Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

jsn kirjoitti:1900-luvun historian perusasioihin lukeutuu että pakkokollektividointi romahdutti Venäjän maataloustuotannon eikä vanha maailman johtava viljanviejä enää koskaan aelvinnyt ilman massiivista tuontia.
En tiennyt Venäjän olleen maailman johtava viljanviejä tsaarien vallan aikoina. Olen yllättynyt väitöksestäsi, mutta en siitä, että historian perusasian perusteet puuttuvat.

Taloudelliseen tietoon keskittyvä Bloomberg kirjoitti tämän vuoden huhtikuussa USA:n häviävän Venäjälle vehnäsodissa. Kirjoituksen mukaan USA on ollut suurin viejä mutta on jäämässä Kanadan ja Venäjän jälkeen kolmanneksi.

America Is Losing Out to Russia in the Wheat Wars
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... wheat-wars

Harmi kai on se, että Bloombergin kaltaiset tiedot kumoavat jsn historian perusasioita, mutta luulen olevani syytön siihen.

lentava kirvesmies
Viestit: 360
Liittynyt: 07.12.07 09:20

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Lemmi kirjoitti:
jsn kirjoitti:1900-luvun historian perusasioihin lukeutuu että pakkokollektividointi romahdutti Venäjän maataloustuotannon eikä vanha maailman johtava viljanviejä enää koskaan aelvinnyt ilman massiivista tuontia.
En tiennyt Venäjän olleen maailman johtava viljanviejä tsaarien vallan aikoina. Olen yllättynyt väitöksestäsi, mutta en siitä, että historian perusasian perusteet puuttuvat.

Taloudelliseen tietoon keskittyvä Bloomberg kirjoitti tämän vuoden huhtikuussa USA:n häviävän Venäjälle vehnäsodissa. Kirjoituksen mukaan USA on ollut suurin viejä mutta on jäämässä Kanadan ja Venäjän jälkeen kolmanneksi.

America Is Losing Out to Russia in the Wheat Wars
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... wheat-wars

Harmi kai on se, että Bloombergin kaltaiset tiedot kumoavat jsn historian perusasioita, mutta luulen olevani syytön siihen.

Niinpä. 2014 Venäjä vei viljaa 30 miljoonaa tonnia. Tsaarinajan ennätys oli 10 miljoonaa tonnia vuonna 1913. Tuona vuonna, tai tarkemmin 1911 - 1913 oli Venäjän historian 1900 luvun pahin nälänhätä. Silloin Venäjä myi noin kolmanneksen viljasadostaan.
Venäjän viennistä maataloustuotteiden osuus oli sinä vuonna 89,5% ja loppu koostui lähinnä jalostamattomasta puutavarasta.

Venäjän historian noin tuhannen vuoden aikana ovat maata vaivanneet, aina muutaman vuoden välein toistuneet nälänhädät. 1800 luvun pahin nälänhätä "tsar golod" koettiin 1891 - 1893.
1900 luvulla nälänhätiä on ollut vuosina 1901 - 1902, 1905 - 1908, 1911 - 1913 joka oli vuosisadan pahin, 1917 - 1921 ja 1931 - 1932 joka oli viimeinen tuhatvuotisten nälänhätien joukossa. Kollektivisointiohjelma päättyi vuonna 1937. Tiedä sitten mikä osuus sillä oli 1000 vuotisen nälänhätien putken katkaisussa. Ainakaan se ei aloittanut sitä, mikäli jotain ymmärrän syy-seuraus-suhteista.

Pahoittelen myös puolestani historian aiheuttamaa järkytystä satuilijoille.

Veikko I Palvo
Viestit: 1411
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Lemmi kirjoitti:

Taloudelliseen tietoon keskittyvä Bloomberg kirjoitti tämän vuoden huhtikuussa USA:n häviävän Venäjälle vehnäsodissa. Kirjoituksen mukaan USA on ollut suurin viejä mutta on jäämässä Kanadan ja Venäjän jälkeen kolmanneksi.
Vehnän osalta Venäjä on suuri tuottaja ja vehnän viejä ja vaikuttaa suuresti vehnän maailmanmarkkinahintaan, mutta kokonaisuudessa Venäjä on viljan ja elintarvikkeiden nettotuoja. Tuonnin määrä vaihtelee Venäjän satovuosien mukaan ja Neuvostoliiton loppuaikoihin verrattuna viljan tuonti Venäjälle on vähentynyt. Neuvostoliitossakin leipä oli halpaa, mutta ruokavalikoima rajoitettua.

NL:n romahduksen jälkeinen 1990-luku oli aikaa, jolloin Venäjä tarvitsi ja sai elintarvikehätäapua Euroopasta ja USA:sta. Meillä Suomessakin varauduttiin mahdollisiin nälkäpakolaisiin Venäjältä ja kirjoitusten mukaan oli tarkoitus avustaa venäläisiä itärajan itäpuolisilla leireillä.
Tässä http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/210827.stm kirjoitetaan yhdestä 450 miljoonan $:n EU:n kiireellisen elintarvikehätäavun erästä marraskuussa 1998: vehnää, ruista, sian- ja naudanlihaa, riisiä, maitojauhetta.

