Derkku
Viestit: 325
Liittynyt: 26.09.07 01:12

Re: Suomen sotainen historia

nylander kirjoitti:Jos vielä jatkaisi Suomen ja Ruotsin erilaisesta "sotaisuusmentaliteetista", niin 1900-luvulla tapahtunut reaalihistoria yksin riittää mielestäni selittämään aivan suuren valtaosan näiden valtioiden eroista. Niille suomalaisille ikäluokille, jotka sattuivat syntymään 1800-luvun lopussa tai 1900-luvun alussa viime vuosisadan alkupuoli oli kirjaimellisesti hobsbawmlaista "äärimmäisyyksien aikaa".
Suomen ja Ruotsin 1900-luvun historian eroavaisuudet ovat toki yleisesti tunnettuja eikä niistä tällä erää sen enempää. Sen sijaan mielenkiintoista on, että huolimatta puheiden tasolla esiintyvästä kansainvälisyydestä, eurooppalaisuudesta ja jopa globaalista ajattelusta Suomessa ainoana vertailukohteena toimii Ruotsi, mikä tulee nähdäkseni esille niin "Ruma Sota" teoksen kirjoittajien debattiartikkelista kuin myös kätketymmin vaikkapa linkittämäni Kiiskelän kolumnista esille. Vaikka omasta mielestäni maamme pääkaupungin oikea paikka on Mälarenin ja Itämeren välissä tämä on melko yllättävää. Viiteryhmää ei kaikesta huolimatta haeta mistään muualta kuin Pohjanlahden takaa.
nylander kirjoitti:Suomen osalta olen edelleen sitä mieltä, että vuoden 1991 jälkeisellä uuspatrioottinen käänteellä oli voimakas vaikutus asenneilmastoon ja myös historiankirjoituksen painotuksiin.
Toisaalta tulee muistaa että Jalosen mainitsemat esimerkit kirjakauppojen sisällöstä eivät suinkaan jää hänen mainitsemiinsa esimerkkimaihin. Ruotsalaisessa kirjakaupassa Ruotsin historia alkaa ensimmäisestä Vasaloppetista 1520 ja päättyy Akershusin edustalle 1721, lukuunottamatta Beevoria, Knoppia ja muita suosittuja sotakirjoja unohtamatta Zetterlingin ja Tamelanderin laajaa ja laadukasta toisen maailmansodan ratkaisutaisteluista kertovaa tuotantoa. Eräänlainen kansallinen ilmiö on Ruotsissa myös ollut Jan Guilloun Arn-kirjasarja joka on poikinut elokuvan lisäksi mm. pelejä, teemamatkoja jne. Arn-sarjassahan päähenkilö pystyttää eräänlaisen protokansankodin taistellen inhoja tanskalaisia vastaan ja lopuksi juhlallisesti perustetaan kolmen kruunun Svea Rike. Keskeisenä välineenä protokansankodinkin rakentamisessa on väkivallan käyttö. Vastaavaa nationalistista hurmosta suomalaisesta fiktiosta saanee hakea 1920-luvun poikakirjoista.

Tämä kaikki on tapahtunut Ruotsissa 1990-2000 -luvuilla huolimatta siitä ettei kylmän sodan päättyminen ollut Ruotsissa samantapainen murros kuin Suomessa.

Derkku
Viestit: 325
Liittynyt: 26.09.07 01:12

Re: Suomen sotainen historia

jsn kirjoitti:Usein havaitsee, että synonyymina Suomen historialle pidetään vain II maailmansotaa. Sen havaitsee tämänkin palstan keskusteluja ja ketjuja seuratessa. Se on yleinen argumentointiase: "jos olisimme silloin tehneet näin kuin nyt ehdotetaan, niin..." Sodalla yritetään usein myös selittää milloin mitäkin ilmiötä. Se tarjoaa keinon helpoille yleistyksille ilman, että asiaa vaivaudutaan tutkimaan sen syvällisemmin.
Nähdäkseni on hyvä huomio että Suomen sotavuodet 1918 sekä 1939-1945 edustavat helposti havainnoitavia Suomen historian käännekohtia ja tarjoavat näin helpoimman mahdollisuuden mieltä kiihottavaan spekulointiin. Kulttuuri, talous- ja sosiaalihistorian pitkälliset tapahtumaketjut eivät tällaista mahdollisuutta kovinkaan helposti tarjoa. Draamaan on helpointa tarttua mikä näkyy kulttuurihistoriankin suosikkien listoilla viitaten nk. taiteen kultakauden henkilöhistorian suureen menekkiin.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomen sotainen historia

