Itse asiassa fennomaanien ääni kuului vuosia 1848–1855 lukuun ottamatta erittäin hyvin, mainittakoon vaikka Snellmanin Saima-lehti ja muuan Suometar-niminen julkaisu, samoin kun sen seuraaja Uusi Suometar.Vetehinen kirjoitti:oli useita fennomaanisia tahoja, jotka puhuivat luonnollisista oikeuksista, jotka olivat mm Ranskan vallankumouksen ja Amerikan itsenäistymisen innoittajia.
Ranskan ja USA:n vallankumouksellisilla oli yksi iso etu puolellaan, sillä he voittivat ja voittajan ominaisuudessa saattoivat lausua kantansa vapaasti ja julistaa jopa ihmisoikeuksista (Ranskan kansankokous laati tietääkseni ihmisoikeusjulistuksen 1789), mutta Suomi oli eri maata. Sitä hallitsi taantumuksellinen ruotsalainen virkakoneisto, ainoa ääni joka kuului maassa oli virkakoneiston natina, ja jonka yläpuolella oli Venäjän tsaari, jolle kernaasti raportoitiin fennomaanien sanomisista ja myös tarkoituksella tehdä fennomaaneille vahinkoa.
On totta, että mitään aseellista vastarintaa tai mellakointia ei Suomessa 1800-luvulla ollut. Kun ajattelemme myös Venäjään kuuluneen Puolan tapahtumia, voinemme olettaa, että syynä ei ollut niinkään valtiollinen repressiokoneisto, vaan ihan vain se, etteivät suomalaisten olleet niin katkeria, että olisivat ryhtyneet mellakoimaan.Oli varmaan aika vaikeaa, ellei mahdotonta olla Suomessa kuten ranskalainen vallankumouksellinen Ranskassa, menettämättä mahdollisesti päätään tai saamatta pysyvää asuinpaikkaa Siperiasta tai vankilasta muuten.
J. Ph. Palmén ei ollut fennomaani.Myös Johan Philip Palmen tunsi luultavasti eurooppalaisia aatevirtauksia ja hän kirjoitti Lainopillisen käsikirjan esipuheeseen: "Lopuksi en toivo muuta, kun ilolla muistella sitäki suurta edistystä, jonka kotimaamme kallis suomenkieli tällä käännöksellä on voittanut ei ainoastaan tieteellisessä suhteessa yleisesti, mutta myös erittäin lainopillisella alalla. Ei tarvinne muistuttaa, kuinka mainittu kieli sen kautta on ottanut hyvän askelen eteenpäin päästäksensä luonnollisten oikeuttensa suupuheelliseen ja kirjalliseen nautintoon niin oikeustuvissa kuin yliopistonki lukusaleissa"
Tähän taas Vetehinen voisi esittää jonkin lainauksen varsin rohkean väitteensä tueksi, paitsi jos hän lukee myös osan ruotsinkielistä, ei-fennomaanista hallintovirkamiehistöä ja epäilemättä silloin myös liberaalit svekomaaneiksi. Jälkimmäisessä tapauksessa hän on tullut todistaneeksi oman väitteensä vääräksi.Vastaus on oikeastaan aika selvä kun hiukan miettii. Svekomaanit vastasivat lähes kuin orjanomistajat.
Intuitiivisest yleensä oletetaan, että suuren sorron aikana sorretut nousevat kapinaan, mutta todellisuudessa historian tutkimusten mukaan niin ei käy, koska täydellisesti sorretuilla ei vaan ole voimavaroja kapinointiin. Mellakoinnin puuttumattomuuden syy ei siis välttämättä ole siinä, että oltaisiin tyytyväisiä, vaan kykyjen puuttumisessa, vaikka voisi haluja ollakin.Klaus Lindgren kirjoitti:On totta, että mitään aseellista vastarintaa tai mellakointia ei Suomessa 1800-luvulla ollut. Kun ajattelemme myös Venäjään kuuluneen Puolan tapahtumia, voinemme olettaa, että syynä ei ollut niinkään valtiollinen repressiokoneisto, vaan ihan vain se, etteivät suomalaisten olleet niin katkeria, että olisivat ryhtyneet mellakoimaan.