Venäjältä haluttiin takuu siitä, ettei elintarvikehätäapua jälleenmyydä ja että se jaetaan sitä tarvitseville. Olihan EU:lla tarkkailijoita Venäjällä ja enemmänkin kuin USA:lla, mutta tuon artikkelin mukaan marraskuussa 1998 on haluttu Venäjän hoitavan elintarvikejakelun kustannuksellaan ja niinhän lienee aiempinakin vuosina tehty.

Veikko Palvo

Veikko I Palvo
Viestit: 1411
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

lentävä kirvesmies kirjoitti:

Niinpä. 2014 Venäjä vei viljaa 30 miljoonaa tonnia. Tsaarinajan ennätys oli 10 miljoonaa tonnia vuonna 1913. Tuona vuonna, tai tarkemmin 1911 - 1913 oli Venäjän historian 1900 luvun pahin nälänhätä. Silloin Venäjä myi noin kolmanneksen viljasadostaan.
Venäjän viennistä maataloustuotteiden osuus oli sinä vuonna 89,5% ja loppu koostui lähinnä jalostamattomasta puutavarasta.

Venäjän historian noin tuhannen vuoden aikana ovat maata vaivanneet, aina muutaman vuoden välein toistuneet nälänhädät. 1800 luvun pahin nälänhätä "tsar golod" koettiin 1891 - 1893.

1900 luvulla nälänhätiä on ollut vuosina 1901 - 1902, 1905 - 1908, 1911 - 1913 joka oli vuosisadan pahin, 1917 - 1921 ja 1931 - 1932 joka oli viimeinen tuhatvuotisten nälänhätien joukossa. Kollektivisointiohjelma päättyi vuonna 1937. Tiedä sitten mikä osuus sillä oli 1000 vuotisen nälänhätien putken katkaisussa. Ainakaan se ei aloittanut sitä, mikäli jotain ymmärrän syy-seuraus-suhteista.

Pahoittelen myös puolestani historian aiheuttamaa järkytystä satuilijoille.
Nälänhätä 1891 - 1893 kosketti 14 - 20 miljoonaa ihmistä keski- ja etelä-Venäjällä, 375 000 - 400 000 kuoli "nälkätauteihin" tämän http://www.loyno.edu/~history/journal/1994-5/Lilly.htm mukaan. Samaan aikaan viljaa vietiin hyvän sadon alueilta Venäjältä ulkomaille.
Ja länsimaista annettiin mm. Kazanin, Simbirskin ja Tambovin alueille hätäapuakin.

Perimmiltään nälänhädissä kyse lienee ollut maaorjuuden jälkeisen mir- ja zemstvo-järjestelmänkin puutteista, maareformia ei toimeenpantu tuolloin, eikä tähän päiväänkään mennessä?

Veikko Palvo

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Veikko I Palvo kirjoitti: Nälänhätä 1891 - 1893 kosketti 14 - 20 miljoonaa ihmistä keski- ja etelä-Venäjällä, 375 000 - 400 000 kuoli "nälkätauteihin" tämän http://www.loyno.edu/~history/journal/1994-5/Lilly.htm mukaan. Samaan aikaan viljaa vietiin hyvän sadon alueilta Venäjältä ulkomaille.
Ja länsimaista annettiin mm. Kazanin, Simbirskin ja Tambovin alueille hätäapuakin.
Mutta tällaisesta humanismista nuori Lenin ei lainkaan pitänyt. Mitä pahempi, sen parempi vallankumouksen kannalta!

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Venäjä on kyllä vienyt viljaa ja samaan aikaan tuonut sitä. Neuvodtoliitto ei pärjännyt ilman viljsntuontia. Vain viljantuonti on estänyt nälänhädän. 90-luvun alussa nälkä uhkasi viimeksi ja Suomessakin ihmiset lahjoittivat mm. rahaa venäläisten auttamiseen.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Veikko I Palvo kirjoitti:Meillä Suomessakin varauduttiin mahdollisiin nälkäpakolaisiin Venäjältä
Muistan suomalaislehtien juttuja mssaoittain Suomeen pakenevista venäläisistä. Moni uskoi niihin ja taitavat jotkut uskoa edelleen. Keskustellessa pakolaismahdollisuudesta moni sanoi uskovansa, että pakolaisia tulee. En ole kovin osaava uskoja. Minua naurattivat moiset jutut, koska en uskonut niihin pätkääkään ja luulen, että naurulleni oli katetta. Mitään pakolaisvirtaa ei tullut.

Veikko I Palvo
Viestit: 1411
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Lemmi kirjoitti:
Veikko I Palvo kirjoitti:Meillä Suomessakin varauduttiin mahdollisiin nälkäpakolaisiin Venäjältä
Muistan suomalaislehtien juttuja mssaoittain Suomeen pakenevista venäläisistä. Moni uskoi niihin ja taitavat jotkut uskoa edelleen. Keskustellessa pakolaismahdollisuudesta moni sanoi uskovansa, että pakolaisia tulee. En ole kovin osaava uskoja. Minua naurattivat moiset jutut, koska en uskonut niihin pätkääkään ja luulen, että naurulleni oli katetta. Mitään pakolaisvirtaa ei tullut.
Suomalaislehdet kirjoittivat Suomeen mahdollisesti tulevista nälkäpakolaisista Venäjältä 1990-luvulla ja USAn elintarvikeahätäpu Venäjälle oli tuolloin todellisuutta ja puhuttiin myöskin, ettei tuo pakolaisuus ole kovinkaan suuri uhka ja sanottiin, että Venäjää tulee auttaa ja EU:kin on varautunut mahdollisiin Venäjältä tuleviin avunpyyntöihin, mutta nuo jälkimmäiset puheet taisivat olla jo 1990-luvun jälkipuoliskolla.