Jussi Jalonen kirjoitti:Petri Gerdtin tapauksessahan syitä etsittiin muistini mukaan roolipelaamisestakin. Taitaa olla muodikasta syyttää yhteiskunnan epäkohdista aina jotain kulttuuri-ilmiötä. Tähän asti listalla ovat olleet heavy metal, roolipelit, televisio-ohjelmat, videot ja internet. Sitä en olisi kyllä ikinä uskonut, että joku lisää siihen vielä sotahistoriankin.
Väkivallan syitä etsitään jopa geeneistä kuten Emma-Liisan maininta Hannu Laermasta osoittaa. Toinen esimerkki olkoon Kalevan pääkirjoitus, jossa arveltiin viinahuuruisen tappamisen olevan suomalaisten geneettinen ominaisuus. Ei aivan noilla sanoilla mutta tuolla viestillä.

Toisiin kohdistuva väkivalta on käsittääkseni Suomessa ghettoväkivaltaa. Jotain saman tyyppistä kuin Amerikan mustien asuttamien alueiden huumeväkivalta. Suomessa viinajengi ja USA:ssa crackijengi tappavat toinen toisiaan.

Keskiluokkainen ja eliitin Suomi on taas hemmetin turvallinen. Kaduilla voi liikkua turvallisesti, pienet lapset kulkevat kouluihin itse, joka on useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa liian vaarallista. Suomessa ministeri voi kävellä kadulla ilman turvamiehiä. Ehkä näistä syistä väkivallan torjunta ei kiinnosta keskiluokkaa ja eliittiä ja mieluimmin kiinnitetään huomiota ylinopeuksiin, joista sakotetaan moninkertaisesti enemmän kuin pysyvän ruumiinvamman tuottamisesta on maksettava korvauksia.

Suomessa on mielestäni erikoinen ja oman arvontunnolle tuhoisa asenne. Kalevan tyyppinen lehtikirjoittelu, jossa suomalaiset leimataan huonoiksi monin eri tavoin on yleistä ja tavallista. Yleisradio lähetti ohjelmasarjan Bättrefolk och idioter ja sanomattakin on selvää, ketkä olivat ohjelmasarjan idiootteja ja ketkä parempia ihmisiä. Se on helsinkiläisten syy, että kaupunkipyörät on rikki, tai suomalaiset on moukkia, koska he eivät avaa ovea jollekin ulkomailla käyneelle nirppanokalle.

Tuohon päälle vielä suomalaisia syrjivä lainsäädäntö sekä valtion ja kuntien etnisesti syrjivät järjestelmät, niin tavallinen suomalainen saa aika pläjäyksen omanarvon tunnolleen. Päälle vielä se, että Suomen valtiolla lienee euroopanennätys ihmisoikeustuomioissa.

Kun ei arvosta itseään ajautuu helpommin itsemurhaan eikä itseään arvostamaton arvosta muitakaan ja tappaa.

Käsittääkseni Amerikan ghettoneekerien väkivalta väheni kun heistä tuli omanarvontuntoisempia mustia amerikkalaisia.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Suomen sotainen historia

nylander kirjoitti:Olisi kiintoisaa kuulla esim. sotahistoriaa laajalti tuntevalta Jussi Jaloselta karkeakin arvio siitä, eroavatko Itä-Euroopan korkean henkirikollisuuden vyöhykkeen maat matalan henkirikollisuuden maista myös siinä suhteessa, miten sotaiseksi ne kokevat oman historiansa. (Ymmärrän, että ääriviivoiltaan näin hahmottomaan kysymykseen voi olla mahdotonta vastata.)
En tiedä, tunnenko laajalti sotahistoriaa. Se, mikä tuosta kysymyksestä tulee heti ensiksi mieleen on niinsanottu "brutalisaatioteoria".

