Alunperin sisätiloihin, eli Turun Akatemian juhlasaliin suunniteltua ja sinne vuonna 1814 pystytettyä Aleksanteri I:n rintakuvaa on siirrelty historian kuluessa paikasta toiseen. Rintakuva siirrettiin Helsinkiin Turun palon jälkeen 1827 ja Engel suunnitellessaan Helsingin yliopiston rakennuksia mietti sille uuden paikankin. Kansallismielisten ylioppilaiden vaatimuksesta rintakuva poistettiin vuonna 1932 Helsingin yliopiston juhlasalista ja sijoitettiin konsistorin saliin. Sen jälkeen se oli Kansallismuseon pihalla vuodesta 1944 vuoteen 1957, jolloin se siirrettiin nykyiselle paikalleen Kansalliskirjaston puistikkoon.
Unto Hämäläisen jutussa on konsultoitu Matti Klingeä, jonka mielestä ”Patsasta ei voida siirtää Turkuun, koska se on entisen Keisarillisen Turun Yliopiston, nykyisen Helsingin Yliopiston omaisuutta, ...”
Klinge toteaa myös:
Mitä tästä taideteoksen paikkakysymyksestä pitäisi ajatella? Pitäisikö taideteokset palauttaa alkuperäisille paikoilleen vai ei?”Itse olen puhunut ja kirjoittanut patsaasta ja sen onnettomasta sijainnista lähes koko ikäni ja 1970-luvulta kaikille kanslereille, rehtoreille, vararehtoreille ja hallintojohtajille. Kaikkia on vaivannut ties mikä saamattomuus tai ryssänviha omaa hallitsijaamme, erillisen Suomen perustajaa ja hyväntekijää kohtaan.”
Onhan siellä Akatemiasalissa muutakin irtainta omaisuutta ja taideteoksia, joita ei siirretty Helsinkiin. Esimerkiksi Erik Cainbergin vuonna 1816 valmistuneet reliefit. Erik Cainbergin (1771-1816) reliefissä Väinämöisen soitto vuodelta 1814 kuvataan ensimmäistä kertaa Väinämöinen ja se on ensimmäinen Kalevala-aiheinen taideteos Suomen taiteen historiassa. Ihmeellistä, etteivät Cainbergin reliefit ole kelvanneet Helsingin yliopistolle, tai kenties keisari katsottiin sen verran arvokkaammaksi, kuin joku pahainen Väinämöinen, että reliefit saivat jäädä paikoilleen?
* Unto Hämäläinen: Häväisty keisari (HS, 5.1.2013)
* Aleksanteri I (Helsingin kaupungin taidemuseo)
* Aleksanteri I:n rintakuva (Wikipedia)