Henk.kohtaisesti suhtauduin minäkin epäilevästi tuohon nälkäpakolaisuuden mahdollisuuteen, olihan yya-aikana julistettu jatkuvasti suureen ääneen mahtavan Neuvostoliiton pysyvyyttä ja NL:n romahduskin tuli yllätyksenä. Ja muistan pres. Koiviston sanoneen NL:n vallankaappauksen aikaankin: "Odotetaanhan kunnes ystäväni Mikhail palaa julkisuuteen." Gorbatshovin tiedetään nyt olleen Moskovan vallankaappausyrityksen aikaan Mustan meren rannalla lomailemassa ja että juntta oli asettanut hänet jonkinlaiseen kotiarestiin ja yritti taivutella puolelleen.

Erään suomalaisen poliitikon väitöskirja 1988 tai 1989 perustui vakaumukseen, että Neuvostoliitto on ikuinen ja Euroopan kahtiajako tulee säilymään ennallaan ja tuosta väitöskirjasta kirjoitettiin lehdissä tuolloin.
Moni taisi kuitenkin tuohon aikaan ajatella samoin, sitä todellista idäntuntemusta ei meillä tuolloin ollut. ( onkohan idäntutkimus muuten vieläkin jollain tavoin jakautunutta: Venäjän tekoja parhain päin selitteleviin ja toisaalta jo realistisestikin Venäjään suhtautuviin? )

Itse voisin näin "jälkiviisaudella" katsoa olleeni varsin lähellä tuon suomalaispoliitikonkin tuolloin edustamaa näkökantaa, mutta sitä en kyllä ymmärrä, kun samainen poliitikko 31.12.2014 esitti, että Venäjän 3.2014 miehittämä Krimi voisi / pitäisi olla autonominen Venäjän osa.

Veikko Palvo

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Anna-Lena Laurénin kolumni uudessa Suomen kuvalehdessä (28/2016):
Venäjää on kuunneltu  – siinäpä saivat miettimistä

NÄKÖKULMA: Venäläiset esittelevät mielellään retorisia taitoaan saadakseen aikaan hämminkiä.

Usein, kun riitelen venäläisten ystävieni kanssa, he jossain vaiheessa vetävät jonkin liioitellun johtopäätöksen tai esittävät käsittämättömän vertauksen. Tämä on retorinen tapa päästä niskan päälle. Kun suutun, minulle sanotaan, ettei minun pidä ottaa asioita niin henkilökohtaisesti. Meillä on tässä hyvä riita meneillään, ja suurpiirteisyys on osa keskustelukulttuuria.

Venäjällä on myös ihan normaalia väittää olevansa toista mieltä jonkun ihmisen kanssa, vaikka olisi oikeasti samaa mieltä. Miten muuten saisi aikaiseksi hyvän riidan? Hyvä riita on tapa olla yhdessä, varsinkin ystävien kesken. Tavoite ei ole päästä yhteiseen johtopäätökseen, vaan pitää hauskaa ja samalla harjoittaa omia retorisia kykyjä.


Pari viikkoa sitten Putin väitti Kultarannassa, että Venäjä on vetänyt joukkonsa Suomen rajalta 1 500 kilometrin syvyyteen asti. Yle raportoi heti, että kyseessä oli mahdollisesti käännösvirhe, vaikka Putin selvästi puhui sekä kilometreistä että syvyydestä.

Tällainen Ylen vastaantulo, kun Putin sanoo asioita jotka eivät pidä paikkaansa, kertoo paljon siitä, miten Suomessa on totuttu tulkitsemaan jokaista Venäjän valtiojohdon sanaa. Kaikesta päätellen Putin sanoi näin puhtaasti retorisista syistä. Häntä ei vaivaa, minkälaisen hämmingin se sai aikaiseksi. On olemassa virkamiehiä, kuten presidentin hallintopäällikkö Sergei Ivanov, jotka saavat selittää. Tavoite oli saavutettu. Venäjä oli tehnyt selväksi, että se oli tehnyt Suomelle suuren palveluksen pitäessään joukkojaan poissa rajalta. (Venäjällä on joukkoja sekä Alakurtissa, Petrozavodskissa että Pietarin alueella, mutta Putinin pointti oli se, että niitä voisi olla huomattavasti enemmän.)

Kreml on aina käyttänyt tätä strategiaa. Samalla, kun puhutaan hyvästä naapuruudesta ja vanhoista hienoista suhteista, kovistellaan ja uhkaillaan, avoimesti tai peitetysti. Tähän kategoriaan kuuluu myös Putinin lausunto siitä, että Suomi tietysti itse päättää, liittyykö se Natoon vai ei – mutta Naton jäsenyydestä tulee seurauksia, joista Suomi myös vastaa.