Sodan tai sotakokemuksen oletettua brutalisoivaa vaikutusta on Suomessa viimeksi käsitelty "Kun sota on ohi"-artikkelikokoelmassa ja tietysti jo mainitussa "Ruma sota"-teoksessa. Perusajatus on, että sodalla ja sotakokemuksella on oletettavasti suora ja välitön väkivaltaistava vaikutus yhteiskuntaan. Todisteena voidaan joskus osoittaa selvä korrelaatio erilaisten väkivaltarikosten ja muunkin rikollisuuden kasvussa sekä sota-aikana että sodanjälkeisenä aikana. Suomessakin tapahtui näin 1940-luvun jälkipuolella.

Ongelma on vain siinä, että tälle olettamukselle on vastaesimerkkejä, mikä yllämainituissakin teoksissa oli kyllä muistaakseni huomioitu. Joanna Bourke on siteerannut sotienjälkeisiä tilastoja englanninkielisistä maista ja todennut, että ensimmäisen maailmansodan jälkeen henkirikokset lisääntyivät vain Yhdysvalloissa ja Skotlannissa; Englannissa lukemat pysyivät samalla tasolla, siinä missä Australiassa ja Kanadassa ne laskivat. Toisen maailmansodan jälkeen henkirikokset sitten lisääntyivät Englannissa, Skotlannissa ja Australiassa, kun taas Pohjois-Irlannissa ja Yhdysvalloissa ne vähenivät.

Vastateesi "brutalisaatioteorialle" on siis se, että sodan kautta tapahtuneella väkivallanpurkauksella voi yhtä hyvin olla positiivinen ja väkivaltarikoksia sodanjälkeisenä kautena vähentävä vaikutus. Yhteiskunta siis ikään kuin purkaa koko rauhan aikana patoutuneen kollektiivisen murhanhimonsa sodassa, minkä seurauksena rikostilastot laskevat.

Pragmaattisesti asennoitunut tutkija voi todeta, että molemmissa tulkinnoissa on varmasti perää. Se, miten lopulta käy, riippuu yksityiskohdista. Paljon riippuu varmasti sotakokemuksen luonteesta - voitettiinko sota, hävittinkö sota, oliko sodassa tavallisen kansalaisen kannalta mitään järkeä, kuinka epävarmalta sosiaaliset olot tai kansakunnan tulevaisuus näyttävät sodan jälkeen, et cetera.

Sotahistorian ja sodan ympärille rakentuneen viihdekulttuurin vaikutusta voisi ehkä luonnehtia saman jaottelun kautta. Kiiskinen haluaa artikkelissaan esittää, että viihteellisellä sotahistorialla on yksiselitteisen brutalisoiva vaikutus yksilöön. En kiistä sitä, etteikö näin saattaisi joskus olla. Mutta eikö militaria-kulttuuria voi yhtä hyvin pitää korviketoimintana, jonka kautta rauhanajan yhteiskunta voi harmittomasti ja turvallisesti purkaa luontaisia sotaisia tuntojaan, ja siten pysyä rauhanomaisena? Tämähän taas on varmasti pohjimmiltaan yksinomaan hyvä asia.

Tässä kohtaa muuten viimeistään huomaa väkivallan ja seksin välisen mystisen yhteyden yhteiskuntamme kipupisteinä. Kiiskisen asennoituminen sotahistoriaan vastaa nimittäin paljolti Andrea Dworkinin kaltaisten vanhan polven feministien asennoitumista pornografiaan. Kiiskinen näkee sotahistorian ja sotaviihteen muokkaavan nuorukaisista yksinäisiä, syrjäytyneitä, vihaa uhkuvia ja väkivallan nimeen vannovia keski-ikäisiä miehiä. Samalla tavoin Dworkin julisti aikoinaan, että porno muokkaa miehestä raiskaajan, sillä selvä ja piste... siitäkin huolimatta, että vapaan ja suorasukaisen pornografian maissa, kuten Japanissa, seksirikokset ovat harvinaisia, ja yleisemminkin ottaen voidaan paremminkin osoittaa, että pornon ja seksiviihteen mielivaltainen tukahduttaminen ja sensuuri korreloivat korkeiden raiskauslukujen kanssa.

Lyhyesti: itse pidän Kiiskisen ja Dworkinin yleistäviä käsityksiä moralisoivina ja puritaanisina. Tuntuu siltä, kuin vanhan kristillis-manikealaisen etiikan totaalinen maailmankatsomus olisi siirtynyt muuttumattomana ensin freudilaiseen etiikkaan ja sen jälkeen uuteen postmoderniin pasifistis-feministiseen etiikkaan. Ei siinä ole mitään järkeä. Myönnän suoraan olevani enemmän tai vähemmän liberaali ja libertiini, joten en ole välttämättä kaikkein puolueettomin kommentaattori.

