Emma-Liisa kirjoitti:Kirves myöntää aluksi: "Toki oli niitä, jotka sodan jälkeen tunsivat empatiaa kotinsa menettäneitä kohtaan. Parhaassa tapauksesa evakoista ja heidän majoittajistaan tuli elinikäisiä ystäviä." Mutta sen jälkeen seuraa pitkä litania evakkojen kaltoinkohtelusta passiivimudossa, useimiten ilman sellaisia sanoja "tavallisesti", "usein", "joskus", "poikkeuksellisesti". Joskus sentään Kirves sanoo lievemmin: "Aina huumoria ei ymmärretty."
Menee anekdootin puolelle, ja olen maininnut tästä toisaalla aiemminkin, mutta todetaan nyt vielä kertaalleen, että äitini mukaan karjalaisevakot eivät saaneet esimerkiksi Nokialla osakseen huonoa kohtelua. Sen sijaan tehtaille rikkureiksi tulleita pohjalaisia ja savolaisia saatettiin jopa vihata, hartaasti ja pitkään. Kaipa tästäkin joku voisi vetää rinnastuksen nykyiseen maahanmuuttokeskusteluun.
Paikkakunnalla oli myös inkeriläisiä, jotka katosivat sodan jälkeen varsin nopeasti kuvioista. Osa lähti Ruotsiin, muutamat vapaaehtoisesti takaisin Neuvostoliittoon. Oleskelunsa aikana he olivat kärsineet juuri sellaisista karsaista asenteista, joista Kirves(kin) toteaa karjalaisten evakkojen kärsineen. Tosin itselleni äitini puolesta perimätietona välitetty esimerkkitapaus koskee - jälleen kerran - paikkakunnalle saapuneen savolaisen opettajan halveksivaa suhtautumista inkeriläiseen oppilaaseen.
Emma-Liisa kirjoitti: Varmaan kokemukset ovat subjektiivisesti totta, mutta ehklä tutkijan, vaikka omat sukujuuret ovatkin Karjalassa, olisi kannattanut muistaa, että ihmiset eivät sijoitu vain ääripäihin.
Ahaa, Kirves on siis itse karjalaista sukua? En tiennytkään. Tai niin tietysti, tuollaisella sukunimellä.
Emma-Liisa kirjoitti:Tuskin kaikki karjalaisetkaan olivat enkeleitä?
No, sitten on se toinen mahdollisesti pahansuopa ja tekaistu, niin ikään tällä forumilla aiemmin mainitsemani ja ties mistä ties kuinka monen käden kautta kantautunut anekdootti länsisuomalaisen sotaorvon ja karjalaisevakon juttelusta. Sotaorpo oli todennut, että ymmärsi kyllä karjalaisperheen menetykset, koska oli itsekin menettänyt sodassa isänsä kaatuneena. Evakko oli tuohtunut syvästi tästä vertauksesta ja vastannut ettei se ole mitenkään sama asia, koska heiltä oli mennyt sentään talo, maat ja karja.
Tarinan voinee laskea samaan kategoriaan kuin nykyajan juorut somaleista, jotka tilailevat toimeentuella syyrialaisia luksussohvia. Näitä syntyy aina, kun kitkaa on tai kun sitä halutaan tehdä. Myönnettäköön, että tietyillä alueilla siirtoväkeä on nähtävästi jopa vihattu.
Menköön nyt samantien toinenkin (tai taitaa olla jo kolmas) anekdootti näin vappuaaton ratoksi. Takavuosina matkustin nuorena opiskelijasällinä Mansesta takaisin Satakunnan puoleen. Peipohjan rautatieasemalla bussiin nousi vanhempi nainen, joka ryhtyi ties mistä syystä selostamaan karjalaisuuttaan ja sitä, miten oli ollut (muistaakseni) vain viisivuotiaana evakkomatkalla. Ohimennen hän sitten kysyi myös minulta ja linjurikuskilta, mistä olemme kotoisin. Osapuilleen viisikymppiseltä näyttäneen kuljettajan vastaus ja sen painokas sävy ovat jääneet mieleeni: "
Minun vanhempani olivat niitä evakkoja, joista ei koskaan puhuta."
Kuvaavaa on, että mainittu nainen ei edes tiennyt, mistä mies oikein voisi olla kotoisin; hänelle kaikki evakot olivat karjalaisia, aivan kuten hän itsekin. Itse onnistuin arvaamaan jo ensi yrittämällä kuskin kotiväen olleen Sallan luovutetusta osasta. Siinä vaiheessa tiedostin sen, että ilmeisesti siirtoväen ja siirtoväen välillä voi niin ikään olla hienoista kitkaa, ja ettei evakkostatuksen monopolisoituminen karjalaisille kenties miellytä Petsamosta, Sallasta tai Suomenlahden saarilta aikoinaan matkaan lähteneitä.
Sitten ovat toisaalta myös ne katkerat salaliittoteorian omaiset kertomukset, jotka toisinaan ponnahtavat esiin siellä täällä. Ensimmäinen legenda on se, miten Ryti, Tanner ja Paasikivi halusivat luovuttaa karjalaiset takaisin Stalinille vuonna 1940. Ensimmäisen kerran kuulin tämän tarinan vuonna 2003, ja taas toistamiseen viime vuonna; kyseessä on nähtävästi Juho Niukkasen muistelmista peräisin oleva ja eräiden evakkojen keskuudessa arvoon arvaamattomaan noussut omaperäinen tarina talvisodan rauhanselvittelyistä.
Toinen legenda on tietysti jo lähes absoluuttisen totuuden arvoon korotettu kertomus siitä, miten presidentti Koivisto kieltäytyi ottamasta Karjalaa takaisin, vaikka Jeltsin sitä hänelle tarjosi. Tätä kuulee tasaisin väliajoin, aina ja kaikkialta.
Kolmanneksi voi kenties laskea iltasadun Halosen vappupuheesta. Tämä tosin on sikäli siirtoväkeen liittymätön rajatapaus, koska se oli nähtävästi alunperin Suomen Sisun keskustelupalstalta lähtöisin. Kuvaavaa tosin on, että Pro Karelia-järjestö ehti
levittää sitä eteenpäin, kunnes päämiehenä toiminut Veikko Saksi ehätti pyytämään asiaa anteeksi.
Väkisinkin on tullut se vaikutelma, että katkeruus ja viha Suomea ja Suomen valtiovaltaa kohtaan ovat ainakin eräiden siirtoväen edustajien keskuudessa istuneet syvällä, ja periytyneet eteenpäin.
Cheers,
J. J.