Putinin retoriikka on tullut tutuksi vuosikausien aikana haastatteluissa, lehdistötilaisuuksissa ja tv-ohjelmissa, joihin katsojat saavat soittaa ja esittää kysymyksiä presidentille. Hän on hyvä puhuja, joka osaa olla iskeväkin, ja hän hallitsee hyvin sekä kokonaisuudet että pienet yksityiskohdat. Mutta kun Putin ajaa jotain agendaa, hän valitsee omat totuutensa. Joskus se vaikuttaa yksityiskohtien esittelyyn niin, että lopputulos ei pidä paikkaansa. Suomi tekee itselleen karhunpalveluksen, jos meillä ruvetaan tulkitsemaan ja etsimään väärinkäsitystä joka kerta kun näin tapahtuu.



Venäjän ulkoasiainministeriön edustaja Maria Zakharova käyttää samaa menetelmää menestyksekkäästi. Hän on taitava ammattidiplomaatti, hallitsee asiat ja osaa ilmaista itseään hyvin asiallisesti ja tarkasti. Mutta säännöllisin välein tulee käsittämättömiä ylilyöntejä ja lausuntoja, jotka ovat niin liioiteltuja, että niitä on vaikea uskoa todeksi. Tavoite on puhtaasti retorinen. Halutaan saada viesti läpi ja siksi ammutaan kaiken varalta yli. Liioittelun aiheuttamaa hämmennystä ei pidetä ongelmana – Venäjää on kuunneltu – ja siinäpä saivat miettimistä.


Asiaan kuuluu, että Venäjällä epäselvyyttä ei pidetä ongelmana samalla lailla kuin Suomessa. Enkä puhu vain valtiomiesten keskusteluista, vaan myös tavallisten ihmisten. Riidellessäni venäläisten kavereideni kanssa riita voi loppua siihen, että joku yhtäkkiä vaihtaa aihetta. Kaikki jatkavat sitten iloisesti unohtaen koko edellisen keskustelun, paitsi minä, jonka mielestä pitäisi päästä asian ytimeen ennen kuin siirrytään muihin aiheisiin.

Ystävieni mielestä ei ole tärkeää päästä asian ytimeen, sillä ytimiä on heidän mielestään aina useampia. Jokaisella on oma totuutensa, ja vaikka asioista riidellään, yhteisen maaperän etsiminen ei ole niin tärkeää. Tärkeää on retoristen taitojen osoittaminen. Sen jälkeen siirrytään vaivatta muihin aiheisiin.

Tämä on asia, joka sekä miellyttää että vaivaa minua Venäjällä. Se miellyttää siksi, että kaikki asiat eivät todellakaan ole mustavalkoisia ja venäläisessä kulttuurissa sitä pidetään normaalina. Venäläisten retoriikka voi olla todella hauskaa ja värikästä. Mutta se myös vaivaa minua sen takia, että silti on olemassa totuus ja valhe. Se joskus unohtuu kun toiseen pitää tehdä vaikutus.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... 86103558-4

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Viimein sain kirjastosta Itä-Suomen historian professorin Jukka Korpelan teoksen Länsimaisen yhteiskunnan juurilla. Jumalan laista oikeusvaltion syntyyn (Gaudeamus 2015). Siinä Korpela käsittelee myös ”itäisiä” yhteiskuntia, mm. Venäjää.
Mongoli-imperiumin ja muidenkin Keski-Aasian heimokonferaatioiden valtajärjestelmässä valta kuului kaanille. Kunkin valtakunnan johdossa oli hallitsija (kaani, tsaari, suuriruhtinas, sulttaani). Hän hallitsi pienempiä hallitsijoita (emiiri, mirza, šaahi, ruhtinas) ja nämä vuorostaan seu-raavan tason hallitsijoita. Johtavan ruhtinaan asema perustui auktoriteettiin, jonka hän sai klaanien ja heimojen johtohenkilöiltä. Kun auktoriteetti oli epämääräinen asia, sitä oli pidettävä yllä vastustajia säälimättä.
Käydäkseen kauppaa ja menestyäkseen slaavien oli opittava suhtautumaan valloittajiin oikein. Kun Rusia kontrolloitiin valloittajien hallintojärjestelmällä, oli myös osattava liikkua sen byrokratiassa. Näin alettiin omaksua mongolien käyttämää turkkilaisten kieltä, tapoja, hallintoa ja tottumuksia. Kanssakäyminen loi myös henkilökohtaisia yhteyksiä, ja väestö sekaantui.
Tataarivalta vahvisti ortodoksisen kirkon asemaa ja se sai ehdottoman aseman, kun kirkon intressit yhtyivät Moskovan etuihin 1200-luvun asemaan.

Tataarivallan vaikutusta oli islamilaisen ja keskiaasialaisen vallan idea ja laillisuuskäsitys:
Islamilaisen yhteiskunnan perusyksikön eli umman ihanne oli yhteisöllinen yksimielisyys. Umma vastasi pitkälti venäläistä mir-yhteisöä (kyläyhteisö), jonka ydinarvoa kuvataan sanalla sobornost (yhteisöllisyys). Kehitys ei johtanut yksilön syntyyn kuten lännessä vaan ihmisten arvon ja mielipiteen alistamiseen yhteisön edulle. Yhteisön puhevaltaa käytti paikallinen (mielipide)johtaja, ja siten absoluuttisen johtajan valta-asema oli korostunut yhteiskunnan kaikilla tasoilla. Tämä voimisti ajatusta maailmasta uskonyhteisönä. Kehitys näkyi myös yhteiskunnan perusrakenteissa, kuten verotuksessa ja maanomistuksessa, joissa on yhä säilynyt ajatus kollektiivisuudesta. Maanomistuksestakaan ei kehittynyt länsimaiden kaltaista ”absoluuttista” asiaa. Omistukset on voitu helposti menettää hallitsijan ja hallituksen niin halutessa. Itään ei koskaan kehittynyt edes yläluokan vuosi-sataisia perintötiloja.