Mutta vastatakseni itse kysymykseen: en siis usko, että Itä-Euroopan korkean henkirikosvyöhykkeen maat eroavat matalan henkirikollisuuden maista siinä suhteessa, miten sotaiseksi ne kokevat oman historiansa. "Matalan henkirikollisuuden maihin" lukeutuvat Iso-Britannia, Irlanti, Belgia ja Ranska ovat historialtaan Euroopan sotaisimpia maita, joissa myös sodan aktiivinen muistaminen ja sotahistorian ympärille rakentunut viihdekulttuuri ovat arvossaan, siinä missä täälläkin. Toisin kuin esimerkiksi "korkean henkirikosvyöhykkeen" Suomi, ovat esimerkiksi Iso-Britannia ja Ranska myös saaneet osansa sodasta ja terrorismista vielä viime vuosikymmenten aikana.

Rikosten juuret ovat ainakin omasta mielestäni yhteiskunnallisessa epävarmuudessa ja sosiaalisissa ongelmissa. Niillä ei ole mitään tekemistä esimerkiksi pornon, päihteiden tai sotahistorian vapaan tarjonnan kanssa.




Cheers,

J. J.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Suomen sotainen historia

nylander kirjoitti:Suomen osalta olen edelleen sitä mieltä, että vuoden 1991 jälkeisellä uuspatrioottinen käänteellä oli voimakas vaikutus asenneilmastoon ja myös historiankirjoituksen painotuksiin.
Tähän voisin vielä mainita, että vaikutus ei ole ollut yksiselitteinen. Ikääntyvän Adolf Ehrnroothin nouseminen takavasemmalta kansakunnan ikonihahmoksi, marskin ritarien kestokutsu linnan juhliin ja Lauri Törnin kohoaminen pop-ilmiöksi nimittäin provosoivat myös välittömän vastareaktion.

Ei ole sattumaa, että 1990-luvun puolivälistä alkaen myös pasifismista tuli trendi-ilmiö, Ehrnroothin tavoin lähes unohtunut Arndt Pekurinen sai kulttihahmon aseman ja totaalikieltäytyjien määrä lisääntyi rajusti. Vastareaktio on nyttemmin saavuttanut saman kulminaatiopisteen kuin mainittu uuspatriotismi, ja molemmat ovat keränneet kriittisen massan; samanaikaisesti jonkun Mannerheim-elokuvan puuhaamisen kanssa Joensuun rauhanryhmä boikotoi kaupungin sotamuseohanketta ja Katarina Lillqvist iskee Tampereella pellit auki "Uralin perhosella".

Totta kai tämä sama jaottelu heijastuu myös tutkimukseen. Yleisesti ottaen akateeminen sotahistorian tutkimus on omasta mielestäni muuttunut viime aikoina paljon polarisoituneemmaksi, mikä ei ole koskaan hyvä asia. Vilpittömän ja puolueettomasti liikkeellä olevan tutkijankin saatetaan odottaa tunnustavan väriä suuntaan tai toiseen.


Cheers,

J. J.

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Re: Suomen sotainen historia

Suomen yhtenä kansalliseepoksena voidaan pitää mm "Vänrikki Stoolin tarinat", jotka ovat täynnä väkivallan ihannointia. Esimerkiksi runo "Sotilaspoika" on antanut nimen suojeluskuntien poikatoiminnalle ja tätä laulettiin aikoinaan kouluissa. Runossa kerrotaan pojasta, jonka esi-isät sukupolvesta toiseen ovat kaatuneet taistelukentällä ja tämän pojan suurin toive on seurata isiensä jalanjälkiä. En nyt muista mitä sanotaan suomenkielisessä käännöksessä, mutta Runebergin alkuperäisessä tekstissä poika kertoo siitä miten ihana esi-isien väkivaltainen, verinen elämä ja kuolema ovat olleet. Poika haluaa elää yhtä ihanan elämän ja kokea yhtä ihanan kuoleman taistelukentällä!

