Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Susi surmasi Hämeenkyrön pitäjässä 9 tai 10 lasta vuoden 1877 tietämissä

Niitä sun näitä kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Pyytäisin vain kainosti edes yhtä kommenttia, joka koskisi itse asiaa, eli susia ja niiden vaarallisuutta historian näkökulmasta, näitä emme ole vielä sinulta saaneet.
Niitä sun näitä kirjoitti:Ihan asiallisesti pitää vaan kysyä, että mistä moinen kiihko kumpuaa vaikkapa nyt tällaisessa susi-asiassa? Tapio näyttää odottavan aina henkilökohtaista mielipidettä ja sitten sitä "evidenssiä" tai muuten hän heiluttellee leimakirvestä,
Odottelen edelleen sinulta puheenvuoroa, joka koskisi itse asiaa, eli susikysymystä historiallisesta näkökulmasta.

Ja kyllä, juuri näin! Pelkät perustelemattomat mielipiteet eivät kiinnosta, eivätkä kuulu tämän foorumin kulttuuriin, niiden esittämiseen kyllä löytyy netistä muitakin foorumeita. Vaikka keskustelu foorumilla ei ole varsinaisesti tieteellistä, odotetaan mielipiteiden esittäjiltä ja väitteiltä sentään jonkinlaisia kiinnekohtia tutkimukseen tai lähteisiin. Eihän tätä keskustelua muuten ole järkevää käydä.
Niitä sun näitä kirjoitti:... jakelee diagnooseja, uhkailee palstalta poistamisella tai muuten vaan sensuroi tekstejä. Ei nyt tosin vielä tässä ketjussa, mutta toisaalla.
Kyllä, olen tosiaankin poistanut viesteistäsi osia, joissa vääntelet ihmisten nimiä ja pilkkaat nimimerkin suojasta oikeilla nimillään esiintyviä henkilöitä, ja poistan jatkossakin tai sitten suljen käyttäjätunnuksen kokonaan.

Olen myös siirtänyt väärien otsikoiden alle lähettämiäsi viestejä ja otsikoinut niitä uudelleen, jotta lukijoiden olisi helpompi seurata ja osallistua keskusteluihin. Teen näin jatkossakin.

Keskustelen mielelläni edelleen "kollektiviisesta psykoosista", joka näyttäisi tartuttaneen laajoja väestöönosia pelkäämään ja näkemään olemattomia.

Josta tulikin mieleeni, että vaikka on varmaan vaikeaa pitää tässä susikeskustelussa historiallinen näkökulma, mutta yritetään kuitenkin. Mielelläni kuulisin muiden lukijoiden esimerkkejä vastaavanlaisista ilmiöistä historian aikana.

Puhis
Viestit: 48
Liittynyt: 19.10.10 10:56
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Susi surmasi Hämeenkyrön pitäjässä 9 tai 10 lasta vuoden 1877 tietämissä

Niitä sun näitä kirjoitti: Noista Kainuussa näkemistäni metsäkauriista sen verran, että ensin tuli jostakin ne kauriit. Niitä oli liki 20 vuotta ja vasta ihan viime vuosina niitä ruokittiin, lähinnä heinällä parissa paikassa, koska kanta oli kasvanut luontaisesti jo melko isoksi. Jotkut suunnittelivat jopa niiden metsästämistäkin. Sitten tuli ilvekset ja kauriit hävisi yhdessä talvessa kokonaan.
Eli aivan kuten sanoin, metsäkauris ei menesty Kainuussa.

Kainuun metsäkauriskanta on parhaimmillaankin ollut noin 150 yksilöä koko maakunnassa, ja sekin vain ruokinnan avulla ihmisasutuksen lähellä. Pysyvää kantaa ei synny, jos koko populaatio saattaa hävitä yhdessä vuodessa.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”