Tätä mallia alettiin seurata Rusin itäisillä alueilla juuri siinä vaiheessa, kun lännessä asetettiin universalismi kyseenalaiseksi 1200-luvulla. Toisaalta idässä ei kehittynyt nopeasti absoluuttista suvereeenia kuninkuutta, vaikka Fukuyama niin väittää. Suvereenisuuden eräs peruspilari on nimittäin kuninkaan lainsäädäntövallan luominen ja ulottuminen kaikkialle. Rusin hallitsija pysyi pitkään sukujen ja klaanien hallitsijana. Näin ei syntynyt pohjaa laillisuusyhteiskunnalle, ja yhteiskunnan rakenteen määräävänä periaatteena vahvistui ajatus johtajasta, joka saa paimentaa laumaansa Ju-malan tahdon mukaisesti.


Merkittävä virstanpylväs oli Iivana IV:n ”Julman” (venäjässä sana tarkoittaa ”peljättävä, kunnioi-tettava, mahtava”) kruunaaminen tsaariksi 1547.
Vallan tueksi uudistettiin ortodoksinen kirkko metropoliitta Makarin johdolla. Pyhimyskalenterista tehtiin selkeästi kansallinen ja pyhät tekstit koottiin ja toimitettiin uudelleen. Niistä myös poistettiin kaikki länsimainen aines. Stoglav-kirkolliskokouksessa vuonna 1551 uusittiin kirkollista lainsäädäntöä, ja kirkon ja keisarin bysanttilainen yhteishallinto sinfgonija (= symfonia) vahvistettiin.
Juuri tähän aikaan tapahtui rajanveto itäisen järjestelmän ja eurooppalaisen suvereenikuninkuuden välillä Moskovan ruhtinaskunnassa. Iivana III:n aloittama Länsi-Euroopan mallin seuraaminen loppui 1500-luvun puolivälissä. Silloin vahvistuivat itäinen valtaidea ja käsitys hallitsijasta Jumalan edusmiehenä.


Iivana IV oli voittanut Kazanin ja Astrahanin kaanikunnat ja liittänyt ne omina kokonaisuuksina im-periumiinsa ottaen aseman niiden hallitsijana, kuten idässä oli tapana. Moskovaan hallintoon ja armeijaan tuli paljon tataariylimyksiä, ja vaikka he kääntyivät kristinuskoon, tämä vaikutti kulttuu-rin ja yhteiskunnan ”itämaistumiseen”.

Matthew P. Romaniellon teokseen The elusive empire vedoten Korpela kirjoittaa, että
moskovalainen kehitys valtakunnasta ja laista otti 1500-luvulla askeleen pois muusta Euroopasta. Toisin kuin usein ajatellaan, Moskovan Venäjän taustalla ei niinkään ole ortodoksisuus vaan voimakas islamilainen kulttuuri. - - koko imperiumin rakentaminen koostui pienistä, prag-maattisista, hetkeen sitoutuneista ja usein ristiriitaisista kompromissiratkaisuista. Aikalaispropagandassa prosessia kuvataan vain suurena Jumalan valtakunnan luomisena. Romaniellon mukaan koko venäläisyyden synnyssä Kazanin ja sen kulttuurin integroitumisella oli aivan keskeinen rooli. Lopputulos ei ollut sen enempää bysanttilainen Rooma kuin uusi mongoli-imperiumikaan vaan jotain siltä väliltä, jota hallitsi ”valkoinen kaani”.

Itä-Euroopasta tuli transitiokulttuuri idän persialaisen hellenistisen perinnön ja lännen roomalaisen hellenistisen perinnön välillä.


Lihavointi minun.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Länsi-Euroopan menestymisen (miksi maailma globalisoitui juuri länsimaiseksi)) syitä pohtiessaan Korpela hylkää seuraavat selitykset: muita kehittyneempi tekniikka, ylivoimainen sotilaallinen jär-jestelmä, ihmisen kestävyys tauteja vastaan, hopean, hiilen ja raudan esiintyminen samoilla seu-duilla, talousjärjestelmän edistyksellisyys, yksityiset keksinnöt kuten ruuti ja kirjapainotaito, tiedon kasaantuminen yksinkertaisen kirjoitusjärjestelmän ja kirjastolaitoksen kautta, uskonnon maail-manvalloitukseen tähdännyt oppi, sattuma.

Korpela kannattama selitys on 1500-1600-lukujen vallankumouksellinen valtionmuodostus, joka muodosti ”länsimaisuuden organitorisen kivijalan”. Tähän johti monta tekijää:
Länsi-Euroopassa myös vakiintui 1200-luvulla ajatus, että ihmisille käyttökelpoinen tieto saavutetaan loogisen päättelyn ja havaintojen kautta. - - ortodoksinen hesykasmioppi julisti, että totuus on ihmisälylle tavoittamaton mystisen kokemisen eikä tietämisen asia.