Kyllä tämä runo sopii aika hyvin kuvailemaan Suomen väkivaltaista historiaa ja todellisuutta. Kun Laurilan Uuno "Pohjantähdessä" puukottaa miehen kuoliaaksi muut selittävät venäläisille sotilaille: "Vinski poika syntyy veitti kädessä..sinä olet ollut Saksan rintamalla mutta meillä on rintama joka mäessä!"

Eli, kyllä Suomen historia ja nykyhetki ovat todella väkivaltaisia. Eikö presidentti Ahtisaaren seurue laulanut Tukholmassa "Isotalon Antista" kun valtiovierailun aikana oli juhlittu rankasti?

Laitman

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Suomen sotainen historia

Derkku kirjoitti: Sen sijaan mielenkiintoista on, että huolimatta puheiden tasolla esiintyvästä kansainvälisyydestä, eurooppalaisuudesta ja jopa globaalista ajattelusta Suomessa ainoana vertailukohteena toimii Ruotsi, mikä tulee nähdäkseni esille niin "Ruma Sota" teoksen kirjoittajien debattiartikkelista kuin myös kätketymmin vaikkapa linkittämäni Kiiskelän kolumnista esille.
Juu, vaikka oikeastaan Ruotsi (Sveitsin kanssa) on ollut poikkeus Euroopassa. Monien Euroopan maiden 1900-luvun historia on ollut vielä väkivaltaisempi kuin Suomen.
Derkku kirjoitti:
nylander kirjoitti:Suomen osalta olen edelleen sitä mieltä, että vuoden 1991 jälkeisellä uuspatrioottinen käänteellä oli voimakas vaikutus asenneilmastoon ja myös historiankirjoituksen painotuksiin.
Derkku kirjoitti:
Ehkä enemmän edelliseen.
Derkku kirjoitti: Eräänlainen kansallinen ilmiö on Ruotsissa myös ollut Jan Guilloun Arn-kirjasarja joka on poikinut elokuvan lisäksi mm. pelejä, teemamatkoja jne. Arn-sarjassahan päähenkilö pystyttää eräänlaisen protokansankodin taistellen inhoja tanskalaisia vastaan ja lopuksi juhlallisesti perustetaan kolmen kruunun Svea Rike. Keskeisenä välineenä protokansankodinkin rakentamisessa on väkivallan käyttö. Vastaavaa nationalistista hurmosta suomalaisesta fiktiosta saanee hakea 1920-luvun poikakirjoista.


Arnin pojanpoika Birger Jaarli panee hämäläiset ja virolaisetkin järjestykseen. Oma syynsä, kuulemma.

Toisaalta Arn-sarja on ristiriitainen sikäli, että se on ulospäin militaristis-nationalistinen, mutta Arnin kartanossa elävät eri kansallisuuksia ja uskontoja edustavat ihmiset sovussa (erityisesti korostetaan saraseeneja ja muslimeja) eli Ruotsi oli muka jo silloin monikulttuurinen maa.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Suomen sotainen historia

laitman kirjoitti:Suomen yhtenä kansalliseepoksena voidaan pitää mm "Vänrikki Stoolin tarinat", jotka ovat täynnä väkivallan ihannointia. Esimerkiksi runo "Sotilaspoika" on antanut nimen suojeluskuntien poikatoiminnalle ja tätä laulettiin aikoinaan kouluissa. Runossa kerrotaan pojasta, jonka esi-isät sukupolvesta toiseen ovat kaatuneet taistelukentällä ja tämän pojan suurin toive on seurata isiensä jalanjälkiä. En nyt muista mitä sanotaan suomenkielisessä käännöksessä, mutta Runebergin alkuperäisessä tekstissä poika kertoo siitä miten ihana esi-isien väkivaltainen, verinen elämä ja kuolema ovat olleet. Poika haluaa elää yhtä ihanan elämän ja kokea yhtä ihanan kuoleman taistelukentällä!
Nohnoh. Varmaan runoa on tuohonkin tarkoitukseen käytetty, mutta samaa löytynee muilta kansoilta. Esim. Petöfi kirjoitti, että häntä ahdistaa ajatus, että hän kuolisi vuoteeseen! Ja ovatkohan kaikki, jotka ovat laulaneet esim. "tapa sinä Kauhan ruma vallesmanni" kovasti ajatelleet laulun sanoja? (Lisäys: jos laulaa Kotkan ruusua tai Iitin tiltua, niin lisääkö se prostituutiota?)

