jsn kirjoitti:
Kekkosen ajan Suomen valtiojohtoinen teollistamispolitiikka täyttää useita suunnitelmatalouden kriteerejä.
Suomi menetti Karjalan mukana lähes neljäsosan energiatuotannostaan ja 1944 se merkitsi vesivoimalaitoksia. Sotakorvausteollisuuskin linee kärsinyt energiapulasta länsivientiä käynnistelevine metsä- ja puunjalostusteollisuuksineen?
Oulu- ja Kemijokiinkin saatettiin rakentaa vesivoimalaitoksia vasta 1950-luvulta alkaen sotakorvaustoimitusten päätyttyä. Tämäkin 500 tonnin "kävelevä" jättikaivuri
http://www.youtube.com/watch?v=ot1EB9AdoWw ostettiin noille voimalaitostyömaille.
Saimaan kanavasopimus allekirjoitettiin 1963 ja tuo Marion 7400-kaivuri siirrettiin kanavatöihin. Purku ja kokoaminen vaativat n. 20 000 miestyötuntia ja siirto 44-45 rautatievaunua. Saimaan kanavan valmistuttua Marion siirrettiin takaisin pohjoiseen kaivamaan yhden vesivoimalaitoksen maanrakennustyöt. Enemmänkin lienee ollut suunnitteilla, Marionkin siirtyi IVOn tai Pohjolan Voiman omistukseen. Yhtiöt kävivät Kuusamossa koskisotaa, joka laajeni ja Kuusamo säilyi luonnontilassa.
Marion jäi 20 vuodeksi Yli-Iihin varastorasvaan sähkömoottorit irroitettuina ja romutettiin 1980-luvun lopulla.
Saimaan kanava sanotaan rakennetun viidessä vuodessa, 2,4 m kulkusyvyys ruopattiin ja louhittiin 4,3 metriin, rakennettiin kymmenkunta sulkua ja saman verran siltoja.
Työ annettiin valtion TVL:lle, joka jakoi sen yli sadalle urakoitsijalle.
Mutta
Saimaan syväväyliä ( 716 km ) ja muita vesiväyliä ( n. 3000 km ) ruopattiin parikymmentä vuotta ja rakennettiin n. 20 satamaakin.
Saimaan kanavan 1938 tavaraliikennemäärä 1 miljoonaa tonnia saavutettiin 1979 maksimikapasiteetin ollessa n. 5 miljoonaa tavaratonnia. 1983 1,3 milj. tonnia ja
vuoden 2000 jälkeen yli 2 milj. tonnia.
Suomen koko meriliikenteen tavaramäärä lienee viime vuosina vaihdellut 83 - 103 miljoonassa tavaratonnissa?
Ja satamiakin saatettiin rakentaa ja laajentaa vasta 1950- - 1960 -luvuilla, sekä ruopata syväväyliä esim. Sköldvikiin ja Kotka - Orrengrund-väylä.
Sota- ja sotakorvausaika ja säännöstely-, suunnitelmatalous ja korttiaika kestivät yli kymmenen vuotta ja olisikohan ilman suunnitelmataloutta Karjalan mukana menetetty sähköntuotantokaan tullut 1950-luvulta alkaen korvatuksi Oulu- ja Kemijokien vesivoimalaitoksilla?
Veikko Palvo