Länsi-Euroopassa poikkeuksellinen ratkaisu johti siihen, että oikeuttakin saatettiin tarkastella asiana, jota ihminen eli hallitsija voi muuttaa säätämällä lakeja. Näin oikeus erosi uskonnosta, joka oli aiemmin määrännyt lait ikuisiksi. Tämä näkemys tuki suvereenia aluekuninkuutta. Ylimystöstä oli 1200-luvulla tullut rasite kuninkaalle ja 1300-luvulla talonpojille taloudellinen taakka. Kun ylimysten itsenäinen asema ei ollut talonpoikien eikä kauppiaiden etu, kuningas julistautui absoluuttiseksi hallitsijaksi ja purki feodaaliverkoston. Rahan muodostuessa valtaresurssiksi taloudellisen toiminnan ja omaisuuden turvaaminen oli ruhtinaalle tärkeää. Koska ruhtinaan lakeja ei voinut rajoittaa uskonnollisilla kirjoituksilla, pystyi hän oman etunsa vuoksi takaamaan investointeja, jotka olisivat tuottavia vasta vuosien päästä. Kuitenkin juuri nämä investoinnit muodostavat nykyisen maailman selkärangan. Näin ruhtinas tuli keksineeksi kansantalouden.

- - Hallitsijan liitto uskonnon kanssa turvasi vallan Kairossa, Konstantinopolissa, Tabrizissa ja Moskovassa, mutta se ei sallinut uudistuksia. Idässä valta ei taannut taloudelle itsenäistä asemaa, eikä hallitsijan oman ja varallisuuden ero tullut selväksi. Näin talous pysyi basaarikauppana, joka välitti omaisuuksia ja mutta oli lyhytjännitteistä ja alttiina vallanpitäjän kiristykselle ilman yksityisomaisuutta suojaavia lakeja. Näin valtakunnassa ei myöskään alka-nut yhdenmukaistamiskehitystä, joka Länsi-Euroopassa mahdollisti vahvan kansallisvaltion synnyn.
Kiinalaisetkin tekivät löytöretkiä, mutta ne loppuivat, kun hallitus kielsi ne. Sen sijaan hajanaisessa Länsi-Euroopassa wannabe-Kolumbus, jolta yksi ruhtinas oli kieltänyt tuen, saattoi kääntyä toisen ruhtinaan puoleen. Sama koski muitakin asioita, kuten Jared Diamond ja Ian Morris ovat esittäneet.
Länsi-Euroopassa absoluuttinen ruhtinaanvalta rajoittui ruhtinaan oman valtakunnan alueeseen, koska naapuriruhtinas oli vastaavasti omalla alueellaan absoluuttinen herra. Tällainen tilanne oli mahdollinen, koska valta erosi uskonnosta. Ruhtinailla oli kyltymätön tarve kartuttaa mahtiaan, ja samalla heitä riivasi sairaalloinen kateus toisten valtaa kohtaan. Vaikka ruhtinaat yrittivät kontrolloida alamaisiaan ja näiden opetuksia, aina oli olemassa toinen valtakeskus, joka otti vainotut tietäjät ja tiedot käyttöönsä turhana toiveenaan saavuttaa niiden avulla ylivalta. Näin kilpailu edisti opillisen, hallinnollisen, taloudellisen, sotilaallisen ja jopa taiteellisen tietämyksen kehitystä alueella, joka oli tiedollisesti ja fyysisesti saavutettavissa.

Kaikkea tätä Acemoğlu ja Robinson kutsuvat Länsi-Euroopan institutionaaliseksi ”hyvän kierteeksi”, kun taas muualla sai vallan "pahan kierre":
Länsi-Euroopassa instituutiot kehittyivät mustan surman jälkeen sallivaan suuntaan, kun taas muualla niiden tehtävänä oli yhä selkeämmin vain tukea valtajärjestelmää. Näin ne lännessä alkoivat edistää keksintöjä ja kehitystä. Idän imperiumeissa sen sijaan hallitsijat pyrkivät varmis-tamaan omaa asemaansa kieltämällä keksintöjä, - -