Sekin kannattaa muistaa, miksi Runeberg itse samastui juuri tähän runoon (kertoo Johan Wrede teoksessaan Se kansa meidän kansa on). Runebergille oli keskeistä kodittomuuden (jonka Runeberg itse oli nuorena kokenut) ja isämaan yhteys.

Vänrikit kuulemma olivat Norjan vastarintaliikeen innoittajia.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Suomen sotainen historia

Emma-Liisa kirjoitti:Vänrikit kuulemma olivat Norjan vastarintaliikeen innoittajia.
Tällaista en ole ennen kuullutkaan. Kuulostaa tietysti ihan uskottavalta.

Lukemani mukaan norjalainen MilOrg sai inspiraatiota myös Etelä-Afrikan buurien taistelusta, ja buurisota oli suunnitellun sissi- ja sabotaasitoiminnan esikuvana jossain määrin vieläpä ihan käytännön tasolla. Vuosina 1899-1902 oli buurisota herättänyt paljon mielenkiintoa Norjassa, ja buurien vastarinta oli rinnastettu Norjan omaan unionikriisiin Ruotsin kanssa; myös helmikuun manifestin jälkeen Venäjän kanssa nokitusten joutunut Suomi oli tietysti ihastunut buuriromantiikasta.

Muuten, on aika kiinnostavaa, että kaikesta oletetusta kotimaisesta sotaisasta perinnöstä huolimatta Suomessa on monasti aivan kulttuurisellakin tasolla haettu kansainvälisiä sotilaallisia esikuvia. Usein on haluttu samaistua nimenomaan siirtomaavaltoja vastaan taistelleisiin kansoihin. Buurit tulikin jo mainittua, ja esimerkiksi 1920-luvun "Hakkapeliitta"-lehtiä lueskellessa huomio kiinnittyy espanjalaisia vastaan sotineita Marokon berbereitä kohtaan osoitettuun ihailuun. Etiopialaisten taistelu Italiaa vastaan herätti Suomessa samanlaista innostusta 1896 ja 1935-1936.

Kaiken tämän valossa, kannattaako siis enää ihmetellä, miksi joku Teijo Virolainen lähti aikoinaan vakaumusta uhkuen "ihmiskilveksi" Bagdadiin, suojellakseen Irakin kansaa Yhdysvaltain hyökkäykseltä?

(Joo, viimeistä kappaletta ei oltu tarkoitettu vakavasti otettavaksi.)


Cheers,

J. J.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Suomen sotainen historia

Jussi Jalonen kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti:Vänrikit kuulemma olivat Norjan vastarintaliikeen innoittajia.
Tällaista en ole ennen kuullutkaan. Kuulostaa tietysti ihan uskottavalta.
Asian Johan Wreden Se kansa meidän kansa on (s. 14): "Kohta, Tanskan ja Norjan miehityksen aikana, Tarinat kuului luontevasti vastarintaliikkeen moraaliseen puolustukseen. Toisaalta myös miehitysvallan sympatisoijat yrittivät käyttää teosta omiin tarkoitusta."

Wrede korostaa Runebergin demokraattista asennetta, hänen sympatiaansa ja suorastaan samasumistaan kansaan joka silloin oli uutta. Se, mihin runoja myöhemmin käytettiin, ei ollut Runebergin vika.

Tosin voinee ajatella niinkin, että Linnan teokset olisivat paljon köyhempiä ilman Runeberg-viittauksia. Esimerkiksi Tuntemattoman Viirilää ei oikein voi ymmärtää ilman tätä. Ks. Jyrki Nummi: Jalon kansan parhaat voimat.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Suomen sotainen historia

Jussi Jalonen kirjoitti: Kaiken tämän valossa, kannattaako siis enää ihmetellä, miksi joku Teijo Virolainen lähti aikoinaan vakaumusta uhkuen "ihmiskilveksi" Bagdadiin, suojellakseen Irakin kansaa Yhdysvaltain hyökkäykseltä?

(Joo, viimeistä kappaletta ei oltu tarkoitettu vakavasti otettavaksi.)
No lähtihän George Orwellkin Espanjan sisällissotaan, vaikka Englanti on henkisesti hyvin vähän militaristinen maa (vaikkakin imperialistinen, mutta siihen tarvittiin suhteellisen vähän sotilaita ja laivasto).