Varsin hyvin on vähän tulkinnan varainen sana kun huomioi, että maassa oli lehtisensuuri, yhdessä vaiheessa suomenkielinen kirjallisuus oli kiellettyä johon viittaatkin ja lehtiä myös lakkautettiin. Sana varsin hyvin, vaikuttaa pikkuisen kaunistellulla tulkinnalta.Klaus Lindgren kirjoitti:Itse asiassa fennomaanien ääni kuului vuosia 1848–1855 lukuun ottamatta erittäin hyvin, mainittakoon vaikka Snellmanin Saima-lehti ja muuan Suometar-niminen julkaisu, samoin kun sen seuraaja Uusi Suometar.
ahkerasti suomalaiset talonpojat perustivat kouluja omilla varoillaan kun valtio rahoitti ainoastaan ruotsalaisia kouluja.
Ennuste keskustelun kulusta: seuraavaksi Vetehinen toteaa, että ruotsinkielisten harjoittamasta totalitaristisesta sorrosta todistaa nimenomaan se, että Freudenthal sai levittellä rotuoppejaan julkisesti mutta Yrjö-Koskisen piti tyytyä keskustelemaan omista rotuopeistaan vain yksityiskirjeissä.Klaus Lindgren kirjoitti: Esimerkiksi Yrjö-Koskinen saattoi esittää näkemyksiään slaavien rodullisesta alemmuudesta ainoastaan yksityiskirjeessään, ei lehdistössä, ja lehdistössä keskustelut suhteista Venäjään piti aina käydä tavalla tai toisella verhotuin sanoin.
Mainitset tuossa, että Yrjö-Koskinen olisi jutustellut, että venäläiset olivat "alempi rotu" ja tuo käsityksesi aika selvästi perustuu Klaus Lindgrenin kirjoitukseen edellä.Jussi Jalonen kirjoitti:On se kieltämättä kummallista, kun tämänkin viestiketjun aloittanut Suomalaisuuden Liiton julkaisema pamfletti oli otsikoitu "Suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden vaikea suhde" ja kulutti useamman sivun tämän historiallisen ilmiön todistamiseen, mutta Yrjö-Koskinen kuitenkin päätti jutustella siitä miten venäläiset, eivätkä suinkaan ruotsalaiset, olivat se "alempi rotu".
Lienee mennyt ohi silmien tai muuten jäänyt noteeraamatta, mistä keskustelun tähän osaa on päädytty ja syynä oli esitetty vaatimus, että fennomaanien olisi pitänyt toimia ranskalaisen ja amerikkalaisen esimerkin "määritelmän" mukaisesti, ja ilmaistu epäilys, etteivät fennomaanit toimineet "määrittelyn" mukaisesti.Klaus Lindgren kirjoitti:Samalla ideat suomen kielen oikeuksista saivat samaisen aristokraattieliitin silmissä pahaenteisen sävyn, nyt kun ne liittyivät liberaaleihin ajatuksiin. Saima lakkautettiin ja Snellman päätyi konttoristiksi.
Onhan tästä ennenkin ollut puhetta, ja Lindgren epäilemättä kertoo mieliksesi lisää.Vetehinen kirjoitti: Mainitset tuossa, että Yrjö-Koskinen olisi jutustellut, että venäläiset olivat "alempi rotu" ja tuo käsityksesi aika selvästi perustuu Klaus Lindgrenin kirjoitukseen edellä. En tiedä mistä kirjeestä Klaus Lindgren on moisen käsityksensä ammentanut.
Nojaa, kun vertaa omaa panostasi tässä viestiketjussa ja tuossa kahden vuoden takaisessa säikeessä, jonka olen linkittänyt ylemmäs, ja joihin molempiin olet sullonut tuon perinteisen kielisoturin liturgiasi, identtisenä lähes sanasta sanaan... no, se tunnustus sinulle pitää antaa, ettet ole ainakaan laiska, vaikka paremminkin voisit tarmosi käyttää. Älyllisyydestäsi en oikein tiedä.Vetehinen kirjoitti: Se mikä on sääli, että Jalonen ja mahdollisesti joku muukin, on ottanut Lindgrenin väitteen todesta tarkistamatta sen paikkansapitävyyttä. Se on älyllistä laiskuutta.
Sitten odotellaan ja lupaan, että ainakin yritän tarkistaa onko väite totta vai ei, joka tietenkin on luonnollisesti rasittavaa älyllisesti laiskalle, joka ei viitsi edes avata kirjaa, josta kuitenkin osaa kertoa vankan mielipiteen.Jussi Jalonen kirjoitti:Onhan tästä ennenkin ollut puhetta, ja Lindgren epäilemättä kertoo mieliksesi lisää.Vetehinen kirjoitti: Mainitset tuossa, että Yrjö-Koskinen olisi jutustellut, että venäläiset olivat "alempi rotu" ja tuo käsityksesi aika selvästi perustuu Klaus Lindgrenin kirjoitukseen edellä. En tiedä mistä kirjeestä Klaus Lindgren on moisen käsityksensä ammentanut.