Lihavointi minun.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Seuraavaksi Korpela käsittelee Englannin mainiota vallankumousta ja Ranskan suurta vallanku-mousta, mutta hyppään niiden yli, koska niiden poliittiset ja taloudelliset seuraukset lienevät ylei-sesti tunnettuja, ja otan mukaan vain valistuksen seuraukset Peter Reitbergerin mukaan:
renessanssihumanismista kasvoi yksilöä korostava valistuksen rationalismi. Rationalistinen filosofia teki jumalan tarpeettomaksi ja johti ateistisiin oppeihin ja moniarvoisuuteen. Se lopetti ajatuksen ihmisen tietoa korkeammasta jumalan tiedosta ja tuomitsi uskonnollisen fundamenta-lismin epä-älylliseksi. Samalla vahvistui käsitys laeista ihmisten säätäminä normeina, joilla on tarkoitus rakentaa yhteiskunnallista järjestystä eikä toteuttaa jumalan iankaikkista suunnitelmaa. Jumalan armoa ei enää tarvittu. Oli riittävää, että ihmiset vain seurasivat ’tarkoin lakia’, kuten Suo-men perustuslakikin sanoi. Tämä merkitsi lopullista eroa idän ja lännen välillä, sillä jälkimmäisessä lait olivat yhä osoitus Jumalan armosta. Lännessä muutos vahvisti yksilön asemaa ja synnytti itsenäisen yksilön, mikä taas loi pohjaa (yksilöllisten) ihmisoikeuksien ja tasa-arvon vaatimuksille. Kaikki tämä supisti kunnia-käsitteen merkitystä Länsi-Euroopan yhteiskunnissa, ihmisten asemassa ja keskinäisissä suhteissa. Näin muodostui ero, josta nykyisin puhutaan arvosteltaessa Venäjän, Kiinan tai Iranin poliittista ja yhteiskunnallista järjestelmää.
Lännessä kuninkaan asema lakien lähteenä siirtyi parlamentille ja instituutiot siirtyivät kohti mo-niarvoisuutta. Kun järjestelmä tuki Acemoğlun ja Robinsonin vapaata taloudellista toimintaa, se kykeni näin hyödyntämään teollisen vallankumouksen mahdollisuuksia, mikä johti vaurauden kas-vuun ja yhteiskunnalliseen edistykseen. Sen sijaan idässä
institutionaalisen kehityksen ”pahan kierre” johti vähemmistön valtaa tukeneiden instituutioiden vahvistamiseen, mikä esti keksintöjen hyödyntämisen. Venäjällä jopa rajoitettiin 1800-luvulla rautateiden rakentamista, koska sen uskottiin levittävän vallankumouksellisuutta.
Korpelan mielestä vain lännessä on tapahtunut todellisia vallankumouksia, idässä sen sijaan vain vallankappauksia jossa hallitsija on vaihtunut mutta systeemi pysynyt ennallaan. Tämä koskee hänen mielestään myös Venäjää 1917.
Länsi-Eurooppaan syntyikin 1800-luvun vallankumousten ja tiedollis-teollis-taloudellisen kehityksen perustalle suvereenien kansallisvaltioiden järjestelmä. Sen pohja oli luotu edellisinä vuosisatoina, kun vallankäytön itselleen monopolisoinut suvereeni kuningas oli pyrkinyt yhdenmu-kaistamaan alueensa hallinnon ja kulttuurin ja luonut tällä tavalla paikallisia poikkeuksia kitkemällä yhtenäisväestön eli kansan. Idässä ei tapahtunut vastaavaa vaan institutionaalinen ”pahan kierre” säilytti toki paikalliset erot mutta johti taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen kurjistumiseen.
Korpelan mielestä on tärkeää oivaltaa ja tunnustaa, että itämaisilla yhteiskunnalla on omanlaisensa legitimiteetti. Fukyaman ratkaiseva erehdys on, että tämä
ei ymmärrä, että idän ihmiset käsittävät aidosti ”oikean” ja ”väärän” toisella tavalla eli yhteisöllisesti, ei yksilöllisesti. Myös tässä järjestelmässä vallitsee hegeliläinen ajatus tarpeesta saada tunnustusta ja uskotaan omaan ylivoimaiseen asemaan – mutta ei yksilöiden vaan klaanien ja yhteisöjen tasolla. Ongelma on siinä, että yhteisö luo liikaa rajoittavia instituutioita aidolle (ta-loudelliselle) kilpailulle. Tämäkään ei välttämättä estä kehitystä, koska järjestelmässä on myös hyvät puolensa, jotka turvaavat ihmisten onnen ja hyvinvoinnin kuin raaka yksilöiden kilpailu.
Viimeisen vuosisadan aikana idässä on lainattu valtarakenteita lännestä, alettu puhua ihmisoikeuk-sista ja demokratiasta, ja oikeusargumentaatio on saanut jopa puhdasoppisempia muotoja kuin lännessä. Pohja on kuitenkin ennallaan:
Orastava kansalaisoikeustoiminta ja monipuoluejärjestelmä on kuitenkin alistettu ”johtajalle” ja hänen edustamalleen totuudelle. Kulttuurinen ja sosiaalinen rakenne edellyttävät tätä, koska yhteiskunnan perusteita ohjaa loogisen argumentaation sijaan fundamentalistinen mystiikka. Vaikka Venäjällekin on 1700-luvun jälkeen pyritty luomaan roomalaisen oikeuden järjestelmä, sin-ne ei ele syntynyt oikeusvaltiota vaan opit on tulkittu omaperäisen itäisesti. Moniarvoisella oikeus-valtiolla ei ole historiallista pohjaa ja sen tuottamaa moraalista hyväksyntää. Venäjän arvomaailma edustaa yhteisöllistä ”big man societyä”, jossa kukaan ei odota, että johtaja olisi lakien ala-mainen. Venäläinen valtakoneisto ei perimmältään tutki eikä tuomitse rikollisia, vaan siellä yksilö hakee hallitsijan virkamieheltä oikeutta, jonka tämä sitten suo tai on suomatta.
Sen tähden Korpelaa epäilee
Fukyaman ja monen muun näkemystä, että Venäjällä, Kiinassa ja Lähi-idässä kehitys veisi väistämättömästi kohti kansalaisyhteiskuntaa.
Idässä valtio ei nimittäin koskaan kehittynyt hallitsijan henkilöstä erilleen. Kuten Fukuyama koros-taa, toteutuu laillisuusvalta vasta silloin, kun kansan lisäksi myös johtajat ja eliitit tunnistavat lait itseään sitoviksi.
Ja lopuksi:
Idässä valtiota ei tarkastella kansalaisten yhteisomaisuutena, joista heidän pitäisi kantaa vastuu. Ihmiset eivät tällaista edes odota tai toivo. Nykyisin Venäjällä johtajan tehtävä on turvata joukkonsa menestys, eikä tavallisten ihmisten velvollisuus ole miettiä muuta kuin lähipiirinsä hy-vää. Presidentti ratkoo kansalaisten yksityishuolia ja ohittaa lakeja. Johtajan mielipiteen arvosteleminen on hyökkäys hänen takaamaansa turvaa ja rauha vastaan. Siksi poliittiset vastustajat ja oppositio eivät ole osa järjestelmää vaan vihollisia, jotka on tuhottava, koska niiden tarkoitus on murentaa johtajan antama turva. Ortodoksinen kirkko ja Venäjän presidentti ovat korostaneet, että nykyaikaan sopii kirkon ja hallitsijan simfonija-malli, joka vahvistettiin jo Iivana Julman ajan ”Stoglav”-lakikokoelmassa. Kirkolla on Venäjällä näkyvä asema, mutta se on täysin alistettu poliit-tiselle vallalle. Lännessä tämä ajattelumalli syrjäytyi investituurariidan lopettaneen Wormsin konkordaatin myötä vuonna 1122.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Emma-Liisa kirjoitti:Länsi-Euroopan menestymisen (miksi maailma globalisoitui juuri länsimaiseksi)) syitä pohtiessaan Korpela hylkää seuraavat selitykset: muita kehittyneempi tekniikka, ylivoimainen sotilaallinen jär-jestelmä, ihmisen kestävyys tauteja vastaan, hopean, hiilen ja raudan esiintyminen samoilla seu-duilla, talousjärjestelmän edistyksellisyys, yksityiset keksinnöt kuten ruuti ja kirjapainotaito, tiedon kasaantuminen yksinkertaisen kirjoitusjärjestelmän ja kirjastolaitoksen kautta, uskonnon maail-manvalloitukseen tähdännyt oppi, sattuma.
Hän hylkää paljon asioita. Luulen hänen unohtaneen hylätä imperialismin. Länsimaiseksi globalisoitunut maailma, josta en ole varma mitä se on, johtuu kai länsi-eurooppalaisten maiden siirtomaavalloituksista, joista suurin ja kaunein on nykyinen USA. Maailman mahtavin maa, joka eroaa monella tapaa eurooppalaisista maista.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Lemmi kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti:Länsi-Euroopan menestymisen (miksi maailma globalisoitui juuri länsimaiseksi)) syitä pohtiessaan Korpela hylkää seuraavat selitykset: muita kehittyneempi tekniikka, ylivoimainen sotilaallinen jär-jestelmä, ihmisen kestävyys tauteja vastaan, hopean, hiilen ja raudan esiintyminen samoilla seu-duilla, talousjärjestelmän edistyksellisyys, yksityiset keksinnöt kuten ruuti ja kirjapainotaito, tiedon kasaantuminen yksinkertaisen kirjoitusjärjestelmän ja kirjastolaitoksen kautta, uskonnon maail-manvalloitukseen tähdännyt oppi, sattuma.
Hän hylkää paljon asioita. Luulen hänen unohtaneen hylätä imperialismin. Länsimaiseksi globalisoitunut maailma, josta en ole varma mitä se on, johtuu kai länsi-eurooppalaisten maiden siirtomaavalloituksista, joista suurin ja kaunein on nykyinen USA. Maailman mahtavin maa, joka eroaa monella tapaa eurooppalaisista maista.
Imperialismi ei ollut syy vaan seuraus.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Venäjän tilanne historian näkökulmasta

Emma-Liisa kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti:Länsi-Euroopan menestymisen (miksi maailma globalisoitui juuri länsimaiseksi)) syitä pohtiessaan Korpela hylkää seuraavat selitykset: muita kehittyneempi tekniikka, ylivoimainen sotilaallinen jär-jestelmä, ihmisen kestävyys tauteja vastaan, hopean, hiilen ja raudan esiintyminen samoilla seu-duilla, talousjärjestelmän edistyksellisyys, yksityiset keksinnöt kuten ruuti ja kirjapainotaito, tiedon kasaantuminen yksinkertaisen kirjoitusjärjestelmän ja kirjastolaitoksen kautta, uskonnon maail-manvalloitukseen tähdännyt oppi, sattuma.
Hän hylkää paljon asioita. Luulen hänen unohtaneen hylätä imperialismin. Länsimaiseksi globalisoitunut maailma, josta en ole varma mitä se on, johtuu kai länsi-eurooppalaisten maiden siirtomaavalloituksista, joista suurin ja kaunein on nykyinen USA. Maailman mahtavin maa, joka eroaa monella tapaa eurooppalaisista maista.
Imperialismi ei ollut syy vaan seuraus.
Olen pahoillani, mutta en valitettavasti tajua kuinka maailman länsimaistuminen, esimerkiksi Kongon länsimaistuminen, oli syy imperialismiin, esimerkiksi siihen, että Belgian kuningas otti Kongon siirtomaakseen. Luulin Kongoa afrikkalaistuneeksi ainakin ennen siirtomaavaltaa, mutta voin olla väärässäkin ja olet oikeassa, että se oli länsimaalaistunut, mikä oli syy siirtomaavaltaan.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”