Tuomo Yrttiaho
Viestit: 201
Liittynyt: 18.04.11 09:40

Museokierros älypuhelimella on arkipäivää


Muun muassa Tarvaspään Akseli Gallen-Kallela -museoon ympäristöineen voi
perehtyä älypuhelimen avulla.


Viime vuosina museot ja erilaiset kulttuurikohteet ovat enenevissä määrin pyrkineet laajentamaan toimintaansa uuden teknologian avulla myös seiniensä ulkopuolelle. Tämä on avannut uusia markkinoita muun muassa mobiilipalveluja tarjoaville yrityksille. Kokoelmien ja näyttelyiden laajentaminen verkkoon onkin useimmille kohteille jo arkipäivää.

Yhä useammat museot panostavat palveluidensa saatavuuteen myös verkossa ja mobiililaitteilla. Esimerkiksi M.museot.fi -palvelu tarjoaa lähes tuhannen museon tiedot älypuhelimeen hyödyntäen käyttäjän sijaintitietoja. Toisaalta Museoliiton Seinätön museo -hanke kehittää yhdessä kymmenen pilottimuseon kanssa mobiiliopastustuotetta, jolla museo tarjoaa kävijöilleen mahdollisuuden älypuhelimella käytettävään opastuskierrokseen museorakennusten ympäristössä. Yhä useammin fyysinen näyttely saa jatkoa myös virtuaalitodellisuudessa ja älypuhelinten näytöillä. Mutta viekö uusi teknologia huomion pois itse näyttelyistä ja niiden aiheista?

Tiina Jaatinen Akseli Gallen-Kallela -museosta kertoo, etteivät uuden teknologian tarjoamat mahdollisuudet suinkaan syrjäytä perinteistä näyttelytoimintaa, vaan ne täydentävät toinen toisiaan. Museo julkaisi hiljattain äänioppaan, joka on käytettävissä niin museon mobiililaitteella, omalla älypuhelimella kuin vaikka kotitietokoneelta käsin.

- Perusajatuksena on tarjota museovieraalle tietoa ja elämyksiä - mielellään samanaikaisesti. Toistaiseksi palvelut ovat nojautuneet perinteisten medioiden varaan, kuten esimerkiksi julkaisujen, esitteiden, salitekstien ja opastusten. Kirjallisen museotilassa itsekseen tutustuttavan materiaalin oheen kaipasimme elävämpää tapaa esitellä museon keskeisintä sisältöä. Ratkaisuna päädyimme mobiililaitteella toimivaan äänioppaaseen.

Esimerkiksi Gallen-Kallela -museon ääniopas esittelee yhteensä 22 eri aihealuetta museorakennuksesta Gallen-Kallelan elämään ja taideteoksiin. Äänioppaaseen on lisätty myös tehtäväreitti, ja tehtävien vastaukset paljastuvat luonnollisesti opasta seuraamalla.



Mobiilipalvelut kiinnostavat museoita ja yrityksiä

Älypuhelimella käytettäviä media- ja ääniopastuotteita tarjoavan Helsingin Tarinaseikkailut Oy:n Paavo Hynynen kertoo, että museot ja erilaiset kulttuurikohteet muodostavat marginaalisuudestaan huolimatta houkuttelevat ja kasvavat markkinat esimerkiksi mobiilipalveluja tarjoaville yrityksille.

- Alan kehitys on erittäin mielenkiintoisessa vaiheessa juuri nyt. Web-sovellusten, kännykkäsovellusten, älypuhelimien ja kämmentietokoneiden kehitys tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Haasteina ovat sitten museoiden rajalliset ajalliset tai taloudelliset resurssit.

Myös asenteet saattavat rajoittaa palveluihin investoimista tai vastaavasti niiden käyttöä. Epäilevien mielestä on vaarana, että uudesta teknologiasta tulee helposti itse tarkoitus. Hynynen näkee asian toisin, mutta myöntää, että uuden teknologian on todella tuotava lisäarvoa näyttelyyn.

- Uusien teknologioiden käyttöönotto on itsessään investointi, mutta toisaalta myös sisällön tulee olla niihin räätälöityä ja erittäin kiinnostavaa.

Jaatisen kokemuksen mukaan ainakin Gallen-Kallela -museon yleisö on ollut kiinnostunut museon äänioppaan kaltaisista laajennuksista näyttelytoiminnassa. Monille uuden teknologian mahdollistamiin palveluihin tarttuneille kohteille uudet palvelut merkitsevät ennen kaikkea pyrkimystä pysytellä ajan hermolla. Mobiilipalveluiden jatkuvasti yleistyessä kehitykselle onkin vaikea kääntää selkänsä. Silti ainakin Gallen-Kallela -museosta vakuutetaan, että uusia palveluja suunnitellaan ennen kaikkea museokävijöitä kuunnellen.

- On ollut yllättävää huomata, miten monenlaiset kävijät ovat tarttuneet äänioppaaseen. Toistaiseksi kukaan kävijä ei ole ainakaan tunnustanut, että jätti äänioppaan väliin, koska laite oli teknisesti liian monimutkainen. Hieman yleistäen voisi sanoa, että mobiilipalvelut ovat osa asiakaspalvelukokonaisuuttamme, jota pyrimme jatkuvasti kehittämään ajassa sekä yleisöpalautteen perusteella, Jaatinen toteaa.

Tarinaseikkailut Oy:n Hynynen näkee mobiilipalvelut parhaimmillaan kulttuurikohteiden luonnollisina jatkeina.

- Museokäynnistä voi tehdä mielenkiintoisen kertomalla näyttelyn kohteista monipuolisesti eri medioita käyttäen: sopiva yhdistelmä perinteistä ääniopasta, videoita sekä henkilökohtaista dia-esitystä äänen kera tekee kokemuksesta informatiivisen ja kiinnostavan.

Palaa sivulle “Uutisia historiasta: arkisto”