heräämistä mahdollistamalla tämän kouluttautumisen.
Kysymys kuuluukin:
Onko mitään mieltä rajata kansallisen heräämisen ulkopuolelle
1) toimenpiteet, jotka johtivat sen kriittisen massan saavuttamiseen, jonka kohdalla puhutaan kansallisesta heräämisestä?
2) henkilöt, jotka eivät olleet etnisiä virolaisia?
Minusta ei ole. Minusta ruokahalun heräämiseen kuuluu laskea yhtä hyvin se kun ulkomaalainen kokki valmistaa ruokaa, jonka houkutteleva tuoksu leviää ravintolasaliin, eikä pelkästään se kun omaan kansaan kuuluva tarjoilija kantaa valmiin annoksen pöytään.
Oletko eri mieltä? Ja jos, niin miten perustelet rajauksesi?
Tapio Onnela kirjoitti:
Koko termi "kansallinen herääminen" on anakronistinen. Siihenhän sisältyy ajatus siitä, että menneisyydessä muka olisi jotain nukkuvaa, joka sitten herätettäisiin eloon. Tämä näkemys ei kyllä nykyisen historiantutkimuksen valossa ole kovin uskottava. Nimimerkki Vetehiselle se tuntuisi olevan lähinnä jotakin uskonnolliseen kokemukseen viittaavaa, niin sinikkäästi hän sulkee silmänsä tosiasioilta.
Totta, kansallinen herääminen terminä kertoo menneisyyden näkemisestä tietynväristen nykylinssien läpi. Samoin näyttää olevan totta, että Vetehisen ideologia - ja etenkin sokeus kaikille siihen sopimattomille todellisuudensirpaleille - on vahvasti uskonnollissävytteistä. Vain Yksi Totuus (Ein Wahrheit, jos huumorimielessä jemmattu natsikortin kulmapala sallitaan) mahtuu hänen todellisuuteensa.
http://www.google.com/search?q=nazi+car ... 67&bih=467
Tämä on muuten oma suosikkini: