Mille ihmeen erottelulle? Veljeni molemmat lapset ovat suomenkielisiä, ja käyvät ruotsinkielistä koulua.Vetehinen kirjoitti: Humaanina ihmisenä voin auttaa Jalosta ja Petskua keksimään lisää perusteita kouluerottelulle.
Best,
J. J.
Mille ihmeen erottelulle? Veljeni molemmat lapset ovat suomenkielisiä, ja käyvät ruotsinkielistä koulua.Vetehinen kirjoitti: Humaanina ihmisenä voin auttaa Jalosta ja Petskua keksimään lisää perusteita kouluerottelulle.
Yksi hyvä ominaisuus on sinnikkyys, se voi olla joskus huonokin, mutta olen aika sinnikäs, ja siksi jaksan vastata lähes kuinka monta kertaa tahansa kysymykseen, josta ilmenee, ettei toinen ole ymmärtänyt mitään edellisistä vastauksista ja toki, myönnän, jokainen uusi kysymys tyyliin "en ymmärrä" on mahdollisuus, joten ehkä Jalonen täyttää toiveeni eikä ymmärrä tätäkään vastausta, että kyse on kouluerottelusta, erillisistä koulurakennuksista.Jussi Jalonen kirjoitti:Mille ihmeen erottelulle? Veljeni molemmat lapset ovat suomenkielisiä, ja käyvät ruotsinkielistä koulua.Vetehinen kirjoitti: Humaanina ihmisenä voin auttaa Jalosta ja Petskua keksimään lisää perusteita kouluerottelulle.
No mitä ihmeen väliä sillä on? Johonkin tönöön se koulukin nyt kai pitää perustaa,Vetehinen kirjoitti: Jalonen täyttää toiveeni eikä ymmärrä tätäkään vastausta, että kyse on kouluerottelusta, erillisistä koulurakennuksista.
Joo, onpa tosiaan. Järkyttävää. Että oikein koulurakennus on erillinen rakennus. Sekrekaatiota, apuaaa.Vetehinen kirjoitti: Veljesi lapsien koulurakennus on aika varmasti erillinen rakennus.
No onpas typerä määräys.Vetehinen kirjoitti: muistaakseni jopa kielletty perustamasta erillisiä suomenkielisiä kouluja.
Tuossa näyttäisi olevan ilmeinen asiavirhe, Ruotsihan lienee ollut lähinnä länsimaisen kulttuurin kauttakulkumaana Ruotsin itämaakuntaan Suomeen?Vetehinen kirjoitti: tietenkin siellä, mistä meidän kulttuurimme kuulemma on tullut eli Ruotsissa,
Tietenkin koululle on oltava rakennus, tilat jossa koulua käydään ja kysymys onkin miksi se rakennus on aina oltava erillään suomalaislasten koulusta, eikä erottelu koske vain kouluja, vaan myös tarhoja ja muita tiloja. Ideologisesti kyse on "ruotsalaisesta tilasta", svenska rum. Vertauskohtana voisi olla suomalainen tila.Jussi Jalonen kirjoitti:No mitä ihmeen väliä sillä on? Johonkin tönöön se koulukin nyt kai pitää perustaa,Vetehinen kirjoitti: Jalonen täyttää toiveeni eikä ymmärrä tätäkään vastausta, että kyse on kouluerottelusta, erillisistä koulurakennuksista.
Suomessa on maahanmuuton lisääntymisen vuoksi ja maahanmuuttajien heikon suomen osaamisen vuoksi ehdotettu erillisiä luokkia maahanmuuttajalapsille (Helsinki taisi ehtiä perustaakin niitä) ja perusteluna on käytetty, että suomea voidaan opettaa tehokkaammin erillisessä luokassa, jossa kaikki ovat lähellä samaa osaamistasoa, kuin sekaluokassa, jossa osa ei juuri osaa suomea ja osalla suomi on äidinkieli.Jussi Jalonen kirjoitti:No onpas typerä määräys.Vetehinen kirjoitti: muistaakseni jopa kielletty perustamasta erillisiä suomenkielisiä kouluja.
"Saavat"? Aika moni niistä ruotsinkielisistä kouluista on yksityisiä.Vetehinen kirjoitti: Jos ajattelee, että mitä väliä sillä on, jos suomen ruotsalaiset vaativat ja saavat omat tilat, niin joku voisi kysyä, miksi vain he saavat?
Tietämyksesi on väärä, ja mikäli eläisimme kunniakulttuurissa, haastaisin sinut tuon toteamuksesi perusteella suoralta kädeltä rinkiin tekemään tiliä lausahduksestasi.Vetehinen kirjoitti: Tiedän Jalosen aikaisemmista kirjoituksista, että Jalonen kannattaa monikulttuurisuutta, näin olen ymmärtänyt, ja vastustaa yhtenäiskulttuuria.
Aika moni on tietysti suhteellinen käsite ja sinulle 4 koulua 290:stä saattaa olla "aika moni", mutta minulle ja uskon että useimmille muillekin koko universumissa se ei ole aika moni. Luku neljä tulee yksityiskoulujen liiton listalta, vaikka se lista ei kata kaikkia yksityiskouluja, joita on mm uskonnollisilla yhdistyksillä ja erityispedagokiikkaa harjoittavilla järjestöillä, esim Steiner-koulu.Jussi Jalonen kirjoitti:"Saavat"? Aika moni niistä ruotsinkielisistä kouluista on yksityisiä.Vetehinen kirjoitti: Jos ajattelee, että mitä väliä sillä on, jos suomen ruotsalaiset vaativat ja saavat omat tilat, niin joku voisi kysyä, miksi vain he saavat?
Jos noin olisi, ottaisin haasteesi mielelläni vastaan ja sinut karatesäkin virkaa tekemään, joka säkki minulta on pitkän aikaa puuttunut, mutta ennen tuota mittelöä tulee mieleeni kysäistä, että mitä hemmetin mieltä sitten olet? Kysyn tuota ihan vain siitä syystä, että kun tällä "keskustelupalstalla" ollaan, niin yleensä, ainakin meitsi, pyrkii korjaamaan muiden saaman virheellisen käsityksen. Olen siinä joten kuten kai onnistunutkin, koska ketään ei ole tarvinnut uhata hakkaamisella.Jussi Jalonen kirjoitti:Tietämyksesi on väärä, ja mikäli eläisimme kunniakulttuurissa, haastaisin sinut tuon toteamuksesi perusteella suoralta kädeltä rinkiin tekemään tiliä lausahduksestasi.Vetehinen kirjoitti: Tiedän Jalosen aikaisemmista kirjoituksista, että Jalonen kannattaa monikulttuurisuutta, näin olen ymmärtänyt, ja vastustaa yhtenäiskulttuuria.
Hyvä on, korjaus huomioitu. Mutta toistamiseen, kummastuttaa kyllä edelleen tuo ongelmasi. Suomenkieliset lapset voivat opiskella ruotsinkielisissä kouluissa ja tekevät niin; ruotsinkieliset lapset voivat opiskella suomenkielisissä kouluissa ja tekevät niin.Vetehinen kirjoitti: Aika moni on tietysti suhteellinen käsite ja sinulle 4 koulua 290:stä saattaa olla "aika moni", mutta minulle ja uskon että useimmille muillekin koko universumissa se ei ole aika moni.
Mitä väliä? Kaiken maailman monikulttuurisia harrasteita itselläsi näyttää olevan.Vetehinen kirjoitti: Jos noin olisi, ottaisin haasteesi mielelläni vastaan ja sinut karatesäkin virkaa tekemään, joka säkki minulta on pitkän aikaa puuttunut, mutta ennen tuota mittelöä tulee mieleeni kysäistä, että mitä hemmetin mieltä sitten olet?
En tarkkaan tiedä miten suomen ruotsalaisiin kouluihin valitaan oppilaat. Hajatietojen valossa vaikuttaa siltä, että suomenruotsalainen koulu, siis ilmeisesti sen opettajat valitsevat oppilaansa. Kuka tahansa ei kelpaa.Jussi Jalonen kirjoitti:Hyvä on, korjaus huomioitu. Mutta toistamiseen, kummastuttaa kyllä edelleen tuo ongelmasi. Suomenkieliset lapset voivat opiskella ruotsinkielisissä kouluissa ja tekevät niin; ruotsinkieliset lapset voivat opiskella suomenkielisissä kouluissa ja tekevät niin.Vetehinen kirjoitti: Aika moni on tietysti suhteellinen käsite ja sinulle 4 koulua 290:stä saattaa olla "aika moni", mutta minulle ja uskon että useimmille muillekin koko universumissa se ei ole aika moni.
Pistää ihmettelemään, kun täytyy skitsota jostain "erillisistä koulurakennuksista".
Enhän minä ole tätä jaksanut vakavissani ottaa enää useampaan päivään. Vaikka se varmaan on ollut kyllä aika ilmeistä muutenkin.Jaakko Häkkinen kirjoitti:Täällähän on yllytty hauskuuksiin!
Inarinsaamelaisten asemakin näyttää kelpaavan suomen ruotsalaisten koulujen erityisominaisuuksien perusteeksi, mutta oikeampi tarkastelunäkökulma on vähemmistöjen keskinäinen asema, siis se, että vähemmistöjä kohdellaan samalla tavalla. Ei anneta rotuoppien tai syntyperän vaikuttaa, eikä niin, että varta vasten rakennetaan julkiset palvelut niin, että katsotaan ensin mitä syntyperää yksilö on, ja sen mukaan annetaan tai otetaan.Jaakko Häkkinen kirjoitti:Vetehiselle soisin karttuvan hieman ymmärrystä vähemmistöjen erityistarpeita kohtaan. Inarinsaamea puhuu enää muutama sata ihmistä, ja lasten kielitaitoa enemmistökielen paineessa yritetään ylläpitää kielipesätoiminnalla. Onko siinä oikeasti sinusta jotain väärää, että inarinsaamelaiset saavat oppia kieltä keskenään, ilman suomalaisia, vaikka heillä samalla on oikeus käydä suomenkielisiä kouluja?
Eilen tuli YLE Teemalta dokumentti jossa kuvattiin miten vaikea oli purkaa yliopistojen erillisjärjestelmää Yhdysvalloissa sekä osoitettiin kuinka epätasa-arvoinen tuollainen järjestelmällinen suosinta oli 50 vuotta sitten. Kuitenkin vielä 2000 luvulla Suomessa yritetään todistaa kuinka oikeudenmukaista on segretaatio ja suosinta. Todella kummalliselta vaikuttaa vääristynyt ajatusmaailmanne demokraattiseksi määritellyssa sivistysmaassa.Jussi Jalonen kirjoitti: Pistää ihmettelemään, kun täytyy skitsota jostain "erillisistä koulurakennuksista".
Best,
J. J.
Kummastelen tämän tästä tuota samaa seikkaa, mutta toisaalta ymmärränkin sitä jonkin verran, koska ihmiset on indoktrinoitu systeemiin niin syvälle, että systeemin poikkeavuus länsi-eurooppalaisista demokratioista tuntuu heistä normaalilta ja tavalliselta. Niin pitää muka olla, koska on aina ollut.Tomppa kirjoitti:Kuitenkin vielä 2000 luvulla Suomessa yritetään todistaa kuinka oikeudenmukaista on segretaatio ja suosinta. Todella kummalliselta vaikuttaa vääristynyt ajatusmaailmanne demokraattiseksi määritellyssa sivistysmaassa.