Älä muuta sano.Vetehinen kirjoitti: Sitten odotellaan ja lupaan, että ainakin yritän tarkistaa onko väite totta vai ei, joka tietenkin on luonnollisesti rasittavaa älyllisesti laiskalle, joka ei viitsi edes avata kirjaa, josta kuitenkin osaa kertoa vankan mielipiteen.
Karila Kaisa Kaarina: Kulttuuriyhteistyötä, politiikkaa ja kansansivistämistä: fennomaanien suhde UnkariinJussi Jalonen kirjoitti: Mistäpä muuten tarkistit tuon edellämainitsemasi kirjeen? Lähdeviitettä et antanut, niin että kerro nyt ihmeessä.
Vetehisen ylpeänä löytämä linkki on Kaisa Kaarina Karilan pro gradu "Kulttuuriyhteistyötä, politiikkaa ja kansansivistämistä: fennomaanien suhde Unkariin". Joensuun yliopiston historian laitoksella elokuussa 2006.Vetehinen kirjoitti:Yrjö-Koskinen yksityiskirjeessä mainittua slaavilaisen rodun alemmuutta en siis ole löytänyt, olen löytänyt päinvastaista, mutta epäilemättä Klaus Lindgren voi todistella väitteensä oikeaksi, jos pystyy, mutta suoraan sanoen epäilen.
Vasta yhteistyöllä muiden kansojen kanssa suomalaiset pääsivät "sivistyskansaksi muiden joukkoon". Suomalainen kulttuuri ei ollut hänen mukaansa valmis, mutta sen oli mahdollista kehittyä.Yrjö-Koskinen-Forsman vuonna 1867 kirjoitti:...ainakin me Suomalaiset tunnemme suurta kaipausta liittyä muihin sivistyneisiin kansoihin tieteen ja muiden yhteisten harrastusten siteillä, ja luonnollista on, että silmämme mieluisasti kääntyvät Unkariin, missä kansa on meidän heimoa ja valtiolliset olot monissa kohdin meihin verrattavat. Silminnähtävää on, että Majdareilla ja meillä ainakin yksi yhteinen velvollisuus historiassa, nimittänki velvollisuus osoittaa, että Turanialaisellakin ihmisluokalla on kykyä ja voimaa luomaan itsenäistä sivistystä ja itsenäisiä valtio-oloja”. 1867
Yrjö-Koskinen-Forsman vuonna 1867 kirjoitti:... kuitenkaan ei saa unohtaa ettei kielikään ole lopullinen päämääärä, vaan päinvastoin juuri välikappale, jonka avulla kansa syvällisemmin ja voimallisemmin voi ottaa vastaan sivistyksen, joka on pääasia – meidän on siirtäminen tämä sivistys kansalliseen maaperään, voidaksemme kerran itsenäisesti esiintyä sivistyskansana.
Arvasin näemmä oikein, että se Karilan graduhan sieltä verkosta on tällä kertaa pikapikaa haeskeltu.Vetehinen kirjoitti: Karila Kaisa Kaarina: Kulttuuriyhteistyötä, politiikkaa ja kansansivistämistä: fennomaanien suhde Unkariin
Kävikös itse jo siellä kirjastossa lukemassa sen Kanavassa aikoinaan julkaistun Sampo Terhon artikkelin, mihin annoin sinulle aiemmin tässä ketjussa oikein ohjeetkin?Vetehinen kirjoitti: Laitetaanpas linkkikin, että sinun olisi helpompi avata se.
Olet oikeassa, että Yrjö-Koskinen mainitsee tuolla tavalla kirjeessään ja hän ei uskonut, että slaaveilta, venäläiset pois lukien, puuttuu malttia kansakunnan rakentamiseen perustellessaan Jalavalle, miksi fennomaanien on suuntauduttava sukulaiskansaksi miellettyihin unkarilaisiin eikä slaaveihin, joiden luonnollisena suuntautumiskohteena hän piti muita slaaveja.jsn kirjoitti:Sivulla 45 todetaan, että Yrjö-Koskinen näki kirjeessään slaavit kansana, joilta puuttui valtiollista kykyä ja aistia. Hän katsoi, että muut slaavit kuin venäläiset olivat kykenemättömiä luomaan itsenäisiä valtioita, ja näki nämä "kansallisuus-irvikuvina, joilla ei ole mitään mahdollista tulevaisuutta".