Jussi Jalonen kirjoitti:Aiempi kommenttisi "oletan että Lindgrenin tarkoitus on osoittaa, että suomi oli kelvoton kieli koulutukseen ja hallintoon" oli kylläkin taas vain yksi niistä itse väsäämistäsi olkimiehistä. .....
Sivistyskieleksi ja koulutuksen kieleksi nouseminen tietysti edellytti sitä, että ensiksi on olemassa ylipäätään sellaiset sanat kuin "sivistys" ja "koulutus".
Sille näyttää olevan tukea sinunkin puoleltasi, että suomesta puuttui sanoja, joita ilman sitä ei voinut käyttää koulutuksessa eikä hallinnossa ja minun käsitykseni on, että tuo väite on svekomaanien puolelta kehitetty tekosyy, jolla pyrittiin estämään suomen kielinen koulutus ja hallinnon muuttaminen suomenkieliseksi ja tarkoitus oli tietenkin pitää hallinto ja koulutus pelkästään ruotsalaisten "omana". Seikka joka näkyy hallinnon toimissa pitkin 1800-lukua ja voi jopa sanoa, että edelleenkin.
Joukko josta ehkä osa on historiaakin opiskellut, pitää siis koulutuksen esteenä joidenkin sanojen puuttumista, ainakin jälkikäteen ja perusteluksi on esitetty, että on kehitetty uudissanoja.
Minusta se on vähän keinotekoista, koska aivan samalla tavalla voidaan nykyään selittää joistakin uusista tiedemaailman ilmiöistä, ettei niitä voi opettaa, koska puuttuu suomenkielinen sana. Esitin jo aikaisemmin yhden sanan, joystickin. Joku ehkä muistaa, että se suomennettiin sanaksi ilotikku ja käytettiin tietokonepeleissä. Esitetyn ajatusmallin mukaan tietokonepelejä ei voinut suomalainen pelata, ei opiskella tai ohjelmoida, mutta en usko itse tuollaiseen, eikä todellisuudessakaan ole mitään tukea seikalle.
Ei ole myöskään tiedossani mitään todistusta tai seikkaa, joka tukisi väitettä, ettei suomeksi voinut opiskella eikä se voinut olla hallinnon kieli. Olisi mielenkiintoista tietää missä muualla maailmassa on koulunkäynnin esteeksi leimattu sanojen puute. Olisiko mitään analogiaa missään?
Koulu on juuri se paikka, jossa opitaan sanoja eli käsitteitä. Opitaan mitä algebra tarkoittaa ja monia muita asioita ja siksi oikeastaan naurattaa se vimma ja silmitön kiihko, jolla nykykoulujen kasvatit selittävät, että ikään kuin algebran käsite piti tuntea jo ennen koulua, ja ellei ollut, ei voinut mennä kouluun.
Pitäisi verrata myös toiseen seikkaan. Kun puhutaan että muutama sana puuttui suomesta (myöhemmät uudissanat) ja, ettei sen vuoksi voinut käydä koulua, niin ehkä arvoisa idean esittäjä ajattelee, ettei oppilas olisi ymmärtänyt opetusta, tai sitten hän ajattelee, ettei opettaja olisi osannut opettaa.
Jos tuota ajattelee oppilaan kannalta, niin on tietenkin paljon helpompaa oppia muutama uudissana tai vierasperäinen termi, kuin opetella sanasto kokonaan uudelleen kielioppeineen päivineen, kuten piti tehdä kun pyrki ruotsalaiseen kouluun.
Voi olla, että ongelma liittyykin ruotsalaisiin opettajiin, jotka eivät vaan osanneet suomea, eivätkä halunneetkaan osata ja suomenkielisen koulutuksen kieltämisellä turvattiin ruotsalaisten opettajien asema. Tehtiin heille monopoli. En tiedä oliko se noin, mutta pistää miettimään, mikä sen takana oikein oli, että muka puuttui jokin sana, joka on kehitetty myöhemmin.