USA:ssa on tehty sekä militarismia jopa lapsellisesti ihailevia (Upseeri ja herrasmies) että "pasifistisia" sotaelokuvia (sikäli kuin jälkimmäinen on edes mahdollista). Mutta molemmissa päähenkilöinä ovat USA:n omat sotilaat. Jotain olennaista puuttuu, kun puuttuu siviiliväestö, jopa Vietnamin sotaa kuvaavissa filmeissä (paitsi kohteena).

Seppo Jyrkinen
Viestit: 416
Liittynyt: 06.12.08 16:10

Re: Suomen sotainen historia

Toki historia vaikuttaa tähän päivään, mutta tuntuu kovasti kaukaa haetulta väittää, että tämän päivän yhteiskunnassa esiintyvä väkivalta olisi sidoksissa valtiolliseen historiaan. Pikemminkin sanoisin että karun maan karut tavat periytyvät ja silottuvat hitaasti.

Suomi kävi viime vuosisadalla useamman kuin yhden sodan, Ruotsi ei yhtään, joten ei ihme että Suomessa sotakirjallisuutta on enemmän. Ranska oli sodan jälkeen voittajien puolella, mutta heidän sotansa ei sujunut siten, että siitä tekisi mieli kertoa. Ja sama koskee useaa muutakin sodassa ollutta eurooppalaista kansakuntaa.

Suomalaiseen historian kokemiseen vaikuttaa myös sotien suhde maan olemassaoloon. Itsenäistymisen yhteydessä käytiin sisällissota joka voittajien puolella koettiin myös juuri otetun itsenäisyyden uhaksi. Ja vain kaksikymmentä vuotta myöhemmin itsenäisyyttä jouduttiin puolustamaan asein.

Sotien jälkeen elettiin punaisen vallan varjossa ja kansallinen identiteetti ja paikoin olemassaolokin koettiin uhatuksi. Se indusoi sotakirjallisuutta joka oli virallisen politiikan vastapaino, puolustautumista henkistä alistamista vastaan.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Suomen sotainen historia

Seppo Jyrkinen kirjoitti:Sotien jälkeen elettiin punaisen vallan varjossa ja kansallinen identiteetti ja paikoin olemassaolokin koettiin uhatuksi. Se indusoi sotakirjallisuutta joka oli virallisen politiikan vastapaino, puolustautumista henkistä alistamista vastaan
Voidaan sanoa, että kansalaissodan ja jatkosodan päättymisen välisenä aikana täällä elettiin "valkoisen hämärän maassa". Mikähän silloin indusoi valtavat määrät sotakirjallisuutta alkaen virallisista "vapaussodan historioista" aina bolshevikkivaltion tuhoamisfantasioihin ja poikien seikkailukirjoihin asti?

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Suomen sotainen historia

nylander kirjoitti:Mikähän silloin indusoi valtavat määrät sotakirjallisuutta alkaen virallisista "vapaussodan historioista" aina bolshevikkivaltion tuhoamisfantasioihin ja poikien seikkailukirjoihin asti?
Ihan samat tekijät. Sisällissodan luoma pelko "viidennestä kolonnasta", kansakunnan repeämistä ja kansallisen projektin kariutumista seurannut yleinen kulttuurinen pessimismi, huoli kansallisen identiteetin sekä kansallisen olemassaolon puolesta kommunistiseksi diktatuurivaltioksi mielletyn Neuvostoliiton naapurissa, et cetera.

Syyt olivat aivan samat. Pyrkimys trauman ja pelkotilojen kompensaatioon. Onko tässä kuviossa jokin sinulle epäselvää? Nykyään eräät tietyt piirit harrastavat tätä samaa fantasiointia - tai yleisemmin dystopisointia - esimerkiksi maahanmuuton suhteen, joka on monille la menace du jour. Toisille se on taas EU.


Cheers,

J. J.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Suomen sotainen historia

Jussi Jalonen kirjoitti:Syyt olivat aivan samat. Pyrkimys trauman ja pelkotilojen kompensaatioon. Onko tässä kuviossa jokin sinulle epäselvää?
Epäselvää tuntuu olevan paljonkin. Traumat ja pelkotilat ynnä muut psyykkiset defenssit olivat kansalaissodan jälkeen ominaisia ihan muille kansanosille kuin niille, jotka johtivat maan poliittista ja kulttuurista elämää.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”